Sv: Blir USAs neste visepresident en kvinne?
Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.
La amerikanerne få det de vil ha, så kan vi le av dem.
Jeg er overbevist om at dette er feil. Jeg tror heller ikke noe særlig på at vi vil få noen store utenrikspolitiske forskjeller om McCain eller Obama blir president. Men de innenrikspolitiske forskjellene kan, på sikt, blir veldig store, og siden USA har en ganske så dominerende stilling i vår del av verden (og i mye av resten av verden også forsåvidt) er det faktisk viktig for oss hvordan USA skikker seg på det innenrikspolitiske området. Dette gjelder både kulturelt og økonomisk. I neste periode vil det, så vidt jeg forstår, sannsynligivs bli utnevnt minst 1 kanskje så mange som 3 høysterettsdommere i USA. De sitter på livstid, og legger noen av de viktigste premissen for hvilken retning USA skal ta. For øyeblikket er amerikansk høysterett delt ca på midten mellom det en venstreorientert europeer (denne gruppen inkluderer nordmenn som stemmer Høyre) vil oppfatte som alminnelig oppegående dommere og rablene gale høyreekstreme tullinger. Mer nøyaktig er den delt litt til høyre for midten. Svært mange avgjørelser i det siste er avgjort 5-4 til fordel for Bush-administrasjonens syn. For å male med brede strøk er jeg overbevist om at det på sikt vil bli ille for både USA og for oss om amerikansk høyesterett beveger seg videre til høyre; det vil føre til flere kvinne- og homofiendlige avgjørelser, som selv om de bare gjelder USA nok likevel indirekte vil påvirke oss negativt, og det vil føre til flere «markeds»- og «bedrifts»-vennlige avgjørelser som kraftig og direkte vil påvirke oss, og resten av verden, negativt.
Ben "death by a thousand papercuts" Murphy
|