|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#2 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er barnehage skadelig for små barn?
Jepp, alt kommer jo an på hvordan foreldrene er, hva de selv kan tilby barna av aktiviteter osv. Jeg er ikke type "supermamma" som kan ha ungene hjemme på fulltid i den alderen, leke, bake, gå i åpen barnehage flere ganger i uka osv. Jeg er rett og slett ikke typen, all ære til de som er det. Jeg kjenner et par mødre som er helt fantastiske og der barna virkelig har det helt supert hjemme, men selv klarer jeg ikke å følge opp på samme måte. Så barnehagen er gull verdt her. Hun har det mye bedre der enn hjemme, det er jo ikke engang andre barn å leke med her. Bare gamle folk som ikke tåler lyder.
![]() |
#3 |
Har tro på forbedring
|
Det med andre unger er det største argumentet for barnehage for meg. Det å lære seg å jenke seg, hevde seg, holde på vennskap etc er viktig
![]() |
#4 |
Absolute Beginner
|
I forbindelse med skolestart har de skjørtehengerne vi kjenner slitt i alle fall. Men det kan jo være tilfeldig, tre barn er vel litt for lite å basere en bastant konklusjon på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Ringskrømt
|
Jeg tror bestemt at de ikke gjør det, så får det være opp til foreldrene å avgjøre om det er et problem eller ikke. Jeg synes også det er morsomt å se argumentene noen av dere bruker for å avfeie det som står i artikkelen. "Teit" forsker, utenlandske barnehager osv. Har dere den oppfatningen at små ettåringer ikke opplever den nye hverdagen som stressende? For ikke å snakke om denne:
Denne leser jeg alltid i forbindelse med barnehagedebattene, og jeg ler like godt hver gang. :hehe: Den gruppen du skisserer burde kanskje ikke få barn i det hele tatt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Er barnehage skadelig for små barn?Jeg sier ikke at det er det beste av det beste å ha en ettåring i barnehage. (selv om mine barn er nærmere to når de begynner, så er de i andres "varetekt" fra de er i overkant av året) - Jeg sier at samfunnet er slik at det er.
![]() |
#9 |
Introvert optimist
|
Jeg kan ikke svare for alle ettåringer, men når det gjelder mine tre har de vært klare som egg for å være i barnehagen fra den alderen.
![]() |
#11 |
Travelt opptatt
|
Så hvis man ikke trives med å kun ha fokus på morsrollen eller farsrollen 24/7, så burde man ikke ha barn? Når har man lov til å tenke litt på andre ting? Når ungen blir 3? Begynner på skolen? Konfirmeres? Flytter hjemmefra?
![]() |
#12 |
Ringskrømt
|
Hva er det du snakker om da? Jeg har ikke skrevet noe i nærheten av det du snakker om her, men jeg er fast bestemt på at barn som tar skade av å være hjemme med foreldrene ("henge i skjørtet til mor") kanskje burde lagt inn en søknad om nye foreldre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Jeg tror ikke gutta mine hadde tatt skade av å være sammen med meg til de var 2-3 år, men JEG hadde blitt "gal". |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Er barnehage skadelig for små barn?Jeg vet ikke hvor bra eller dårlig det er for barn under tre år å gå i barnehage, jeg oppfatter det slik at mine trives veldig godt. Jeg skulle ønske at minstemann kunne fått like korte dager i barnehagen som storesøster, som hadde 4-5 timers dager de første tre årene. Dessverre greier jeg ikke å innrette det slik nå. Og innrømmer glatt at jeg har dårlig samvittighet pga. det ganske ofte.
![]() |
#15 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Er barnehage skadelig for små barn?Jeg har ikke noe grunnlag for å si at det ikke er skadelig for noen ettåringer å begynne i barnehagen. For noen er det nok traumatisk. Jeg tror at både barnets personlighet og foreldrenes innstilling har mye å si. Heldigvis har våre to vært husvarme fra dag en, "ordentlige barnehageunger" har vi ofte fått høre. De er veldig sosiale begge to, noe som gleder meg, da vi foreldrene var mer sjenerte barn som lettere knyttet seg til noen få venner framfor å være en av gjengen. Helt ukritiske er vi dog ikke, vi endte opp med å ta eldstejenta ut av en barnehage som ikke i det hele tatt var et tilfredsstillende tilbud. Da var hun litt med pappa på jobb, litt med meg på skolen, og hjemme de andre dagene. Ingen god løsning i lengden. Sist redigert av Bokormen : 29-08-08 kl 17:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Ringskrømt
|
Sist redigert av Skremmern : 29-08-08 kl 19:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Er barnehage skadelig for små barn?Meg bekjent har vel Tyskland ikke samme barnehagestandard som Norge. |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|