Sv: Unødvendig å publisere sjåførens promille?
Opprinnelig lagt inn av eksepsjonell, her.
Når det gjelder offentliggjøring av navn så syns jeg man skal trekke paraleller til forbrytelsen, (som Pamina merkelig nok hadde skrevet i anførselstegn), og hva som er vanlig praksis i lignende straffesaker for uavhegig av de sørgende familiemedlemmene så er det jo foregått en forbrytelse som uten tvil ville medført en dom for trafikkdrap hvis sjåføren hadde overlevd.
Jeg tror almennhetens reaksjon vil være omtrent at : javel det forklarer hvorfor en ung mann med sølvmedalje i motorsport og ny bil med alle sikkerhetsdetaljer det innebærer klarer å miste kontrollen så fullstendig.... Jeg tror ikke at oppegående mennesker ikke klarer å se tragedien og sorgen de etterlatte sliter med.
Jeg mener også bestemt at dette kommer til å gi ringvirkninger til ungdom ihvertfall i nærmiljøet om hvor alvorlige konsekvenser fyllekjøring kan få - det handler ikke lenger om bare den lille fillesaken det er å bli tatt og eventuelt spikre noen paller for så å ta bussen en periode...alle som mener noe annet undervurderer de unge tror jeg.
Praksis er ikke at man offentligjør navn i slike saker. Et raskt søk i avisene på nett vil fortelle deg det, man bruker utelukkende alder. Selv om forbrytelsen er av verste fyllekjørersort.
http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/07/14/373583.html
Å si at det virker preventivt i nærmiljøet blir jo helt på jordet i denne sammenheng (avis sammenhengen som HI tar opp). Selvfølgelig gjør det det, men ungdommen på Bygdøy trenger ikke å få den informasjonen via VG eller Dagbladet. Alle i nærmiljøet visste at det var snakk om fyllekjøring, lenge før det stod i avisen.
|