Sv: Smarte barn og norsk skole - et problem?
Skolen har nok blitt mye bedre, både i intensjonene og i praksis. Jeg vet at vår nærskole legger vekt på å sette sammen elever i grupper der de faglig sett hører mest hjemme (og kanskje ikke alltid setter sammen 1-2 flinke piker i gruppe med rampegutta?).
Men det vil jo alltid til syvende og sist avhenge av læreren. Hvilke ressurser vedkommende har til rådighet (vikar tilgjengelig, for eksempel), og ikke minst, vett og forstand.
Det finnes mange flotte og flinke lærere. Og så finnes det idioter. Det var i mange, mange år skammelig lett å komme inn på og gjennom lærerskolen. Og det er vel ikke noe å bli overrasket over at en lærer som rett og slett er litt "dum", ikke vil ha hverken evner eller interesse for å stimulere de flinke. Jeg husker godt en av Adriennes lærere på ungdomsskolen. Dama var den sjarmerende kombinasjonen av slem og tett i pappen, og regelrett hundset elever som utfordret henne. Hun tok knekken på flere smarte, kvikke ungdommer. Og fikk holde på. Holder på fortsatt, etter det jeg hører.
Jeg vet ikke hvordan man skal kunne beskytte seg mot sånt?