Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Smarte barn og norsk skole - et problem?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-05-08, 10:25   #1
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Smarte barn og norsk skole - et problem?

I dag setter A magasinet fokus på at norsk skole fortsatt er dårlig tilrettelagt for smarte barn. De kjeder seg fort, får ikke store nok utfordringer osv. Konsekvensene for denne dårlige tilretteleggning kan være ganske store for de barna som er berørt av dette.

http://www.aftenposten.no/amagasinet/article2399733.ece

Etter det jeg forstår så er dette et økende problem i norsk skole? Jeg synes flere og flere klager over at barna kjeder seg i skolen og ikke får store nok utfordringer. Barna blir ofte rastløse og mister konsetrasjonsevnen rett og slett fordi de kjeder seg....

Er det fortsatt slik at den norske skolen kan betegnes som en A4 skole som i all hovedsak er tilrettelagt kun for "gjennomsnittseleven" og de som heller er faglig svake? Har ikke alle elever rett på tilrettelagt undervisning, også de som er smarte og ligger over "snittet"?

Så kan man jo også lure på hva som menes med "smarte" barn. Er det kun de som er faglig smarte eller de som er fysisk flinke også? Er et barn som lærer seg å lese som 5 åring mye smartere en en som ikke kan lese før 7 års alderen? Jeg regner med fokuset og definisjonen i denne debatten kun går på de barna som er faglig smarte, ikke de som f.eks er veldig flinke til å spille ball eller sykle ...

Hva mener folk om dette og hva slags erfaringer har foreldre med barn i skolen?

Jeg var på foreldresamtle om snart 5 åringen min i barnehagen forleden og fokuset var utelukkende på at hun vil klare seg utmerket på skolen, hun er veldig "smart" for alderen visstnok, vil ha stort utbytte av 5 års klubben neste år osv. Jeg synes dette var litt pussig, hun har jo igjen et år i barnehagen men allerede nå er fokuset på alle de tingene de skal mestre før de begynner på skolen .... for meg virker det som det er veldig lite rom for barn i dag å få lov til å utvikle seg selv i sitt eget tempo. Helsestasjonen har en lang liste de går gjennom på 4 års kontrollen og barnehagen har et sett med kriterier på hva barna skal kunne for å møte skolen uten problemer .... dette er jo flott hvis utgangspunktet er å hjelpe de som virkelig kanskje har et problem eller spesielle behov men er det sunt med alt dette fokuset på mestring i såpass tidlig alder?

Som sagt, jeg har veldig begrenset erfaring med kun en snart 5 åring men det hadde vært veldig interessant å høre hva slags tanker / erfaringer andre har om dette.

Sist redigert av Lisa : 02-05-08 kl 10:30.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:01.