Sv: Tror du på hjelpere?
Opprinnelig lagt inn av Line*, her.
Hva er forskjellen på tro (religiøst) og overtro?
Jeg tenker at tro (eller for min del ikke-tro) er noe man har kommet frem til gjennom tankerbeid, erkjennelse og filosofisk fundering. Hvem er jeg? Hvor kommer jeg fra? Hvordan skal man forholde seg til andre? osv.
Mens overtro er lettvintversjonene, de underholdningspregede "det hadde jo vært spennende om det var slik", ukebladreportasje-healere og spøkelsesjakt på TVNorge. Overtro er alt man kan tjene penger på å lure andre med. Overtro er alt som ikke kan bevises, som ikke alltid virker og som ikke kan bevises om man fikk mange millioner for det. Overtro er å tro på Nessie og andre sjøormer, overtro er å tro at å kjøpe en englelink eller bli healet av en husmor fra Rjukan eller en motorsykkelreparatør fra Toten som har gode varme hender og sier det selvsagte. "Du er stiv i skuldrene. Du er nok stresset. Jeg kjenner mye negativ energi her. Du må ta bedre vare på deg selv." Deilig å bli sett, deilig å få beskjed om at man skal ta vare på seg selv.