Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

På oppfordring: "perfekte fedre"

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-11-06, 10:12   #101
Ryli
lissom sjarmør

Ryli sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Sv: På oppfordring: "perfekte fedre"

For meg er det en forskjell på å være en perfekt mor og å være en "perfekt mor". Jeg har ikke det samme inntrykket når det gjelder fedre, det eksisterer ikke noe "perfekt far"-uttrykk.

Eksempel: En perfekt mor og en perfekt far klarer å kle på barna sine så de ikke fryser.
En "perfekt mor" må i tillegg vite alle fordeler og ulemper, kjente og helst ukjente også, ved hvert eneste merke på markedet når det gjelder sokker, strømpebukser, regntøy, parkdresser, luer og votter. For ikke å glemme barnevogner og bilseter.
Ikke rart dere får problemer med å leve opp til dette.

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-06, 10:12   #102
malena

malena sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Men kanskje diskusjonen om den perfekte far er nyttigere, fordi fedre i så mye mindre grad diskuterer dette med andre?

Men så lenge det er vi damer (og så Ryli, da) som diskuterer dette så kommer vi/de kanskje ikke så mye lenger?

Gammel 17-11-06, 10:13   #103
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Men hvordan skal vi klare å jevne ut forskjellen mellom krav til mor og far. Er det mødre som skal begynne å stille høyrere krav til fedre? Er det fedre som skal begynne å stille høyere krav til seg selv? Eller er det mødre som skal slutte å kreve så mye av seg selv?

For meg er det ikke tvil: Det er mødre som skal slutte å kreve så mye av seg selv. Prioritere.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-06, 10:14   #104
Ryli
lissom sjarmør

Ryli sin avatar

Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Men hvordan skal vi klare å jevne ut forskjellen mellom krav til mor og far. Er det mødre som skal begynne å stille høyrere krav til fedre? Er det fedre som skal begynne å stille høyere krav til seg selv? Eller er det mødre som skal slutte å kreve så mye av seg selv?

Jeg tror vi fedre stiller høye nok krav til oss selv som det er. Og jeg tror endel mødre stiller altfor høye krav til seg selv, og med fordel kunne justert seg ned et par hakk.

Gammel 17-11-06, 10:15   #105
malena

malena sin avatar

malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

For meg er det ikke tvil: Det er mødre som skal slutte å kreve så mye av seg selv. Prioritere.

Og så tror jeg mange er opptatt av å innfri forventninger de TROR andre har til dem. Dermed skaper vi vår egne onde sirkel.

Gammel 17-11-06, 10:17   #106
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Men så lenge det er vi damer (og så Ryli, da) som diskuterer dette så kommer vi/de kanskje ikke så mye lenger?

Jeg tror da sikkert det går an å komme et stykke i diskusjonen/bevisstgjøringen selv om det er flest damer som er med på diskusjonen. Det er vel vanskelig å diskutere (eller gjøre noe med) farsrollen uten å også tenke på morsrollen, men det er egentlig ganske naturlig, de opptrer jo vanligvis samtidig og skal samarbeide og utfylle hverandre.

Gammel 17-11-06, 10:20   #107
Linemix
Aktiv

Medlem siden: Nov 2006
Linemix er populærLinemix er populærLinemix er populærLinemix er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ryli, her.

Jeg tror vi fedre stiller høye nok krav til oss selv som det er. Og jeg tror endel mødre stiller altfor høye krav til seg selv, og med fordel kunne justert seg ned et par hakk.

Det tror jeg også! Personlig føler jeg ikke at jeg stiller for høye krav til meg selv. . Men jeg syns likevel at jeg er en ganske god mor - i all ubeskjedenhet. Jeg syns i bunn og grunn kjærsten min og jeg bidrar like mye, men med forskjellige ting.

Linemix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-06, 10:20   #108
Ryli
lissom sjarmør

Ryli sin avatar

Standard

Og så tror jeg mange er opptatt av å innfri forventninger de TROR andre har til dem. Dermed skaper vi vår egne onde sirkel.

Det ligger nok mye i det.

Jeg tror da sikkert det går an å komme et stykke i diskusjonen/bevisstgjøringen selv om det er flest damer som er med på diskusjonen. Det er vel vanskelig å diskutere (eller gjøre noe med) farsrollen uten å også tenke på morsrollen, men det er egentlig ganske naturlig, de opptrer jo vanligvis samtidig og skal samarbeide og utfylle hverandre.

Jeg tror det er viktig å ha med fedrene i diskusjonen. Hvis ikke kommer denne diskusjonen til å bli akkurat som de dere sikkert har hatt hundrevis av ganger tidligere.

Gammel 17-11-06, 10:24   #109
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Skjønn enighet her.

Det jeg tror mødre må bli flinkere til å innse er at de ikke kan klare det beste av det beste i alle sammenhenger.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-06, 10:25   #110
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nettopp derfor er kanskje diskusjonen om den perfekte mor mye mer 'interessant' enn diskusjonen om den perfekte far...

Den blir i allefall mer heftig, for jeg tviler på at en gruppe menn vil beskylde hverandre for å tro at de er så "jævla perfekte" fedre selv at de kan rakke ned på de andre fedrene som ikke oppfyller farsrollen like bra ... Kanskje de ikke er like ærekjære på området? Eller som Ryli sa tidligere, kanskje de bare er litt mer avslappa i forhold til å følge alle mulige råd og gjøre det som oppfattes som "riktig"?

Tradisjonelt så har morsrollen vært Den Store Viktige Oppgaven for kvinnen, og dette henger nok fortsatt godt igjen i kulturen. Og når det gjelder livsoppgaven så er man gjerne veldig touchy på om man gjør det bra nok. Den bør jo helst utføres tilnærmet perfekt. For mannen har det vært mer som en bigeskjeft, ved siden av hans Store Viktige Oppgave, som er å forsørge familien. Mannen vil kanskje derfor være mer hårsår i forhold til om han utfører yrket sitt bra eller dårlig, og reagere mer på samme måte hvis han blir anklaget for å gjøre en dårlig jobb, eller ikke passe til jobben sin. Farsrollen er ikke fullt så nøye, det er mer som en hobby; man behøver ikke å gjøre den perfekt, man gjør da så godt man kan. Selvfølgelig satt på spissen, vi lever ikke på femtitallet, kvinnen har en jobb og er ærekjær i forhold til den, og mannen tar virkelig farsrollen seriøst, men det er vel ikke helt umulig at det henger litt igjen fortsatt?

Uansett hvordan det henger sammen, jeg klarer bare ikke å se for meg at Ryli sender en rød "du burde ikke vært far"-prikk til HP for eksempel. "Diskusjonen" blir bare mer betraktninger rundt "hva er en god far", og "slik gjør vi det hjemme hos oss", og "så perfekt/lite perfekt er mannen min". Interessant nok det altså, men det blir aldri like heftig som en "perfekt mor"-diskusjon.

Gammel 17-11-06, 10:25   #111
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror det er viktig å ha med fedrene i diskusjonen. Hvis ikke kommer denne diskusjonen til å bli akkurat som de dere sikkert har hatt hundrevis av ganger tidligere.

Ja, det er fint hvis flere av fedrene engasjerer seg i diskusjonen.

Gammel 17-11-06, 10:27   #112
Linemix
Aktiv

Standard

Jeg tror mange familiekvinner ville hatt det bedre dersom de ikke brukte så mye tid på å pusse opp ...! Kjenner altfor mange som svir av store deler av småbarnstiden på å sparkle og male.

He, he... måtte redigere litt. Så at jeg hadde quota Kanne her, det var ikke tilsiktet, så den quoten tar jeg bort.

Gammel 17-11-06, 10:30   #113
Ryli
lissom sjarmør

Ryli sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Uansett hvordan det henger sammen, jeg klarer bare ikke å se for meg at Ryli sender en rød "du burde ikke vært far"-prikk til HP for eksempel.

Det skal nok mye til, ja!

Ja, det er fint hvis flere av fedrene engasjerer seg i diskusjonen.

Da jeg skrev fedrene mente jeg egentlig farsrollen, dvs. at vi tok med farsrollen i diskusjonen. Men at vi får fedrene med i diskusjonen er selvsagt minst like viktig. Så det var flott at du sa dette litt tydeligere, Skilpadda.

Gammel 17-11-06, 10:30   #114
malena

malena sin avatar

Standard

Men vil fedrene det, da? Da mener jeg fedre generelt? Jeg tror de fleste fedre synes denne diskusjonen er dønn kjedelig. Men det er jo noe av det som gjør menn til menn, og det vil egentlig ikke jeg forandre på.

Gammel 17-11-06, 10:35   #115
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men vil fedrene det, da? Da mener jeg fedre generelt? Jeg tror de fleste fedre synes denne diskusjonen er dønn kjedelig. Men det er jo noe av det som gjør menn til menn, og det vil egentlig ikke jeg forandre på.

Der fikk du den Ryli

Gammel 17-11-06, 10:36   #116
malena

malena sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Der fikk du den Ryli

Vel - jeg har nå følelsen av at Ryli startet denne diskusjonen av helt andre grunner, ikke at han er genuint opptatt av å diskutere farsrollen...

Gammel 17-11-06, 10:37   #117
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må bare kort innpå å si at jeg syns NM-begrepet "Perfekt mor" er helt urettmessig. Det er en krafig beskyldning og ikke en positiv klapp på skulderen. Det begrenser seg også ofte til fysiske ting, som å ha de rette klærne, vognene og bilsetene. Eller defineres av å amme/ikke amme, nugatti på maten, hull i ørene osv. Alt sammen ting jeg har bestemte meninger om i forhold til mitt barn, men det har etter mitt syn ingenting med min morsrolle som sådan å gjøre. Jeg måler ikke min egen eller andres omsorgsevne i antall leste bøker, eller antall kryss på "gjøre de rette tingene"-lista.

Jeg tror de aller flest ønsker å gjøre sitt beste i forhold til barna sine, og at de aller fleste gjør det med de forutsetningene og mulighetene de har. Av og til er ikke det beste godt nok. Dessverre.

Nå sporet jeg visst litt av fra "perfekt far"-diskusjonen. Og hvis noen syns innlegget er malplassert så er det fordi jeg jobber, og bare sjekker en gang i halvtimen hva dere skriver. (ca. en gang i halvtimen da).

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-06, 10:43   #118
Linemix
Aktiv

Standard

...

Gammel 17-11-06, 11:19   #119
Ryli
lissom sjarmør

Ryli sin avatar

Standard

Vel - jeg har nå følelsen av at Ryli startet denne diskusjonen av helt andre grunner, ikke at han er genuint opptatt av å diskutere farsrollen...

Nei da, men jeg har forandret meg. I går var det mest på moro, men i dag er det blodig alvor. Jeg synes dette er en interessant debatt, jeg.

Og jeg skjønner egentlig ikke hvorfor fedre ikke skal være interessert i denne diskusjonen, hva er så kjedelig med dette?
HP!!! Benmurphy!!! Alle andre gutter og menn!!!

Gammel 17-11-06, 13:10   #120
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Alle andre gutter og menn!!!

Som Dave Barry har skrevet:

A woman knows all about her children. She knows about dentist appointments and soccer games and romances and best friends and favorite foods and secret fears and hopes and dreams. A man is vaguely aware of some short people living in the house.

Det er dette vi vil til livs, er det det?

Ben "Vaguely aware" Murphy

Sist redigert av Benmurphy : 17-11-06 kl 13:50. Årsak: tastefeil
Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:02.