|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Er barnehage skadelig for små barn?
Sist redigert av Skremmern : 29-08-08 kl 19:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Er barnehage skadelig for små barn?Helt sikker på at man velger riktig kan man vel aldri være. Det er en vanskelig balansegang. På den ene siden synes jeg det er viktig å være åpen for at man velger feil, og ev korrigere. På den andre siden merker jeg at det ovenfor ungene er viktig å stå for sine valg. Om man vakler og er engstelig så vil de ofte merke det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Travelt opptatt
|
Så hvis man ikke trives med å kun ha fokus på morsrollen eller farsrollen 24/7, så burde man ikke ha barn? Når har man lov til å tenke litt på andre ting? Når ungen blir 3? Begynner på skolen? Konfirmeres? Flytter hjemmefra?
![]() |
#46 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er barnehage skadelig for små barn?Det vil alltid være "hvisomatter" i en slik diskusjon. Vi er blandt de som valgte barnehage tidlig, og jeg var da jobbsøker, forpliktet til å ha barnepass men hadde henne ikke borte lange dager. kom sist og gikk først og en del fridager innimellom. Mazungen trengte det sosiale samspillet i barnehagen og trivdes fra starten av. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Ringskrømt
|
Hva er det du snakker om da? Jeg har ikke skrevet noe i nærheten av det du snakker om her, men jeg er fast bestemt på at barn som tar skade av å være hjemme med foreldrene ("henge i skjørtet til mor") kanskje burde lagt inn en søknad om nye foreldre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Er barnehage skadelig for små barn?Som nevnt et annet sted. Noen har faktisk prøvd å få tak i den norske forskningen på dette. Selv ikke barneombudet kunne hjelpe da.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Jeg tror ikke gutta mine hadde tatt skade av å være sammen med meg til de var 2-3 år, men JEG hadde blitt "gal". |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Er barnehage skadelig for små barn?Men det at man ønsker å jobbe, ha barna i barnehage, har lite tålmodighet og "blitt tussete av å gå hjemme" betyr ikke at barna tar skade av det. Det var hvert fall ikke det jeg la i min respons til Bauche. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
"Tar skade" er kanskje et litt uheldig uttrykk å bruke her? Det skal vel en god del til for at barn tar SKADE av å være hjemme med mamma eller at mamma tar SKADE av å gå hjemme.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Er barnehage skadelig for små barn?Er det gjort noen forskning på stressnivå utover dag 9?
![]() |
#53 |
♥
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er barnehage skadelig for små barn?Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så pes å være sammen med ungene sine 24/7. Hva med de som jobber i barnehager OG som har egne barn i tillegg? Har de lov til å ha mer egentid enn andre? Jeg har vært hjemmeværende i 6 år og har ikke kjedet meg ett sekund. Man må være kreativ, møte andre, dra på plasser der det finnes folk: åpen barnehage osv. Jeg har også vært dagmamma en del. Til jul blir minsten 3 år, og har da tenkt å søke barnehageplass 2-3 dager i uken til han, etter nyttår. Sist redigert av Kråka : 30-08-08 kl 19:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
Akkurat den siste kommentaren her fortjener å bli besvart selv om det kanskje ikke har noe med stressede barn å gjøre som sådann.
![]() |
#55 |
Absolute Beginner
|
Du trives tydeligvis med å være hjemme. Flott for deg! Men ikke alle er deg. Noen trives bedre med å være i jobb utenfor hjemmet. Jeg blir ganske utålmodig og tiltaksløs av å bare være hjemme, og har faktisk mer overskudd til barna da vi ikke er sammen hele tiden. Andre blir fryktelig slitne av å jobbe, og får mindre overskudd til barna av det. Om det er tilfelle skjønner jeg godt at man ønsker seg noe annet. Uansett hva man velger er det lurt å ha en smule toleranse for andres valg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
ræv med ører
![]() Sv: Er barnehage skadelig for små barn?Jeg vet ikke hvor bra eller dårlig det er for barn under tre år å gå i barnehage, jeg oppfatter det slik at mine trives veldig godt. Jeg skulle ønske at minstemann kunne fått like korte dager i barnehagen som storesøster, som hadde 4-5 timers dager de første tre årene. Dessverre greier jeg ikke å innrette det slik nå. Og innrømmer glatt at jeg har dårlig samvittighet pga. det ganske ofte.
![]() |
#57 |
♥
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er barnehage skadelig for små barn?Formulerte litt feil der på slutten, så endret det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() |
Uten å ha lest hele tråden, må jeg si meg enig i dette. Hvis forskningen er fra tyske barnehager vil jeg tro at det er ganske forskjellige forutsetninger. Så vidt jeg vet er ikke barnhage akkurat høyt prioritert i Tyskland. Det er ikke lagt opp til at mor skal jobbe før barnet er i skolealder, og det er få og dårlige barnehager. Dette er selvsagt KUN basert på det jeg har blitt fortalt av tyske venner og studiekollegaer. DE påstod at norske barnehager var i en annen liga. Samtidig vet jeg at mange setter pris på tysk pedagogisk praksis som f eks i den tyske barnehagen i Oslo. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Er barnehage skadelig for små barn?Jeg skulle ønske man kunne forske mer på dette i Norge også.
![]() |
#60 |
Mjau
Medlem siden: Aug 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er barnehage skadelig for små barn?Signerer Polyanna. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|