Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er du for eller mot dødsstraff?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-06-08, 14:10   #10
Berko
Dødsstrafftilhenger

Medlem siden: Jun 2008
Berko har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Er du for eller mot dødstraff?

Som sagt om skyldspørsmål: I noen tilfeller ER det ingen tvil, en kan være fanget på overvåkningskamera, massevis av øyenvitner e.l. En kan selfølgelig si at der alltid er tvil filosofisk sett, men om man skal starte på den argumentasjonen kan man like godt si at ingen noensinne kan bli dømt for NOEN forbrytelse fordi det ærlig talt ikke er -helt- sikkert de har gjort det... (Jeg tror et tre lager lyd om det faller i en skog og ingen er der for å høre på...) Teoretisk sett: I NOEN tilfeller er skyldspørsmålet avklart. I DISSE tilfellene er jeg FOR dødstraff.

Om hevn: Grunnen til at jeg er FOR dødstraff har ingenting med hevn å gjøre (selv om min personlige mening er at dette er argument godt nok til å ta livet av noen). Grunnen til at jeg er for dødstraff er 2delt.

1: For å hindre at denne personen kan få utføre en grusom handling igjen/være en fortsatt trussel for samfunnet.
2: For at jeg ikke vil bruke mitt liv på å arbeide for å betale skatt som går til et fengselsvesen som duller med gjengangsforbrytere og gale draps/voldtektsmenn. Jeg arbeider for å bygge samfunnet for GODE mennesker. Ikke for å ta vare på søppelet.

Selfølgelig er noen på bunnen, selfølgelig fortjener de hjelp. Noen har utført drap som resultat av ubehandlede psykiske lidelser som det kan gjøres noe med. Disse må selvsagt få hjelp! Noen utfører forbrytelser fordi de ikke har annet valg, selvsagt skal de hjelpes.
Jeg mener IKKE at man skal plaffe ned forbrytere over en lav sko (selv om det kan høres slik ut .

Jeg snakker om de "onde". De som har et så forkvaklet moralsk nivå at de er UTENFOR hjelp, eller eventuelt har så syke lyster at en enten må sperre de inne på livstid eller ta livet av dem. Vi sperrer ikke inne en rabiesbefengt hund, hvorfor gjøre det med et menneske?

Menneskene gjør mye verre ting mot hverandre enn dyr, og ofte av latterlige grunner.

Til sist om moral og etikk: Det finnes intet endelig godt eller vondt i verden. Om jeg skulle sette et barn til verden og lære det at voldtekt er en fin ting, og at verden blir bedre om en kjører over alle gamle damene en ser vil det være mulig å få en person til å tro dette. Moral er noe som finnes i hodene våre, den er ikke endelig. Den er formet av forbilder, opplevelser og livet/samfunnet rundt oss.

Derfor blir det litt merkelig å snakke om noe som moralsk forkastelig. Moralsk forkastelig er veldig individuelt, der finnes ingen fasit.

Men: I samfunnet har vi en slags "gjennomsnittsmoral". Den bygger på allmenne "sannheter" som at det er ikke tillat å utøve vold mot hverandre, det er ikke lov å bryte seg inn hos andre og stjele tingene deres etc. For at samfunnet skal overleve og ikke rase ut i kaos trenger vi regler/moral.

Jeg er av den formening at for å bygge samfunnet må vi støtte opp om dette. Vi får ikke et bedre samfunn av å ta vare på de som nekter å tilpasse seg. Det kan ikke vere slik at "vanlige folk" skal måtte leve med at det finne avskum villig til å utføre slike handlinger, så får vi gi dem et smekk på lanken og en uke betinget fengsel OM vi oppdager ugjerningene.

Dødstraff er ikke et drap. En kan ikke være så bastant. Om en sier at drap er drap, og er mot dødstraff på det grunnlaget synes jeg det blir feigt å si at det er greit å forsvare familien i nødverge. DET ER OGSÅ DRAP. Krig er drap, hver dag. Vi sender mer enn nok soldater ut for å drepe, de får medaljer.

Situasjonen er forskjellig, handlingen er den samme. Eller?

Dersom en synes det er greit å forsvare familien sin mot en drapsmann ved å selv drepe denne, er det da ikke et forsvar å gi denne drapsmannen dødstraff? Et forsvar mot andre uskyldige han kan drepe senere?

Gleder meg til resten av debatten :]

Ps: Jeg er ikke Leon :<

pps: Når jeg tenker på døddstraff tenker jeg selfølgelig på et samfunn med et noe fungerende rettsystem. Amerika ble dratt frem som eksempel, skrev noen noe om rasisme også fordi det var mest svarte som ble henrettet?

Kan det tenkes at grunnen til at det er mest svarte som blir henrettet er DELVIS at det er flere kriminelle svarte enn hvite? En kan selfølgelig gå inn i en LANG og omfattende debatt om HVORFOR det er slik, hvem sin feil det er etc...men det vil jeg ikke gjøre nå.

Jeg argumenterer for at dødstraff bør eksistere, ikke basert på hudfarge, men basert på HANDLING.

Sist redigert av Berko : 18-06-08 kl 14:19.
Berko er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:59.