Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Fargete juletrelys?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-11-06, 18:15   #1
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fargete juletrelys?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Interessant å se at noen lever så inne i sin egen boble, at de ikke tror det finnes klasser i Norge. det er nemlig stor forskjell åp folk, og den henger sammen med sosial bakgrunn i veldig mange tilfeller. Har foreldrene lav utdanning, er det stor sannsynlighet for at barna heller ikke tar høyere utdanning. Selv om mulighetene ligger der, så kjenner de ikke til det, de har ikke ressurser og kunnskap til å ta i bruk mulighetene. Det er også store klassebaserte livstilsforskjeller.

Jeg er sikker stokk dom. Jeg har vokst opp med foreldre som ikke hadde høyere utdannelse. Jeg var den første i slekta som var russ og som tok høyere utdannelse. Da jeg var barn måtte mamma alltid regne over handlekurven før kassen og det var ikke vanlig at vi la ting tilbake i hyllene.

Jeg har faktisk aldri tenkt på at vi skulle være lavere ned på rangstigen av den grunn og føler meg ikke det spøtt annerledes nå som jeg har høyskoleutdannelse og god økonomi.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 12:25   #2
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Jeg er sikker stokk dom. Jeg har vokst opp med foreldre som ikke hadde høyere utdannelse. Jeg var den første i slekta som var russ og som tok høyere utdannelse. Da jeg var barn måtte mamma alltid regne over handlekurven før kassen og det var ikke vanlig at vi la ting tilbake i hyllene.

Jeg har faktisk aldri tenkt på at vi skulle være lavere ned på rangstigen av den grunn og føler meg ikke det spøtt annerledes nå som jeg har høyskoleutdannelse og god økonomi.

Ingen har snakket om lavere rangstige. Å ha høy eller lav økonomisk eller sosial kapital er helt uvesentlig i fht evt rangstiger eller menneskeverd. Det er bare et skjema som er utviklet av Pierre Bourdieu i forbindelse med hans avhandling omkring smak som heter "Distinksjonen" og som i korthet handler om hva vi liker og hvorfor, hvordan smak styres av bakgrunn, og hvordan man forsøker å ligne dem man ser opp til eller ønsker å identifesere seg med.

Feks, ta den minimalistiske stilen når det gjelder boliginnredning. Trendsetterne, de med penger og stil, de omfavnet denne stilen for ti år siden, da alle andre hadde knallfarger, furu og mønstrete pynteborder. En stund etter kom de som skjønte at dette var det nye "it" og som hadde penger til å herme etter stilen, men som ikke skjønte av seg selv at dette var kult. deretter kom de som skjønte det og hadde gjort det lenge, men som måtte vente til de fikk råd eller at IKEA kopierte trenden. Tilslutt kom de som egentlgi hverken hadde skjønt hva som var stilen eller hadde råd, men de så at alle andre hadde kaffelattefarge på veggene, og syntes omsider, ti år etter trendsetterne, at dette var kult. I mellomtiden har trendsetterne hatt shabby chic stil hjemme hos seg og nå har de bollywood- og barokkinspirert maksimalisme.

At du har tatt høyere utdanning til tross for at foreldrene dine ikke har det, skyldes et forholdsvis velfungerende sosialdemokrati, som gir folk muligheten, uansett bakgrunn. Hadde utdanningen kostet penger, ville du neppe hatt råd, ikke sant? da har du fått itdanning på tross av lav økonomisk kapital. At du har hatt lyst og kanskje fått moralsk støtte av foreldrene dine, betyr antagelig at det er høy kulturell kapital i det hjemmet du kommer fra. See?

Gammel 15-11-06, 12:53   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Litt utdypning om trendsettere, tidligere brukere osv.

Dette er en modell laget av Everett Rodgers i 1962 som beskriver hvordan nye produkter og i déer sprer seg i markedet. Man har en kurve med trendsettere (2,5%), tidligere brukere (13,5), tidlig majoritet (34 %), sen majoritet (34 %) og etterdiltere (16 %)

Beskrivelse av gruppene:

innovators - venturesome, educated, multiple info sources, greater propensity to take risk
early adopters - social leaders, popular, educated
early majority - deliberate, many informal social contacts
late majority - skeptical, traditional, lower socio-economic status
laggards - neighbours and friends are main info sources, fear of debt

Må også påpeke at samme person kan havne i forskjellige grupper, alt ettersom hvilke produkter eller idéer det gjelder. Som man ser havner de aller fleste av befolkningen i tidlig og sen majoritet.

Bare en videreføring av Mims innlegg

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 12:56   #4
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Synes det passet så godt med dette sitatet fra Pablo Picasso: God smak er en forferdelig ting. Smak er kreativitetens fiende.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 12:58   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Synes det passet så godt med dette sitatet fra Pablo Picasso: God smak er en forferdelig ting. Smak er kreativitetens fiende.

Pablo, min venn!

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 13:37   #6
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette ble en morsomt tråd!

Jeg har prøvd å venne meg av med å bruke ordet "harry", nettopp fordi det ligger en slags middelklasses avstandtaken i det som jeg syns er ekkel.

Og jo eldre jeg blir, jo mer setter jeg pris på at folk våger å rett og slett pynte med det de liker. Bare fordi de syns det er fint. (Jeg skulle bare ønske at de sluttet å gi meg pynteting i gaver... )

Selv klarer jeg ikke helt å la være å skule til hva som liksom er "ute", men har i hvert fall sluttet å styre så innmari med å finne ut hva som er "inne".

Jeg har det forresten hvitt og sikkert litt beige hjemme, men det ER fordi jeg liker det altså! (Har malt det hvitt og lyst i alle hjemmene jeg har eid siden 1995).

Gammel 15-11-06, 13:46   #7
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Dette ble en morsomt tråd!

Jeg har prøvd å venne meg av med å bruke ordet "harry", nettopp fordi det ligger en slags middelklasses avstandtaken i det som jeg syns er ekkel.

(...)
Jeg har det forresten hvitt og sikkert litt beige hjemme, men det ER fordi jeg liker det altså! (Har malt det hvitt og lyst i alle hjemmene jeg har eid siden 1995).

Jepp, det er faktisk DU som har lært meg å slutte å bruke ordet "harry", fordi det er så himla nedlatende. Og ofte kan det være en måte å heve seg selv på bekostning av andre, og da ligger det en liten angst i det. Litt sånn "Sweet home Alabama", hvis du skjønner.

Polyanna har helt sin egen upåvirkede smak, akkurat som alle andre som har det hvitt og beige

(men du har veldig god og sikker smak, og jeg tar gjerne i mot tips fra deg når det gjelder interiør!)

Gammel 15-11-06, 14:30   #8
Leandra
Superduperaktiv

Leandra sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Vestlandet
Leandra er litt kulLeandra er litt kulLeandra er litt kul
Standard

Ja,ja.jeg gav dere hvertfall noe å diskutere
Skal si at mitt lille spørsmål har fått utfyllende svar,både på den ene og den andre måten

Gammel 15-11-06, 17:46   #9
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Leandra, her.

Ja,ja.jeg gav dere hvertfall noe å diskutere
Skal si at mitt lille spørsmål har fått utfyllende svar,både på den ene og den andre måten

Som man roper i skogen får man svar!

Gammel 17-11-06, 20:53   #10
vimjer
Tante Sofie

vimjer sin avatar

Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Julelys i farger er ikke spesielt fint, nei.
Vi har hatt det de ti siste årene, (mannen som kom hjem med de en julaften da vi kvelden før oppdaget at de fra året før hadde konket ut) og ungene synes de er kjempeflotte.
Det blir nok hvite julelys når disse takker for seg.

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:59.