Sv: Anbefalingstråd for moderne barnebøker
Jeg ser at vi også har slitt med å finne nye bøker. Og spør man på biblioteket så kommer de trekkende med noe fra min barndom, og så ung er jeg ikke.
Jeg husker med stor glede "Alt kan begynne med kvitt" og "10 høns på plenen og fire egg" (eller noe sånt), de er illustrert av Gry Moursund, men jeg husker ikke hvem som har skrevet dem. Rolige og filososfiske og på nynorsk og jeg prøver å få litt nynorsk inn for mine to små bybarn.
Nå har storesøster begynt å lese lengre bøker selv og da vi var på biblioteket sist ba vi spesifikt om nyere fantasy som kunne fungere for barn. Vi har fått første bind i en serie av Sissel Chipman, som heter Janaland, og som i følge bibliotekaren var veldig populær akkurat nå, men vi har altså ikke lest den ennå.
Ellers i rekken av fantasy for barn må jeg anbefale Bente Lohnes Juliaserie (første bok heter Julias reise). De er riktignok ikke nye, men veldig gode. Man skal være litt tøff før man begynner, her må barn reiser fra foreldrene sine og hovedpersonen dør på slutten av siste boken, men gode, det er de.
|