|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er du for eller mot dødstraff?Sterkt imot dødsstraff. Livsvarig fengsel takk.
|
|
|
#102 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er du for eller mot dødstraff?
Dødsstraff er liksom litt mer irreversibelt..... Å miste 20 år er helt forferdelig, men langt å foretrekke foran å miste livet..... |
|
|
|
|
|
#103 |
|
flisespikker
|
Å ødelegge livet til noen er også ganske irreversibelt. Jeg synes både andre prinsipielle og andre praktiske grunner til å være mot dødsstraff er viktigere.
|
|
|
#104 |
|
Superaktiv
Det er jeg enig i, men for meg har det betydning alikevel. Å gjennomføre dødsstraff vitner om en urimelig tro på eget system, og tro på at man har "fasiten" |
|
|
|
|
|
#105 |
|
Dødsstrafftilhenger
Medlem siden: Jun 2008
![]() |
Sv: Er du for eller mot dødstraff?Artig å se debatten blusse opp en smule |
|
|
|
|
|
#106 |
|
Epikur
|
Sv: Er du for eller mot dødstraff?Mot, så klart. Samfunnet blir ikke mindre voldelig av at staten utøver vold eller dreper.
|
|
|
#107 |
|
Dødsstrafftilhenger
![]() |
Tja...ikke? Jeg har (naturligvis) ingen statistikk som støtter opp om dette, men følg tankegangen. |
|
|
|
|
|
#108 |
|
|
Sv: Er du for eller mot dødstraff?Er det ikke ganske opplagt, egentlig? Jeg gjetter på at statistikken ikke akkurat viser at samfunn som praktiserer dødsstraff er mindre voldelige enn de som ikke gjør det. |
|
|
|
|
|
#109 |
|
Dødsstrafftilhenger
![]() |
Tja, jeg har ikke all verdens statistikk i hodet, men kan du uansett trekke den konklusjonen at det er det faktum at et land har dødsstraff som er grunnen til all volden? Dette virker SVÆRT tvilsomt spør du meg. Kan et samfunn\lands mengde voldsforbrytelser kanskje ha med litt andre ting å gjøre enn akkurat det faktum at de har den typen avstraffelse eller ikke? |
|
|
|
|
|
#110 |
|
Superaktiv
Her blir vi nok aldri enig, og jeg må bare si at det du skriver her bare blir helt feil for meg. |
|
|
|
|
|
#111 |
|
Dødsstrafftilhenger
![]() |
Sv: Er du for eller mot dødstraff?Jeg hører dette argumentet med "nye opplysninger" og da antar du automatisk at et samfunn med praktiserende dødsstraff skal være en klone av vår alles kjære USA...dette er da virkelig ikke min mening. Selv om USA praktiserer dødsstraff er det laaaaaaaaaaaangt i fra mitt idealsamfunn. |
|
|
|
|
|
#112 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg mener å ha sett statistikk som viser at land som praktiserer dødstraff faktisk er mer voldelig enn land som ikke gjør det.
Jeg vil stille spørsmålet andre veien, kan det alminnelige verdigrunnlaget og menneskesynet i et land ha noe å gjøre med det faktum at de praktiserer dødsstraff og dermed også ha noe å gjøre med at det er økt voldelighet i landene? |
|
|
|
|
|
#113 |
|
Epikur
|
De aller fleste drap blir begått innen famiien og i affekt. de aller fleste som dreper er menn som dreper sine kjære. I tillegg er det en del menn som dreper andre menn ute på byen og i fylla. Det er veldig få gale rovmordere som jakter på småjenter. Å drepe de det gjelder har ingen preventiv effekt, for de som finner på sånne ting er såpass gale at eventuell trussel om straff, uansett straff, ikke hjelper.
|
|
|
#114 |
|
Ringskrømt
|
Da må man i så fall oppspore og drepe dem før de dreper disse småjentene.
|
|
|
#115 |
|
Mother of Dragons
|
Du kan jo være den uskyldige som du ofrer så lett.
|
|
|
#116 |
|
Dødsstrafftilhenger
![]() |
Dette er meget mulig, men jeg vil igjen peke på det faktum at utenom dødsstraff er det jo ganske massive kulturelle og samfunnsmessige forskjeller på f.eks. norge og usa. Jeg synes derfor det blir litt enkelt å legge skylden på denne straffemetoden... |
|
|
|
|
|
#117 |
|
Dødsstrafftilhenger
![]() |
Sv: Er du for eller mot dødstraff?Esme, om du har lest alle mine tidligere innlegg hadde du kanskje ikke vært så rask på avtrekkern. |
|
|
|
|
|
#118 |
|
Mother of Dragons
|
Jo men da er du jo skyldig.
Det må man kunne tolke som at du mener at det er ok om en og annen uskyldig blir henrettet.
Begrepsforvirring her. Du mente faktisk at en tankerekke bare er en oppramsing av tanker, ikke nødvendigvis skal være en logisk sammenheng.
|
|
|
#120 |
|
Dødsstrafftilhenger
![]() |
Sv: Er du for eller mot dødstraff?Argumenter for dødstraff ellers: Penger. En kule er billigere enn å fø på en drapsmann for livet. |
|
|
|
![]() |
|
|