Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er 630 kr i uka til mat lite for en student?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-08-08, 11:08   #81
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er 630 kr i uka til mat lite for en student?

Opprinnelig lagt inn av smurfine, her.

Jeg tror at noen må få opp øynene!!!
Studentene FÅR INGENTING, de LÅNER, og ALT skal tilbakebetales MED renter! Og det stipendet som blir omgjort fra lånet blir uansett NADA iforhold til de rentene som skal betales i tillegg!!
Det er virkelig noe som folk bare "glemmer".

Desto større grunn til å jobbe litt, er det ikke? Selv om det letteste selvsagt er å først klage på lite penger under studiene, for så å klage på at lånet er dyrt.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-08, 11:09   #82
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Glemmer? Hell no. Jeg har da studert (og gjør det jaggu fortsatt, så vidt jeg husker?) selv, og vet godt hvordan begrepet "lån" virker i praksis.
Noen må få opp øynene for en liten realitycheck, ja.

Hva du er eller gjør, det vet jo ikke jeg, for jeg kjenner ikke deg!
Men at du kan si at studentene får DEKKET noe av staten, det gjør de jo ikke, og ikke forventer de det heller. Men at lånet kan øke noe i takt med de økte matprisene og boligprisene, det er jeg helt enig i! Det er fremdeles ikke staten som betaler NOENting, de bare LÅNER ut og tar tilbake så det monner!

Gammel 29-08-08, 11:14   #83
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Desto større grunn til å jobbe litt, er det ikke? Selv om det letteste selvsagt er å først klage på lite penger under studiene, for så å klage på at lånet er dyrt.

Lånet er jo dyrt for det skal tilbake med renter!
Sosialklienter FÅR pengene, og de får MER penger enn det studentene får LÅNE. Bare studentene skal betale tilbake, så det blir feil å si at studentene FÅR! Det er jo selvsagt.
Så har man de studentene som faktisk ikke KAN jobbe ved siden av studiene! Arkitektstudiet f eks er så krevende at man må jobbe mer enn 40-50 timer i uka, og mer i enkelte perioder. Så jeg skjønner GODT at de fleste ikke får sjans til å jobbe ved siden av studiene. Jeg jobber ikke ved siden av studiene fordi jeg har lyst på gode karakterer, studerer fulltid, har barn i barnehage som må hentes (som de fleste her inne har), og nå er jeg gravid og får ikke noen jobb dette semesteret. Men det er ikke meg det handler om, det er den generelle studenten.

Gammel 29-08-08, 11:16   #84
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Kanskje det var sosialklient en skulle blitt, i stedet for student? Jeg lurer på hva som lønner seg i lengden.

Gammel 29-08-08, 11:19   #85
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kanskje det var sosialklient en skulle blitt, i stedet for student? Jeg lurer på hva som lønner seg i lengden.

En karriere som sosialklient? Interesting.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-08, 11:20   #86
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Standard

morsomt.

Gammel 29-08-08, 11:22   #87
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Standard

Decisions, decisions.

Gammel 29-08-08, 11:25   #88
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Jeg er enig med smurfine. "Decisions, decisions" kan du heller si når du må velge mellom å gi alt i en eksamensinnspurt i juni, eller jobbe 50-60-70% stilling for å dekke det å leve, siden Lånekassen ikke utbetaler noe i juni..

Gammel 29-08-08, 11:27   #89
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Standard

Jeg kan godt gå med på å gi en ekstra tusenlapp i stipent til alle studenter som beviselig bruker 40 timer eller mer på studiene hver uke. Er ikke snittet på norske studenter 24 timer i uka? Tilsammen altså, forelesning og selvstudier.

Gammel 29-08-08, 11:29   #90
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er ikke snittet på norske studenter 24 timer i uka? Tilsammen altså, forelesning og selvstudier.

Det tror jeg så gjerne. Jeg brukte toppen fire timer daglig - i snitt, eksamensperioder medregnet.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-08, 11:30   #91
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Standard

Jeg har vært student på fulltid selv altså. Med barn. Og samboer som ikke tjente mye penger. Bare i skolepenger gikk det nesten 50 000 i året. Det gikk helt fint det. Tenk om folk hadde brukt like mye tid på å jobbe som på å surve, det hadde blitt saker.

Gammel 29-08-08, 11:32   #92
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tilfeldig valgt eksempel: Man jobber som bartender to helger i måneden. Vips, minst 2000 kroner ekstra. Går det veldig utover karakterene? [fjas]I tillegg får man jo personalpris på øl, og kutter kraftig ned på andre utgifter.[/fjas]

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-08, 11:36   #93
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Det tror jeg så gjerne. Jeg brukte toppen fire timer daglig - i snitt, eksamensperioder medregnet.

Vi hadde studiedag hver fredag, og forelesningene var på 3-4 timer stort sett. Om man leste pensum effektivt 1- 1,5 time hver dag så holdt det som regel. 24 timer høres ikke så feil ut synes jeg, og da er det ikke medregnet lang sommerferie. Jeg tror studiet vårt var ganske gjennomsnittelig på arbeidsmengde.

Gammel 29-08-08, 11:46   #94
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Da jeg studerte i utlandet jobbet jeg i alle ferier, og slik hadde jeg det rimelig bra (sett bort i fra det siste året, hvor valutakursen endret seg dramatisk og studielånet krympet drastisk), men da bodde jeg også hjemme i feriene og fikk kost og losji der.

Jeg er fortsatt student og har det helt fint fordi mannen min tjener godt. Jeg kjenner ingen som ikke jobber ved siden av studiene for å få ting til å gå rundt.

Det som kanskje mange glemmer er at etter kvalitetsreformen er det mye av undervisningen som er blitt obligatorisk , så fire timer daglig går bort bare i det. Hvis du skal henge med er du nødt til å bruke mer tid en som så. Studietilværelsen er ikke fullt så fri som den var før.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-08, 11:49   #95
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi hadde studiedag hver fredag, og forelesningene var på 3-4 timer stort sett. Om man leste pensum effektivt 1- 1,5 time hver dag så holdt det som regel. 24 timer høres ikke så feil ut synes jeg, og da er det ikke medregnet lang sommerferie. Jeg tror studiet vårt var ganske gjennomsnittelig på arbeidsmengde.

Da jeg tok PPU i fjor hadde vi fire timers undervisning fire dager i uken. Det meste var obligatorisk, bortsett fra forelseningene. I tillegg hadde vi obligatoriske innleveringer og seminaroppgaver som skulle forberedes. Det var absolutt overkommelig altså, men en helt annen situasjon en da jeg tok grunnfag i 2001.

Gammel 29-08-08, 12:10   #96
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaz, her.

Det som kanskje mange glemmer er at etter kvalitetsreformen er det mye av undervisningen som er blitt obligatorisk , så fire timer daglig går bort bare i det. Hvis du skal henge med er du nødt til å bruke mer tid en som så. Studietilværelsen er ikke fullt så fri som den var før.

Det er under ett år siden jeg var ferdig. Jeg savner feriekoloni-studenttilværelsen...

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-08, 12:26   #97
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Standard

Det er under ett år siden jeg var ferdig. Jeg savner feriekoloni-studenttilværelsen...

Som sagt, jeg klager heller ikke. Men det var nok også litt enklere å kombinere jobb og studier før alt ble obligatorisk, fordi du kunne styre tiden enda mer selv.

Gammel 29-08-08, 12:49   #98
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg kan godt gå med på å gi en ekstra tusenlapp i stipent til alle studenter som beviselig bruker 40 timer eller mer på studiene hver uke. Er ikke snittet på norske studenter 24 timer i uka? Tilsammen altså, forelesning og selvstudier.

Snittet er 37,5 timer i uka.

Gammel 29-08-08, 12:51   #99
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Snittet er 37,5 timer i uka.

Det er snittet på mastergradstudenter, ikke studenter generelt tror jeg?

Gammel 29-08-08, 12:53   #100
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Ja, det stemmer nok.

http://www.tu.no/karriere/article175462.ece

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:55.