|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Abort eller ikkeJeg tviler heller ikke på at det finnes de som tar abort uten at de ser noen som helst betenkeligheter med det, men hvorfor blir vi så sinte på grunn av det? Kan det tenkes at at noen har et livssyn som sier at det faktisk ER helt ok å ta abort? Hva er egentlig problemet med det?
|
|
|
#2 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: Abort eller ikke
Alle må jo få ha sitt livssyn, men man reagerer jo selvsagt når det strider så voldsomt mot det man selv mener. Det krymper jo i hele meg når jeg leser om folk som tar bekvemmelighetsaborter. Selv om det er deres eget valg å gjøre dette.
|
|
|
#3 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Eg blir ikkje sint av det, og eg respekterer at andre har eit anna livs- og verdisyn enn meg - elles hadde eg jo aldri vore for abortlova. Men eg synest jo sjølvsagt, som Iset, at det er rart at folk tek lett på å avslutte det eg meiner er eit liv. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
flisespikker
|
Kan det tenkes at noen har et livssyn som sier at det er helt OK å ta livet av nyfødte barn fordi de har medfødte skavanker eller er av "feil kjønn", og hva ville i så fall egentlig være problemet med det? (Sånn for å illustrere hvorfor noen kan synes andres syn er problematisk, ikke for å si at jeg synes abort moralsk sett er det samme som nyfødtdrap.)
|
|
|
#5 |
|
Bare sær
Nettopp.
|
|
|
#6 |
|
Ringskrømt
|
Ikke jeg heller.
Jepp!
Jeg ser på abort som det samme som nyfødtdrap. Jeg synes barnet på innsiden fortjener akkurat de samme rettightene som barnet på utsiden. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Abort eller ikkeNei det med voldtekt er vanskelig. Jeg er usikker på det i dag, men da jeg var ungdom (i hine hårde dage), da var liksom det et scenario som ofte ble knyttet til abort. Jeg vet ikke hva jeg ville ha gjort i dag. Inni meg sier noe at det ville vært ungen min, det også. Så klart. Hvordan ville dette påvirket forholdet til mannen? Hadde han vært kar nok til å takle dette? Hvor mye skulle jeg vektlegge det? Hmm... tror jeg må spørre han om det, i et av de utallige hypotetiske spørsmålene om liv og levner eg stadig kjem med. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Princess Skids and Scars
|
Men kan du relatere deg til at andre ikke tenker på samme måte? Du vet jo selvfølgelig at de som tar abort ikke ser på det som drap, men kan du forstå det? |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Passiv
|
Det forstår ikke jeg heller. Og personlig synes jeg det er stor forskjell mellom et foster på under 12 uker og en nyfødt baby. Jeg vet ikke noe om det, men jeg vil tro at et lite foster ikke føler smerte, ikke har noen idé om sin egen eksistens, ikke noe overlevelsesinstinkt og andre egenskaper jeg ser for meg at en nyfødt baby har. Jeg har aldri tatt abort selv, men jeg ser ikke for meg at jeg hadde hatt enorme betenkeligheter hvis jeg mente at det var det riktige valget for meg og den familien jeg allerede har. |
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|