Sv: Blir USAs neste visepresident en kvinne?
Jeg synes det er litt urettferdig ovenfor McCain at han sammenliknes med Bush når man spekulerer i hvordan USA kommer til å opptre som supermakt. Jeg tror ikke McCain er noen ny Bush, men jeg tror heller ikke Obama er noen frelser. Demokratene er mer FN-vennlige, men Bush Sr hadde også en helt annen stjerne i verdenssamfunnet enn hva Bush Jr har. Den amerikanske proteksjonismen i handelsspørsmål var også veldig fremtredende under Clinton, så jeg tror ikke forskjellen mellom Obama og McCain er så enorm for ikke-amerikanere som mange vil ha det til. Den største forskjellen mellom Obama og McCain er det amerikanere som merker. Spørsmål som helseordninger, minstelønninger, våpen og abort skiller kandidatene langt mer enn hva utenrikspolitikken gjør. Og om vi med vårt verdisyn synes det er meningsløst med et samfunn hvor fri abort er mer kontroversielt enn fri flyt av våpen, så er dette faktisk et samfunn som amerikanerne vil ha. I alle fall litt over halvparten av dem. La amerikanerne få det de vil ha, så kan vi le av dem.
|