|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#181 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Abort eller ikke
Ja det er den eg synest er veldig problematisk også. Eg ser på ingen måte logikken. Og dersom ein synest at eit embryo/foster berre er celler og ikkje har den minste grad av menneskeverd så ser eg heller ikkje at det (med det etiske utgangspunktet) skal vere noko problem å bruke abort som prevensjon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#182 |
|
Jo. Igjen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#183 |
Bare sær
Mener du dette:
Så forklarte du det ikke godt nok lenger opp i tråden, for jeg forsto det ihvertfall ikke (eller kanskje jeg er dårlig til å lese og forstå, hvem vet).
![]() |
#184 |
flisespikker
|
Nei, var det likt seg å la noe stå uimotsagt?
![]() |
#185 |
flisespikker
|
![]() Sv: Abort eller ikkeOg en annen tanke som slo meg: I dødsstraffdiskusjoner ser man av og til at fæle kriminelle blir kalt "undermennesker" eller "søppel", eller at man sier at de har "fraskrevet seg menneskerettigheter (som retten til liv og helse)", og at selv om man er sterk motstander av drap generelt, synes man det er totalt uproblematisk å avlive slike, på samme måte som man skyter gale hunder, og andre sjarmerende formuleringer. I dette tilfellet velger man altså å definere noen individer som ikke mennesker (lenger) ut fra de handlingene de har foretatt, noe som også tilsier at arbeidsdefinisjonen på "menneske" er relativ og henger sammen med blant annet sosiale relasjoner. Jeg synes dette er veldig interessant.
![]() |
#186 |
|
![]() Sv: Abort eller ikkeSkilpadda! |
![]() |
![]() |
![]() |
#187 |
flisespikker
|
Helt klart, og veldig enig.
![]() |
#189 |
|
![]() Sv: Abort eller ikkeElinblu, det dreier seg ikke om hvem som er kvalifisert eller ikke, det dreier seg om at man skal ha respekt (og vite!) at det som var det riktige valget for deg (som i et generelt "deg") ikke nødvendigvis er fasiten for alle andre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#190 |
Dukkar plutseleg opp ...
![]() Sv: Abort eller ikkeElinblu: det eg skreiv var retta mot dei som ikkje definerer embyoet som noko anna enn ein celleklump, og som difor ikkje har noko som helst betenkelegheiter med å ta abort av den grunn. Eg respekterer det synet, sjølv om eg ikkje deler det. Eg hadde ingen intensjonar om ein sarkastisk undertone og å insinuere at andre er kyniske, og berre konstaterer at vi har ulike syn på kva ein fjernar når ein tek abort. Ut frå mitt syn er det vanskeleg å forsvare abort (for min eigen del). |
![]() |
![]() |
![]() |
#191 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Abort eller ikkeJeg synes det er ganske naivt å tro at ingen tar abort med lett hjerte. Da tror man jammen godt om alle mennesker. Ikke at det er en dum ting, men jeg VET at det finnes folk som ser på abort som en enkel og "bekvemmelig" utvei, og som tar abort pga. jobbutsikter, feriereiser osv. Slike tilfeller kjenner jeg desverre til personlig (flere), og jeg tviler sterkt på at de er i så voldsomt mindretall som det noen skal ha det til.
![]() |
#192 |
Dukkar plutseleg opp ...
Og eg støttar dagens abortlov fordi eg ikkje ser noko reelt alternativ. Men eg gjer det med ein bismak i munnen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#193 |
Princess Skids and Scars
|
![]() Sv: Abort eller ikkeEn ting som slår meg. Noen av dere er fullstendig imot abort om det ikke foreligger medisinske grunner eller voldtekt. Voldtekt? Det skjønner ikke jeg. Jeg regner med at de som mener dette, gjør det fordi de ser på abort som drap eller noe deromkring. Er voldtekt en unnskyldning for drap? Jeg tror de som mener dette legger sine egne følelser til grunn når de utaler seg om abort. Medisinske grunner der det står om liv og død, den kjøper jeg. Medisinske grunner der man kan bli lam eller voldtekt, da faller hele logikken "ikke ta abort fordi da avslutter du et liv" bort for meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#194 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Jeg også. Jeg ser heller ikke noen andre gode alternativer, så jeg må bare være enig i dagens lovgivning. Men jeg liker det ikke.
![]() |
#195 |
Deltidsmamma
|
?? Det har gått meg hus forbi. Hvem er det du sikter til når du skriver dette? Folk her inne, eller folk som folk her inne skriver om? |
![]() |
![]() |
![]() |
#196 |
Dukkar plutseleg opp ...
Eg forventar ikkje at nokon skal kunne gje deg eit svar på dette. Eg synest ikkje det er ok sånn utan vidare at ein uskuldig tredjepart skal "bøte med livet" for ein anna person si kriminelle og onskapsfulle handling. Likevel synest eg heller ikkje det er ok at ei kvinne skal måtte føde eit barn som er unfanga etter ei voldtekt. Nokre situasjonar er håplause og fortvilande og ein må ta det valet som gjer minst vondt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#197 |
flisespikker
|
Det også henger vel sammen med at ganske mange ser et foster som nesten et barn, som noe i gråsonen mellom "død celleklump" og "levende barn". Mer enn en negl, men mindre enn et fullbårent barn, liksom. Viktig nok til at man ikke fjerner det/tar livet av det uten å ha en god grunn, men ikke så viktig at man vil tvinge en voldtatt kvinne til å bære frem et uønsket barn.
![]() |
#198 |
|
![]() Sv: Abort eller ikkeNoe annet som utgjør en forskjell i fht. voldtekt er at kvinnen ikke har hatt noen mulighet til å unngå graviditeten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#199 |
intro
|
Det kan være stor forskjell på hva folk kommuniserer utad og hva de tenker og føler. Jeg er ikke den som tror godt om alle mennesker (dessverre), og hvis en kvinne har et så fullstendig kynisk forhold til en abort, må jeg innrømme at jeg mistenker henne for å være en smule innskrenket. (Og det er det jo noen som er, hvilket sikkert kan gi seg utslag på dette området så vel som på en rekke andre.)
Sist redigert av Bluen : 27-08-08 kl 12:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#200 |
flisespikker
|
Synes du det er en medvirkende grunn til at det er (mer) greit med abort etter en voldtekt?
![]() |
|
|