Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er du for eller mot dødsstraff?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-06-08, 15:15   #101
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er du for eller mot dødstraff?

Sterkt imot dødsstraff. Livsvarig fengsel takk.

Gammel 18-06-08, 15:17   #102
Pusurkine
Superaktiv

Medlem siden: Mar 2008
Pusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg synes ellers det med bevisførsel er det minst interessante aspektet i diskusjonen. Det vil alltid være slik at noen vil bli uskyldig dømt, og man bør selvsagt legge opp til at sjansen er så liten som mulig, men jeg synes ikke den risikoen er så relevant for straffeutmålingen. Hvis noen sitter tyve år i fengsel, og senere viser seg å være uskyldig, så kan de ikke få igjen de tyve årene de heller - det er ikke et godt nok argument for å ikke sette folk i fengsel, og jeg synes ikke risikoen for å henrette uskyldige er et særlig viktig argument mot dødsstraff heller.

Dødsstraff er liksom litt mer irreversibelt..... Å miste 20 år er helt forferdelig, men langt å foretrekke foran å miste livet.....

Pusurkine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 15:18   #103
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pusurkine, her.

Dødsstraff er liksom litt mer irreversibelt..... Å miste 20 år er helt forferdelig, men langt å foretrekke foran å miste livet.....

Å ødelegge livet til noen er også ganske irreversibelt. Jeg synes både andre prinsipielle og andre praktiske grunner til å være mot dødsstraff er viktigere.

Gammel 18-06-08, 15:23   #104
Pusurkine
Superaktiv

Pusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Å ødelegge livet til noen er også ganske irreversibelt. Jeg synes både andre prinsipielle og andre praktiske grunner til å være mot dødsstraff er viktigere.

Det er jeg enig i, men for meg har det betydning alikevel. Å gjennomføre dødsstraff vitner om en urimelig tro på eget system, og tro på at man har "fasiten"

Gammel 18-06-08, 16:22   #105
Berko
Dødsstrafftilhenger

Medlem siden: Jun 2008
Berko har et hav av muligheter foran seg
Standard

Artig å se debatten blusse opp en smule

Jeg har (heldigvis?) ikke innsikt i hvor mye ting koster mht. fengselsopphold etc, men jeg føler meg rimelig sikker på at ekte livstid i fengsel\forvaring er dyrere enn en kule :P

Ellers kan jeg godt si at jeg ikke ville tenkt meg om et sekund fra å ta livet av noen som truet meg eller min familie (selvsagt ikke et førstevalg, men heller "dem" en meg).

Jeg føler at jeg har sagt nok om skyldspørsmålet, og "fra min side" støtter jeg dødstraff der skyldspørsmålet er sikkert. (flere øyenvitner\fanget på video etc).

Ellers er jeg selfølgelig også en tilhenger av ekte livstid, og mener at samfunnet må beskyttes fra alvorlig forstyrrede individer. I tilfeller der individene er så på viddene som for eksempel denne japanske skrullingen ser jeg heller ingen grunn til å ta vare på vedkommede. Hvorfor ska et slikt menneskeliv være så hellig? Dersom vi gir samfunnet makt til å ta fra noen friheten på livstid, og setter ned visse regler, hvorfor skal vi stoppe før dødsstraff?

Jeg synes at argumentet med at "da synker vi på deres nivå" er barnslig og lite gjennomtenkt. En situasjon der en drapsmann tar livet av noen og en situasjon der en dødstraff blir utført er helt forskjellig. Resultatet er relativt likt, men grunnlaget fullstendig forskjellig.

Hvorfor holder det ikke å ville beskytte samfunnet fra individer som er mye verre en dyr? Som finner på grusomheter som bare mennesker har fantasi til å komme på?

Skilpadda, du skriver om at det er ganske irreversiblet å ødelegge livet til noen. Hva med de som allerede har livet ødelagt? Hva med de som får disse grusomme beskjedene? Noen folk er UHELBREDELIGE. De er så sprøyte gale at alt de vil er å drepe voldta og skape elendighet. En kan snakke seg grønn på hvem sin skyld dette egentlig er, og hva man kan gjøre for å gripe problemet i roten. Dette er en helt annen diskusjon.

Hva når individet allerede eksisterer? En rabiat galning som dreper og voldtar fordi han synes det er gøy. Som er utenfor hjelp. Hva med disse? Jeg vet ikke om det er noe som heter permanent forvaring i norge, men Baneheia drapene ble nevnt. Mye kan skje i en presset situasjon (ran e.l.). Men når en gjør noe så grusomt som dette, UTEN PRESS. HELT med vitende vilje, har man etter min mening ikke livets rett.

Fjern pakket, skyt dem. Avliv dem humant, en dose gift så de sovner stille inn, hva som helst, men ta livet fra dem. Jeg synes også det er meningsløst med "Death row", disse straffangene som sitter i evigheter på cella og venter på døden. For en jævlig tilverelse,til og med for dette pakket. I mine øyne er de ikke annet enn dyr. Avliv dem.

Det som skiller oss fra dyrene er vår evne til å forhandle, kommunisere, bli enige om ting. Inngå kompromiss og avtaler. Når noen er utenfor kommunikasjon, når noen er så gale og fjernt fra samfunnet at de utfører slike gjerninger har de knapt status som dyr. Menneske er ikke noe vi ER, det er noe vi GJØR. Fjern utskuddene snarest.

Berko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 16:30   #106
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mot, så klart. Samfunnet blir ikke mindre voldelig av at staten utøver vold eller dreper.

Gammel 18-06-08, 16:35   #107
Berko
Dødsstrafftilhenger

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Mot, så klart. Samfunnet blir ikke mindre voldelig av at staten utøver vold eller dreper.

Tja...ikke? Jeg har (naturligvis) ingen statistikk som støtter opp om dette, men følg tankegangen.

Om samfunnet dreper ti drapsmenn, der for eksempel halvparten hadde sluppet ut av fengsel og drept gjentatte ganger om vi ikke gjorde det, blir det da ikke mindre vold til sammen? :]

Og er det ærlig talt ikke bedre med 10 døde drapsmenn enn 10 døde uskyldige småjenter?

Eventuelt: er det ikke bedre med 9 døde drapsmenn og 1 uskyldig, enn 10 døde uskyldige?

Vi lever ikke i edens hage, noen ganger må man velge mellom to valg som ikke er spesielt hyggelige. Jeg sier som før, heller dem enn meg.

Gammel 18-06-08, 16:36   #108
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det ikke ganske opplagt, egentlig? Jeg gjetter på at statistikken ikke akkurat viser at samfunn som praktiserer dødsstraff er mindre voldelige enn de som ikke gjør det.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 16:41   #109
Berko
Dødsstrafftilhenger

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Er det ikke ganske opplagt, egentlig? Jeg gjetter på at statistikken ikke akkurat viser at samfunn som praktiserer dødsstraff er mindre voldelige enn de som ikke gjør det.

Tja, jeg har ikke all verdens statistikk i hodet, men kan du uansett trekke den konklusjonen at det er det faktum at et land har dødsstraff som er grunnen til all volden? Dette virker SVÆRT tvilsomt spør du meg. Kan et samfunn\lands mengde voldsforbrytelser kanskje ha med litt andre ting å gjøre enn akkurat det faktum at de har den typen avstraffelse eller ikke?

Gammel 18-06-08, 16:46   #110
Pusurkine
Superaktiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Berko, her.

Artig å se debatten blusse opp en smule

Jeg har (heldigvis?) ikke innsikt i hvor mye ting koster mht. fengselsopphold etc, men jeg føler meg rimelig sikker på at ekte livstid i fengsel\forvaring er dyrere enn en kule :P

Ellers kan jeg godt si at jeg ikke ville tenkt meg om et sekund fra å ta livet av noen som truet meg eller min familie (selvsagt ikke et førstevalg, men heller "dem" en meg).

Jeg føler at jeg har sagt nok om skyldspørsmålet, og "fra min side" støtter jeg dødstraff der skyldspørsmålet er sikkert. (flere øyenvitner\fanget på video etc).

Ellers er jeg selfølgelig også en tilhenger av ekte livstid, og mener at samfunnet må beskyttes fra alvorlig forstyrrede individer. I tilfeller der individene er så på viddene som for eksempel denne japanske skrullingen ser jeg heller ingen grunn til å ta vare på vedkommede. Hvorfor ska et slikt menneskeliv være så hellig? Dersom vi gir samfunnet makt til å ta fra noen friheten på livstid, og setter ned visse regler, hvorfor skal vi stoppe før dødsstraff?

Jeg synes at argumentet med at "da synker vi på deres nivå" er barnslig og lite gjennomtenkt. En situasjon der en drapsmann tar livet av noen og en situasjon der en dødstraff blir utført er helt forskjellig. Resultatet er relativt likt, men grunnlaget fullstendig forskjellig.

Hvorfor holder det ikke å ville beskytte samfunnet fra individer som er mye verre en dyr? Som finner på grusomheter som bare mennesker har fantasi til å komme på?

Skilpadda, du skriver om at det er ganske irreversiblet å ødelegge livet til noen. Hva med de som allerede har livet ødelagt? Hva med de som får disse grusomme beskjedene? Noen folk er UHELBREDELIGE. De er så sprøyte gale at alt de vil er å drepe voldta og skape elendighet. En kan snakke seg grønn på hvem sin skyld dette egentlig er, og hva man kan gjøre for å gripe problemet i roten. Dette er en helt annen diskusjon.

Hva når individet allerede eksisterer? En rabiat galning som dreper og voldtar fordi han synes det er gøy. Som er utenfor hjelp. Hva med disse? Jeg vet ikke om det er noe som heter permanent forvaring i norge, men Baneheia drapene ble nevnt. Mye kan skje i en presset situasjon (ran e.l.). Men når en gjør noe så grusomt som dette, UTEN PRESS. HELT med vitende vilje, har man etter min mening ikke livets rett.

Fjern pakket, skyt dem. Avliv dem humant, en dose gift så de sovner stille inn, hva som helst, men ta livet fra dem. Jeg synes også det er meningsløst med "Death row", disse straffangene som sitter i evigheter på cella og venter på døden. For en jævlig tilverelse,til og med for dette pakket. I mine øyne er de ikke annet enn dyr. Avliv dem.

Det som skiller oss fra dyrene er vår evne til å forhandle, kommunisere, bli enige om ting. Inngå kompromiss og avtaler. Når noen er utenfor kommunikasjon, når noen er så gale og fjernt fra samfunnet at de utfører slike gjerninger har de knapt status som dyr. Menneske er ikke noe vi ER, det er noe vi GJØR. Fjern utskuddene snarest.

Her blir vi nok aldri enig, og jeg må bare si at det du skriver her bare blir helt feil for meg.
For meg er det voldsom forskjell på livsvarig og døden, den ene kan man revurdere f.eks hvis det kommer nye opplysninger.
Jeg synes absolutt ikke dødsstraff kan sammenliknes med dreping i selvforsvar.
Jeg mener dødsstraff undergraver menneskeverdet, og vil påvirke den kulturen det gjennomføres i på en negativ måte, den sier noe om at er det viktig nok, f.eks praktisk eller økonomisk for "meg" kan man drepe.

Gammel 18-06-08, 16:51   #111
Berko
Dødsstrafftilhenger

Standard

Jeg hører dette argumentet med "nye opplysninger" og da antar du automatisk at et samfunn med praktiserende dødsstraff skal være en klone av vår alles kjære USA...dette er da virkelig ikke min mening. Selv om USA praktiserer dødsstraff er det laaaaaaaaaaaangt i fra mitt idealsamfunn.

Men hva med dette: En person er fanget. På høyoppløselig video, der han voldtar og dreper\torturerer en familie på mest bestialske vis. Det er en situasjon der det ikke er NOEN tvil. Det kan IKKE komme frem formildende omstendigheter. NOENSINNE. Og ja, jeg VET at slett ikke alle situasjoner er så "greie" bevismessigsett.

Men om en situasjon var det, da faller argumentet med at vi kan henrette feil person...er du like sikker i din sak? Er en slik person fanget på en slik video noe vi vil ta vare på og ha rekende rundt i samfunnet på ene eller andre måten?

Gammel 18-06-08, 16:53   #112
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg mener å ha sett statistikk som viser at land som praktiserer dødstraff faktisk er mer voldelig enn land som ikke gjør det.

Tja, jeg har ikke all verdens statistikk i hodet, men kan du uansett trekke den konklusjonen at det er det faktum at et land har dødsstraff som er grunnen til all volden? Dette virker SVÆRT tvilsomt spør du meg. Kan et samfunn\lands mengde voldsforbrytelser kanskje ha med litt andre ting å gjøre enn akkurat det faktum at de har den typen avstraffelse eller ikke?

Jeg vil stille spørsmålet andre veien, kan det alminnelige verdigrunnlaget og menneskesynet i et land ha noe å gjøre med det faktum at de praktiserer dødsstraff og dermed også ha noe å gjøre med at det er økt voldelighet i landene?

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 16:55   #113
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja...ikke? Jeg har (naturligvis) ingen statistikk som støtter opp om dette, men følg tankegangen.

Om samfunnet dreper ti drapsmenn, der for eksempel halvparten hadde sluppet ut av fengsel og drept gjentatte ganger om vi ikke gjorde det, blir det da ikke mindre vold til sammen? :]

Og er det ærlig talt ikke bedre med 10 døde drapsmenn enn 10 døde uskyldige småjenter?

Eventuelt: er det ikke bedre med 9 døde drapsmenn og 1 uskyldig, enn 10 døde uskyldige?

Vi lever ikke i edens hage, noen ganger må man velge mellom to valg som ikke er spesielt hyggelige. Jeg sier som før, heller dem enn meg.

De aller fleste drap blir begått innen famiien og i affekt. de aller fleste som dreper er menn som dreper sine kjære. I tillegg er det en del menn som dreper andre menn ute på byen og i fylla. Det er veldig få gale rovmordere som jakter på småjenter. Å drepe de det gjelder har ingen preventiv effekt, for de som finner på sånne ting er såpass gale at eventuell trussel om straff, uansett straff, ikke hjelper.

Vold avler vold, og man ser at antall drap er MYE høyere i samfunn som har dødsstraff, enn de som ikke har det.

I tillegg har man behandlingsmuligheter i fengsel (som burde vært bedre utnyttet) og man har mulighet til sikring for de sprøeste, slik at de faktisk ikke slipper ut etter at straffen er sonet.

Gammel 18-06-08, 16:59   #114
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da må man i så fall oppspore og drepe dem før de dreper disse småjentene.

Gammel 18-06-08, 17:02   #115
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du kan jo være den uskyldige som du ofrer så lett.

Om man skal påberope seg at man har en logisk tankerekke så må man for det første vise at premissene er til stede, og at slutningene er gyldige. Her ramser du opp bare noen setninger som ikke har noe med hverandre å gjøre.

I høyden så kan man si at du argumenterer for et av aspektene ved straff: Nemlig å beskytte samfunnet mot farlige individer, og dermed argumenter du vel så mye for livsvarig fengsel som dødsstraff.

Hva slags argumenter har du egentlig for dødsstraff istedet for livsvarig fengsel?
Synes du at dødsstraff skal kunne gies for andre forbrytelser enn drap?

Gammel 18-06-08, 17:05   #116
Berko
Dødsstrafftilhenger

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Vold avler vold, og man ser at antall drap er MYE høyere i samfunn som har dødsstraff, enn de som ikke har det.

Dette er meget mulig, men jeg vil igjen peke på det faktum at utenom dødsstraff er det jo ganske massive kulturelle og samfunnsmessige forskjeller på f.eks. norge og usa. Jeg synes derfor det blir litt enkelt å legge skylden på denne straffemetoden...

Gammel 18-06-08, 17:10   #117
Berko
Dødsstrafftilhenger

Standard

Esme, om du har lest alle mine tidligere innlegg hadde du kanskje ikke vært så rask på avtrekkern.

1: Jeg bekymrer meg ikke det minste for å bli feilaktig dømt til noe slik. Dersom noen fanger meg på video der jeg voldtar og dreper en liten jente skal jeg pina det sette min egen giftsprøyte.

2: Ikke legg ord i munnen på meg takk, ser ikke ordet logisk i hele mitt innlegg. Jeg sa en tankegang med det mener jeg: "Om samfunnet dreper ti drapsmenn, der for eksempel halvparten hadde sluppet ut av fengsel og drept gjentatte ganger om vi ikke gjorde det, blir det da ikke mindre vold til sammen?"

Dette blir selfølgelig ingen ekstremt realistisk situasjon, men vi diskuterer også på prinsipiell\filosofisk basis.

3: Om dødstraff skal gis for andre forbrytelser enn drap er en helt annen diskusjon, og jeg var ikke i utgangspunktet tenkt meg dit nå. Men jeg kan likevel si at jeg ikke ser på det som umulig å støtte for eksempel dødsstraff for utøvende pedofile.

Gammel 18-06-08, 17:20   #118
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Esme, om du har lest alle mine tidligere innlegg hadde du kanskje ikke vært så rask på avtrekkern.

1: Jeg bekymrer meg ikke det minste for å bli feilaktig dømt til noe slik. Dersom noen fanger meg på video der jeg voldtar og dreper en liten jente skal jeg pina det sette min egen giftsprøyte.

Jo men da er du jo skyldig.
Du skrev:

Sitat:

Det må man kunne tolke som at du mener at det er ok om en og annen uskyldig blir henrettet.

2: Ikke legg ord i munnen på meg takk, ser ikke ordet logisk i hele mitt innlegg. Jeg sa en tankegang med det mener jeg: "Om samfunnet dreper ti drapsmenn, der for eksempel halvparten hadde sluppet ut av fengsel og drept gjentatte ganger om vi ikke gjorde det, blir det da ikke mindre vold til sammen?"

Dette blir selfølgelig ingen ekstremt realistisk situasjon, men vi diskuterer også på prinsipiell\filosofisk basis.

Begrepsforvirring her. Du mente faktisk at en tankerekke bare er en oppramsing av tanker, ikke nødvendigvis skal være en logisk sammenheng.

Du tar frem eksempler som ikke er reelle, og det gir ingen prinsipiell diskusjon. Talleksemplet ditt med antall drapsmenn er uansett en argumentasjon for å holde farlige forbrytere vekk fra samfunnet. Du bør skjønne av deg selv at det ikke er et argument for eller mot dødsstraff da det like godt kan hindres med livsvarig fengsel. Så jeg gjentar: Hva slags argumenter har du ellers for dødsstraff i seg selv?
Og mener du at dødsstraff skal kunne gies ved andre forbrytelser?

Gammel 18-06-08, 17:22   #119
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er mot dødstraff, men for kastrering med sløv øks.

Gammel 18-06-08, 17:24   #120
Berko
Dødsstrafftilhenger

Standard

Argumenter for dødstraff ellers: Penger. En kule er billigere enn å fø på en drapsmann for livet.

Liker heller ikke din nedlatende tone i en ellers seriøs debatt. Syns det er dumt å måtte ty til slikt.

Jeg mener at denne diskusjonen handler om etikk og moral. Siden det ikke finnes noen universelle sannheter hva dette angår, trenger en tankerekke eller et argument heller ikke nødvendigvis være logisk. Etikk og moral er født av tanken. Den har ikke rot i noe annet enn personlige preferanser og samfunnsmessig påvirkning.

Derfor kan en jo også slutte at dette er en diskusjon ingen egentlig vil "vinne", og at ingen noengang kan ha "rett". Jeg mener heller ikke jeg selv har det, men legger bare fram mitt personlige syn.

Angående mitt syn på andre forbrytelser, se mitt forrige innlegg.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:41.