Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er 630 kr i uka til mat lite for en student?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-08-08, 18:37   #61
Tante Sofie
Bladibladiblaah!

Tante Sofie sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er 630 kr i uka til mat lite for en student?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hvor stort matbudsjett legges til grunn for sosialhjelpssatser?

Viss det kun er snakk om mat, er det vel ca 85,- per dag til ein vaksen person. Og det er ein relativt høg sats.

Gammel 28-08-08, 19:49   #62
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Litt hemmelig, her.

Så at studentene ikke er fornøyd med 630 kr i uka er ille...

Her er det EN som uttaler seg. Jeg er student og har IKKE 630,- pr uke i matbudsjett. Har ikke 600 kroner å bruke hver uke i det hele tatt!! Så her er det mange forskjeller ute og går...

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Jeg sluttet på skolen 20. juni, og begynte igjen 16. august. Greit, det er nesten 2 mnd, men det er også 2 mnd der man ikke får utbetalt studielån. Derfor må man faktisk omtrent jobbe fulltid i de 2 mnd for å dekke husleie og andre utgifter, og da forsvinner ferien. Gjerne når studielånet ofte heller ikke blir utbetalt før i begynnelsen av september. Da må man faktisk nesten tjene nok til 3 husleier i løpet av sommeren...

Ja, ferien til studentene forsvinner for man må betale husleie også om sommeren...Dessuten er det ikke mye man får tjent på en sommer. Jeg tjener maks 20 000 (butikkjobbing) og er absolutt ikke uthvilt til neste semester. Men man MÅ jo. Så ferie...det finnes ikke i studentlivet. Ikke i mitt i alle fall.

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Men så er jo første utbetalingen på nesten 17 000 kr da, og da går det jo an å legge av _bittelitt_ til senere mnd, eller til sommermånedene neste år. Ja, den i januar er vel også så stor, faktisk.

Skulle de laget sak om student med dårlig råd kunne de vel klart å finne noen med adskillig lavere matbudsjett enn 630 kr uka.

De 17000 kronene går kanskje blant annet til: Bøker, depositum, regninger man ikke klarte å betale om sommeren, annet materiell som trenges i løpet av semesteret.

De kunne definitivt funnet en student med lavere matbudsjett.

Gammel 28-08-08, 19:52   #63
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

De fleste er det i ca 3 år etter videregående. Det burde være til å holde ut. Betaler man semesteravgiften tidlig på sommeren, så kommer studielånet omtrent til studiestart.

3 år...Jeg kjenner ingen studenter som bare studerer i 3 år. De fleste går 5 år for å få en Mastergrad, eller andre grader.

Studielånet kommer alltid i midten av august for min del fordi jeg alltid betaler semesteravgift med en gang den kommer og søker lån tidlig. Så de som får utbetalt i september er litt sent ute ja

Gammel 28-08-08, 20:58   #64
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Jada, jeg sier ikke at det er helt uutholdelig, men jeg mener faktisk at studenter ikke har det så "slækkt" som mange skal ha det til. Men mange har det sikkert slækkt og.. Vi fikk forøvrig ikke giro på semesteravgiften før etter skolestart..

Det er kanskje annerledes når man tar en grad? Hos oss ligger nettgiro klar, slik at den kan hentes når man måtte ønske,

Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 21:00   #65
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Det er kanskje annerledes når man tar en grad? Hos oss ligger nettgiro klar, slik at den kan hentes når man måtte ønske,

Sikkert forskjellig fra skole til skole og studie til studie, ja.. Vi kunne forøvrig heller ikke betale semesteravgiften før etter vi hadde fått lånet, for semesteravgiften var på 32500...

Gammel 28-08-08, 21:04   #66
Ariel
Queen of intentions...

Ariel sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Vi er 1 voksen og 2 barn, og vi lever faktisk godt og sunt på 5-600 i uka. Så det synes jeg ikke er lite nei.

Gammel 28-08-08, 21:13   #67
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ariel, her.

Vi er 1 voksen og 2 barn, og vi lever faktisk godt og sunt på 5-600 i uka. Så det synes jeg ikke er lite nei.

Men om du skulle inkludert klær, kroppsprodukter, tannlege og annet diverse inni de 600 kronene, så hadde man ikke levd så veldig godt likevel...Tror faktisk ikke denne studenten har 630kr å leve for dersom han bare har lån og ingen sidejobb.

Studenter har heller ikke råd til å SPARE noe, så om noe uforutsett skjer (tannlege, noe som går i stykker, medisinbruk e.l.) så er man i deep shit med mindre man har foreldre som kan hjelpe til...

Gammel 28-08-08, 21:16   #68
Ariel
Queen of intentions...

Ariel sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av smurfine, her.

Men om du skulle inkludert klær, kroppsprodukter, tannlege og annet diverse inni de 600 kronene, så hadde man ikke levd så veldig godt likevel...Tror faktisk ikke denne studenten har 630kr å leve for dersom han bare har lån og ingen sidejobb.

Studenter har heller ikke råd til å SPARE noe, så om noe uforutsett skjer (tannlege, noe som går i stykker, medisinbruk e.l.) så er man i deep shit med mindre man har foreldre som kan hjelpe til...

Nå har vi ca 1000 kroner å leve for i måneden, og da går 5-600 til mat; Sånn ca. Før hadde vi 5-600 som skulle dekke mat +++, og det gikk faktisk fint det også. Det er noe med at det blir til det man gjør det til. Men spare, det har heller ikke jeg råd til.

Gammel 28-08-08, 21:35   #69
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da jeg var student bodde vi i kollektiv og spiste sammen, ergo kom vi unna med mye lavere utgifter enn dem som ikke hadde felles husholdningsøkonomi. Det var jo et helt spesielt kollektiv, da, det er jo ikke alle som kan dele alt uten problemer. Vi lagde middag hver dag også og spiste godt og ganske sunt.
Vi brukte kanskje en tusenlapp i uka den gangen (8-10 år siden, 3 voksne med mye besøk) det samme på husleie, og resten var på øl, røyk og forbruk. Med felles økonomi på tre stykker med fullt studielån, greie ekstrajobber og lave ugifter, så sier det seg selv at vi hadde det vidunderlig. Vi manglet aldri noe.

630 pr.uke er MER enn nok for en voksen person pr uke til god og sunn hjemmelaget mat. Men det er et kjipt ølbudsjett, da.

Gammel 28-08-08, 21:36   #70
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

det er jo sant. Og studenter har mindre penger enn minstepensjonister og BØR jobbe ved siden av og i alle ferier.

Gammel 28-08-08, 23:30   #71
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Da jeg var student bodde vi i kollektiv og spiste sammen, ergo kom vi unna med mye lavere utgifter enn dem som ikke hadde felles husholdningsøkonomi. Det var jo et helt spesielt kollektiv, da, det er jo ikke alle som kan dele alt uten problemer. Vi lagde middag hver dag også og spiste godt og ganske sunt.
Vi brukte kanskje en tusenlapp i uka den gangen (8-10 år siden, 3 voksne med mye besøk) det samme på husleie, og resten var på øl, røyk og forbruk. Med felles økonomi på tre stykker med fullt studielån, greie ekstrajobber og lave ugifter, så sier det seg selv at vi hadde det vidunderlig. Vi manglet aldri noe.

Tilsammans

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-08, 09:16   #72
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pia, her.

Tilsammans

Og nå er jeg samboer med den ene og den andre er vår beste venn.

Jeg hadde 4 uker sommerferie for første gang siden jeg var barn i sommer. Jeg er 34 år og har vært ferdigutdannet i 3 år. Jeg har alltid jobbet, og jeg kan liksom ikke helt se behovet studenter skulle ha for ferie. Man er fleksibel, har det moro og gjør akkurat det man har aller mest lyst til i årevis.

Jeg jobbet ved siden av hele veien, og kan ikke se at jeg hadde vondt av det. Jeg ønsket å kle meg bra, gå til frisør, drikke masse øl, kjøpe fancy kaffe og røyke sigaretter og jeg ser det ikke som noe samfunnsansvar å sørge for at jeg skulle få råd til disse tingene. Forbruket mitt var ganske høyt (nesten utelukkende fjas) men jeg betalte for det selv.

Studielån og stipend dekket bøker, husleie og strøm, resten ble dekket av penger jeg tjente selv. Jeg jobbet mye på hotell, julebordssesongen, enkelte konferansehelger, brylluper osv. jeg hadde også noen somre på sommerhotell. I tillegg jobbet jeg som guide, på universitetet og hadde i perioder betalte verv, pamp som jeg var.

Gammel 29-08-08, 10:07   #73
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Godt sagt, Mim.

I tillegg må jeg si at jeg aldri har hatt så mye fritid som da jeg var student. Heltidsstudier med toppkarakterer, aleneansvar for to barn, det var likevel rene ferien hele tiden. Å jobbe er noe helt annet.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-08, 10:08   #74
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg prøver så godt jeg kan å ha medfølelse med studenter med dårlig råd som må jobbe ved siden av, men det går lissom ikke. Det er snakk om en fase. Noen veldig få år i livet som innebærer struktur, økonomistyring og mye jobb. Come on. Hva forventer man, lissom? At man skal få dekket skole, bosted, opphold OG festing av staten?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-08, 10:22   #75
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg prøver så godt jeg kan å ha medfølelse med studenter med dårlig råd som må jobbe ved siden av, men det går lissom ikke. Det er snakk om en fase. Noen veldig få år i livet som innebærer struktur, økonomistyring og mye jobb. Come on. Hva forventer man, lissom? At man skal få dekket skole, bosted, opphold OG festing av staten?

Jeg tror mange får sjokk av å oppdage at oi, vaskepulver og dopapir og melk koster penger.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-08, 10:30   #76
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nettopp. Og derfor synes jeg det blir helt irrelevant å sammenligne med trygdede og minstepensjonister. De skal jo ha det sånn resten av livet.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-08, 10:33   #77
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Jepp.

Og man skaper seg tross alt et kjempegodt utgangspunkt for god inntekt resten av livet, i hvertfall hvis man holder seg unna yrker som innebærer bruk av pysj på jobb.

Gammel 29-08-08, 10:33   #78
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skrev "lissom" to ganger i et innlegg!

Gammel 29-08-08, 10:59   #79
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Standard

Jeg tror at noen må få opp øynene!!!
Studentene FÅR INGENTING, de LÅNER, og ALT skal tilbakebetales MED renter! Og det stipendet som blir omgjort fra lånet blir uansett NADA iforhold til de rentene som skal betales i tillegg!!
Det er virkelig noe som folk bare "glemmer".

Gammel 29-08-08, 11:03   #80
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg tror at noen må få opp øynene!!!
Studentene FÅR INGENTING, de LÅNER, og ALT skal tilbakebetales MED renter! Og det stipendet som blir omgjort fra lånet blir uansett NADA iforhold til de rentene som skal betales i tillegg!!
Det er virkelig noe som folk bare "glemmer".

Glemmer? Hell no. Jeg har da studert (og gjør det jaggu fortsatt, så vidt jeg husker?) selv, og vet godt hvordan begrepet "lån" virker i praksis.
Noen må få opp øynene for en liten realitycheck, ja.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:30.