Sv: Forskjellsbehandling på barn i private barnehager kontra kommunale
Jeg vil ikke signere. :vrangpeis™: 
Opprinnelig lagt inn av guniss, her.
Statssekretær ved Kunnskapsdepartementet Lisbet Rugtvedt mener det finnes ulike forklaringen på at noen barnehager går med underskudd.
- Kostnadsanalysen viser at de fleste private barnehagene får dekket sine kostnader. Blant barnehager som leverer regnskap med underskudd, er det store variasjoner i størrelsen på underskuddene, og i gjennomsnitt utgjør underskuddet en relativt liten andel av barnehagens samlede kostnader.
Rugtvedt peker videre på at underskuddet i flere tilfeller skyldes ulike regnskapstekniske forhold, og legger til at:
- Analysen viser også at flere av barnehagene som går med underskudd har høye kostnader til fremmedtjenester, kontortjenester og husleie. Høye kostnader på slike poster vil ofte være et uttrykk for at eierselskapet belaster barnehagen for konsernkostnader.
Inntrykket mitt fra flere private barnehager i vår kommune, er at mye av pengene går til kunstig høy husleie og lignende utgifter som gir gode inntekter til barnehageeieren (som påpekt i innlegget over) og dårligere omsorg til barna. I de samme barnehagene har de billigst mulig arbeidskraft (unge, ufaglærte så langt det er mulig/lovlig). Nå er det forskjell på private barnehager også ( "vår" er privat, men drevet av organisasjon som kun skal dekke reelle utgifter), men jeg vil altså ikke skrive under på oppropet fordi jeg mener det ikke skal være automatikk i at private tilbud skal få samme sum penger som offentlige så lenge det er mulig for de private å hente ut overskudd på mer eller mindre synlige måter.