Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Magneter til vaskemaskin

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-04-08, 11:24   #9
pimosa
Nybegynner

Medlem siden: Jan 2008
pimosa har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Magneter til vaskemaskin

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Faren din som kan organisk kjemi, er jo helt klar Rett Mann å spørre om når det gjelder vaskenøtter.

De inneholder stoffer som heter saponiner (tror det er en stor gruppe av stoffer, jeg er ikke kjemiker) som kan minsker overflatespenningen til vann (og da kan det funke), ulempen er at de visstnok (ikke sikker) kan være giftige, så de bør holdes unna småbarn, ikke bruke andre såpenøttprodukter som håndsåpe uten at man vet at man skal skylle godt etc. Men dette er ikke mitt fagfelt.

Hei! Vaskenotter.no her. Det er jeg som importerer vaskenøtter til Norge. Vil bare legge til noen opplysninger for å oppklare: Jeg har søkt råd hos Norsk Biologforening (www.bio.no/bio/enbiolog/) både når det gjelder hvordan vaskenøttene faktisk virker, og om de er giftige. Jeg siterer:

" Saponiner virker som såpe, de minsker overflatespenningen i vann, og de danner membraner (som får det til å boble). Saponiner er glykosider som består av et steroid eller triterpen bundet til sukker (glukose er vanligst). Alle såper virker på den måten at de har en vannløslig del (her sukkeret) og en fettløslig del (her steroidet/triterpenet, som strukturmessig er veldig like). Hos vanlig såpe er den vannløslige delen et natrium- eller kalium-kation som danner salt med ei karboksylsyregruppe (med tilsvarende negativ ladning), denne karboksylsyregruppa tilhører ei fettsyre med lang karbon-hydrogen-kjede (ofte stearin- eller palmitinsyre), og denne kjeden utgjør den fettløslige delen. I fosfatvaskemidler er dert fosforsyre (eller salter av den) som danner den vannløslige delen.

Saponiner har fordel at de ikke er sterkt alkaliske, som såpe (som egentlig er salt mellom sterk base og svak syre [fettsyra] og derfor er dissosiert i retning basisk reaksjon)."

"
Saponiner er ikke giftigere enn annen slags såpe. Så hvis vaskenøttene brukes til det de er beregnet til - VASK, går alt bra. Håndvask er uproblematisk. Det blir akkurat som vanlig såpe. Vaskenøtter har også faktisk vært brukt i matlaging: i Indiske rasgullas (dessert laget av hjemmelagde ost eller paneer). Vaskenøtter var knust og kokt opp (Reetha water)."

pimosa er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:58.