Sv: Er du for eller mot dødstraff?
Artig å se debatten blusse opp en smule 
Jeg har (heldigvis?) ikke innsikt i hvor mye ting koster mht. fengselsopphold etc, men jeg føler meg rimelig sikker på at ekte livstid i fengsel\forvaring er dyrere enn en kule :P
Ellers kan jeg godt si at jeg ikke ville tenkt meg om et sekund fra å ta livet av noen som truet meg eller min familie (selvsagt ikke et førstevalg, men heller "dem" en meg).
Jeg føler at jeg har sagt nok om skyldspørsmålet, og "fra min side" støtter jeg dødstraff der skyldspørsmålet er sikkert. (flere øyenvitner\fanget på video etc).
Ellers er jeg selfølgelig også en tilhenger av ekte livstid, og mener at samfunnet må beskyttes fra alvorlig forstyrrede individer. I tilfeller der individene er så på viddene som for eksempel denne japanske skrullingen ser jeg heller ingen grunn til å ta vare på vedkommede. Hvorfor ska et slikt menneskeliv være så hellig? Dersom vi gir samfunnet makt til å ta fra noen friheten på livstid, og setter ned visse regler, hvorfor skal vi stoppe før dødsstraff?
Jeg synes at argumentet med at "da synker vi på deres nivå" er barnslig og lite gjennomtenkt. En situasjon der en drapsmann tar livet av noen og en situasjon der en dødstraff blir utført er helt forskjellig. Resultatet er relativt likt, men grunnlaget fullstendig forskjellig.
Hvorfor holder det ikke å ville beskytte samfunnet fra individer som er mye verre en dyr? Som finner på grusomheter som bare mennesker har fantasi til å komme på?
Skilpadda, du skriver om at det er ganske irreversiblet å ødelegge livet til noen. Hva med de som allerede har livet ødelagt? Hva med de som får disse grusomme beskjedene? Noen folk er UHELBREDELIGE. De er så sprøyte gale at alt de vil er å drepe voldta og skape elendighet. En kan snakke seg grønn på hvem sin skyld dette egentlig er, og hva man kan gjøre for å gripe problemet i roten. Dette er en helt annen diskusjon.
Hva når individet allerede eksisterer? En rabiat galning som dreper og voldtar fordi han synes det er gøy. Som er utenfor hjelp. Hva med disse? Jeg vet ikke om det er noe som heter permanent forvaring i norge, men Baneheia drapene ble nevnt. Mye kan skje i en presset situasjon (ran e.l.). Men når en gjør noe så grusomt som dette, UTEN PRESS. HELT med vitende vilje, har man etter min mening ikke livets rett.
Fjern pakket, skyt dem. Avliv dem humant, en dose gift så de sovner stille inn, hva som helst, men ta livet fra dem. Jeg synes også det er meningsløst med "Death row", disse straffangene som sitter i evigheter på cella og venter på døden. For en jævlig tilverelse,til og med for dette pakket. I mine øyne er de ikke annet enn dyr. Avliv dem.
Det som skiller oss fra dyrene er vår evne til å forhandle, kommunisere, bli enige om ting. Inngå kompromiss og avtaler. Når noen er utenfor kommunikasjon, når noen er så gale og fjernt fra samfunnet at de utfører slike gjerninger har de knapt status som dyr. Menneske er ikke noe vi ER, det er noe vi GJØR. Fjern utskuddene snarest.
|