|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#201 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Abort eller ikkea.C, med denne argumentasjonen synes jeg vi igjen beveger oss dithen hvor det er ok å "straffes" med et barn for sin egen uforsiktighet, mens de som ikke har muligheten å unngå graviditet får lov å avbryte svangerskapet.
![]() |
#202 |
Princess Skids and Scars
|
![]() Sv: Abort eller ikke
Ok, men hvorfor er da voldtekt gyldig grunn og ikke det at kvinnen selv virkelig ikke vil ha/klarer psykisk å bære frem et barn? Hvem skal bestemme at nei du er voldtatt så du skal få slippe. Mens du har bare store psykiske problemer så du må pent bære det frem. Hva med ekstreminister av muslimer som risikerer æresdrap. Eller er det det at voldtatte kvinner ikke har mulighet til å tenke på prevensjon som gir dem gyldig pass? Hva da med de som har tatt pilla si til samme tid hver dag, eller bruker spiral? Skal de måtte betale for den 0,09 % sjansen det er at prevensjon svikter? Hvem kan bestemme at voldtekt oppleves som mye mer dramatisk enn andre kvinners store problemer? |
![]() |
![]() |
![]() |
#203 |
|
Jeg synes det er en argumentasjon som folk som ikke skjønner følelsesspekteret muligens kan fatte.
Njah. Jeg så den komme, men er ikke helt med på den. Voldtekt og uforsiktighet ved sex kan ikke sammenlignes på noen som helst måte. Jeg synes man kanskje bør tenke seg om en ekstra gang hvis man er i et forhold og har hatt et "uhell", men det betyr på ingen måte at jeg nødvendigvis mener at abort er et dårlig valg i den situasjonen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#204 |
flisespikker
|
Nei, si det. Det er jo veldig relativt, hva man føler om alt dette, og det er mye lettere å bruke konkrete og rimelig veldefinerte frykteligheter (som voldtekt) som eksempel enn å gå inn i en lang og komplisert gråsone med "hvor fælt er dette, og hvor fælt er dette?".
Jeg, nei? Jeg er for selvbestemt abort, jeg. Men jeg synes det er interessant og (for meg) givende å tenke over og diskutere de moralske og filosofiske problemstillingene og å prøve å forstå hvordan andre tenker og vurderer.
![]() |
#205 |
Bedreviter
|
Enig. Og nettopp fordi det alltid blir helt håpløst å prøve å kartlegge "i hvilke tilfeller det er OK med abort", er det eneste fornuftige å si at spørsmålet er helt og holdent opp til den enkelte kvinne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#206 |
flisespikker
|
- Eller å si at det aldri er lov. Det er like "fornuftig".
![]() |
#207 |
|
Hvem har sagt at dette er en svart/hvit-problematikk? Verden er full av gråsoner, og det er mange gode grunner til å velge abort. Det er også mange gode grunner til å vurdere annerledes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#208 |
frakoblet
|
Sånn ser jeg det også.
![]() |
#211 |
Princess Skids and Scars
|
Men hva gjør voldtekt til så mye verre situasjon enn f.eks at man risikerer æresdrap? Hvorfor er det ikke lov å analysere og diskutere dette? Det er jo en del av det diskusjonen handler om da opptil flere mener at kun voldtekt og medisinske grunner er legitim grunn til abort. Hvorfor gjør dette meg lite empatisk? Jeg vil heller se det andre veien, at de som setter seg over en kvinne og sier at disse to grunnene og bare de er grunn nok til abort. |
![]() |
![]() |
![]() |
#212 |
|
Ja, jeg er enig i at det må være opp til hver enkelt kvinne, men jeg har ingen problemer med å stå for at det er situasjoner jeg har lettere for å skjønne hvorfor kvinner velger abort enn andre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#213 |
Princess Skids and Scars
|
Nettop. (Nettopp, netopp. Hæ? Alt så feil ut.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#214 |
|
Jeg gidder ikke bli med på en ekstremt ufruktbar "hva er verst"-diskusjon. ...og har allerede svart på gråsonegreiene dine, hvis du kikker litt lenger opp her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#215 |
Bedreviter
|
Nei, hvorfor skulle det være vanskelig å stå ved? Det er da helt åpenbart forskjeller på både nødvendigheten og riktigheten av ulike aborter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#216 |
flisespikker
|
![]() |
#218 |
|
Exactly. |
![]() |
![]() |
![]() |
#219 |
Princess Skids and Scars
|
Jeg prøver virkelig ikke å få til en "hva er verst" diskusjon. Jeg lurte på hvorfor voldtekt automatisk er den eneste gyldige grunnen, og prøvde å få frem til de som mener det at de kanskje ikke hadde tenkt godt nok igjennom problemstillingen da det finnes mange like gode grunner. Jeg ser nå at du er enig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#220 |
Yes, we can!!
|
Hvis jeg bastant mente at "et foster har fullt menneskeverd helt fra hjertet begynner å slå/unnfangelsen" og kunne argumentert logisk og relativt vanntett for det, så hadde ikke det du sier her vært tungtveiende nok. Av samme grunner som jeg ikke kunne tillatt spedbarnsdrap dersom forholdene ikke lå til rette for å få barn.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|