|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#161 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Abort eller ikke
Eg veit at mange gjer det. Heilt konkrete historier som kjem rett frå primærkjelda. Og eg meiner det heller vil vere naivt av meg å tru at det er eineståande historier enn å tru at dei er temmeleg representative. |
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
Dukkar plutseleg opp ...
Berre diskusjonen vi har hatt her dei siste dagane viser jo at mange ser på abort som eit enkelt og greitt val. |
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
Textrovert
|
![]() |
#165 |
ctrl+z
|
Veldig enig!
Visst er Skremmern her endel, men jeg vil ikke kalle henne brorparten av brukerne.
Vet du, dette klarer jeg ikke å sette meg inn i. For meg er det ingen sammenheng med mine følelser overfor barna mine og det å sette seg inn i andres situasjon. Jeg har ingen problemer med å se at det i mange situasjoner kan være riktig for dem som står midt oppe i det å ta en abort, selv om jeg ikke klarte det selv. Og igjen, selv om jeg mener å ta en abort er å avslutte et liv, så tenker jeg på ingen måte at venninner som har tatt abort har drept barnet sitt. Det blir for absurd og Nessa-aktig for meg.
Mim sa det!
![]() |
#166 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Abort eller ikkeDet handler om og ikke dømme andre for de valgene de tar.
![]() |
#167 |
Epikur
|
![]() Sv: Abort eller ikkeVi omgås tydeligvis forskjellige folk, men jeg setter meg ikke over noen, og om det ikke passer eller at det er andre ting som gjør at man ikke vil ha barn akkurat da er meg uvedkommende. Verdighetsdebatten er ekkel og kvinnefiendtlig.
![]() |
#168 |
|
![]() Sv: Abort eller ikkeVel Mim, det finnes endel barn der ute (og hjemme hos meg) som, og det høres jo helt forferdelig ut å si det, var fullstendig uønsket. Da de ble til. Hvis jeg hadde hatt det lettvinte synet på abort som mange av mine bekjente på min alder har, hadde min eldste sønn aldri kommet til verden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#169 |
Helt vanlig
|
Her er det du som er naiv og fantasiløs.
![]() |
#170 |
Dukkar plutseleg opp ...
Sjølvsagt. Eg er jo heilt samd i at ei trygg, stabil og sikker ramme rundt det å få eitt barn er det beste. Ingen tvil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
madmanized
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, sånn er det med sistemann her også. Verken planlagt eller i utgangspunktet ønsket sånn som jeg forstår Mim. Dette har selvsagt endret seg etter at valget om å bære frem barnet definitivt var tatt, men det var virkelig noe som måtte vokse frem og modnes.
![]() |
![]() |
#172 |
Textrovert
|
Det samme kan jeg si. Jeg holdt på med mitt første fag på universitetet, forholdet var litt bob-bob, faren var utlending og jeg var redd han ikke skulle få visum til Norge, jeg bodde på en liten hybel og eide ikke nåla i veggen.
![]() |
#173 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Abort eller ikkeTo av mine fire barn var fullstendig uplanlagte og forsåvidt uønskede i begynnelsen. Jeg ser i ettertid at det lett kunne endt med at begge ble tatt bort, hvis det ikke rent følelsesmessig for meg hadde vært umulig å få til. Dessuten levde jeg i begge tilfellene med mannen min og jeg valgte å ta det ansvaret jeg følte hvilte på oss til tross for at vi begge gangene brukte prevensjon.
![]() |
#174 |
flisespikker
|
![]() Sv: Abort eller ikkeJeg tror det er lite fruktbart å diskutere hvem som er mest naiv og virkelighetsfjern. Hovedforskjellen her tror jeg definitivt er hvilket syn man har på et embryo/foster (er det et barn eller ikke?), og i hvilken grad man synes det å ta abort er moralsk problematisk.
![]() |
#176 |
Bedreviter
|
Jeg kjenner flere som har utført en abort i løpet av studietiden, selv om de var oppegående kvinner i et stabilt forhold. Jeg hadde vært truende til å ta samme valget selv, hvis det hadde vært aktuelt; jeg hadde overhodet ikke lyst på barn for 18 år siden – men det er jo ikke det samme som at ikke både jeg og barnet ville ha fått en fantastisk liv om jeg hadde valgt å beholde det.
De kvinnene du hadde kontakt med gjennom barnevernet representerte ikke noe tverrsnitt av befolkningen. De representerte en bitte liten prosent i den ytterste enden av skalaen. Det at unge mødre er overrepresentert i barnevernets statistikker, betyr jo ikke at ikke unge mødre flest blir svært gode mødre. Sist redigert av Teofelia : 27-08-08 kl 10:35. Årsak: Skrivefeil |
![]() |
![]() |
![]() |
#177 |
flisespikker
|
Når man kommer med en slik definisjon/uttalelse, forteller det meg at man ikke mener at embryoet er et menneske, men at man på en måte ser på abort som problematisk dersom den gravide selv mener at det er det, men ikke ellers. Jeg syntes den formuleringen var sleivete og misvisende, men jeg tror jeg skjønte hva slags holdning som ligger bak.
![]() |
#178 |
Epikur
|
Men nå er du sjeldent ressurssterk og smart, da.
![]() |
#179 |
Epikur
|
![]() Sv: Abort eller ikkeSkilpadda forklarer som vanlig mine egne meninger bedre enn meg.
![]() |
|
|