|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Tror du på hjelpere? | |||
| Ja |
|
67 | 38,29% |
| Nei |
|
75 | 42,86% |
| Vet ikke |
|
33 | 18,86% |
| Deltakere: 175. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Fola Blakken
|
Sv: Tror du på hjelpere?
Jada, din arrogante bedreviter
|
|
|
|
#2 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nettopp.
|
|
|
#3 |
|
Djevelsk
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tror du på hjelpere?Tja? Jeg tror på indre kraft da - på den måten at noe inne i deg selv kan gi masse styrke i ulike situasjoner.
|
|
|
#4 |
|
Getting in tune
Sv: Tror du på hjelpere?Nei.
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tror du på hjelpere?Ja, jeg tror at jeg tror. Jeg ønsker veldig sterkt at de finnes, for jeg liker tanken på at det er noen som passer på meg. Noen jeg kan be om hjelp hvis jeg bare finner ut hvordan. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Leser
|
Einstein var jøde. Jeg vet ikke hvor religiøs han var. Jeg har sett han blitt nevnt som panteist (en som tror at Gud er i alt og alt er Gud) eller som en deist (en som tror på en gudommelig skapelse, men ikke på en gudommelig inngripen). Hvordan ville, til sammenligning, biljardkulebevegelsen vært i klassisk fysikk? Hvis biljardbordet har hull i hjørnene vil en klassisk kule før eller senere treffe et hull og falle nedi. I kvantefysikken vil en helt bisarr situasjon oppstå - nemlig at deler av kula forsvinner i hullene mens deler av kula forsatt er oppe på bordet! Denne forståelsen av tilstandsfunksjonens betydning var så vanskelig å akseptere for Scrödinger at han oppfant sin berømte "katt", nærmest som en vits: Hvis en katt plasseres i en boks sammen med en bit av et radioaktivt stoff*, må tilstandsfunksjonen for katten beskrives som en sum av to tilstander, død og levende. Slik kan man tenke seg at katten kan registreres som død i det ene øyeblikket og som levende på et senere tidspunkt. Det er forøvrig verdt å merke seg at det er viktig for tankeeksperimentets gyldighet at det er en kvantemekanisk prosess som styrer skjebnen til katten. (Heldigvis dreier det seg bare om et litt groteskt tankeeksperiment, Schrödinger var ingen kattemishandler på ordentlig!)
|
|
|
#8 |
|
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Sv: Tror du på hjelpere?Intil det motsatte er bevist, så tror jeg på hjelpere, og på mye annet mellom himmel og jord som mennesket ikke kan oppfatte. Med tid og stunder vil også de mest skeptiske åpne øyne og sinn for det vi til nå ikke vet så mye om. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Textrovert
|
|
|
|
#10 |
|
Epikur
|
Sv: Tror du på hjelpere?Jeg er så arrogant at jeg ikke tror på Margit Sandemoe og de gode hjelperne hennes.
|
|
|
#11 |
|
Expired
Medlem siden: Dec 2006
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Epikur
|
Jeg setter ikke andre under meg selv. Jeg synes bare det er for fantastisk til å være sant. Og det er jo bare TRO, ikke sant, ingenting som kan bevises, ingenting man kan VITE. Og da er jeg ikke med på det. Overtro er og blir overtro.
|
|
|
#13 |
|
Expired
Hva er forskjellen på tro (religiøst) og overtro? |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Epikur
|
Jeg tenker at tro (eller for min del ikke-tro) er noe man har kommet frem til gjennom tankerbeid, erkjennelse og filosofisk fundering. Hvem er jeg? Hvor kommer jeg fra? Hvordan skal man forholde seg til andre? osv.
|
|
|
#16 |
|
Come what may...
|
Ja ut i fra dette betyr det jo så klart mangel på opplysning om hvordan ting egentlig er. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Tror du på hjelpere?Jeg tror.
|
|
|
#18 |
|
Expired
Ok. Men Paradis, Nirvana...Å tro på noe...om det er omsorg for barn, økologisk mat, selvstendighetslæring av barn i forskjellige former: Hva i svarte er forskjellen? |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Leser
|
:kremt: Du må da medgi at det er en viss forskjell på å tro på Paradis og det å tro at spesifikk omsorg for barn er av det gode? Paradis er det av naturlige grunner ingen som kan bevitne om, hvordan omsorg for barn slår ut har vi utallige empiriske bevis for.
|
|
|
#20 |
|
Textrovert
|
Jeg vet ikke helt hva jeg tror på og ikke, men aldri i livet om jeg hadde trodd at mine ev. hjelpere ville "ordne opp" for meg. Jeg går til massasje hos en dame som også driver med healing og hun har sagt at jeg har en hjelper. En eldre mann i orange oljehyre (!). Jeg synes det er en søt tanke at noen mener jeg har en hjelper, men hva så liksom? Hva i all verden skulle han kunne ordne opp i?
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|