Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Forskjellsbehandling på barn i private barnehager kontra kommunale

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-10-08, 22:08   #21
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Forskjellsbehandling på barn i private barnehager kontra kommunale

Opprinnelig lagt inn av IOA, her.

Jeg har også signert, Snuppa her går også i privat barnehage.

Den hadde vi som 2. valg!

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-08, 22:24   #22
tutta
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Mulig jeg tar feil her, siden jeg både er tett i hodet og i permisjon..
Men statstilskuddet er vel det samme til private og kommunale barnehager? De får det samme fra staten pr barn, ettersom jeg husker.

Forskjellen er tilskudd/midler fra kommunen. Dette kan nok variere. Her kalles det "skjønnsmidler", og de går opp/ned alt etter kommunens økonomi. Jeg vil kanskje tro at etter hvert som det blir mer enn nok barnehager, vil det bli en slags konkurranse mellom kommunale og private barnehagen, og at evt tilskudd fra kommunen vil reduseres.

Det er stor variasjon i de private barnehagene. Det er jo også sånn at en del driver med stort overskudd, som blir tatt ut, mens noen går dunken.

Situasjonen i dag er følgende i dag 100/85. Og det kaller ikke jeg likebehandling.
Hadde situasjon vært full barnehagedekning kunne det kanskje forsvares,men sannheten er i dag at det offentlige er avhengig av de private barnehagene.

Svar med sitat
Gammel 16-10-08, 10:46   #23
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av tutta, her.

Situasjonen i dag er følgende i dag 100/85. Og det kaller ikke jeg likebehandling.
Hadde situasjon vært full barnehagedekning kunne det kanskje forsvares,men sannheten er i dag at det offentlige er avhengig av de private barnehagene.

Mulig det.
Men samtidig, om de private gjør seg så avhengig av tilskudd, og disse etter hvert endres pga for mange barnehager, så vil jo disse barnehagene uansett ikke klare seg.
Det er jo mange private barnehager som klarer seg idag, og som har hodet godt over vannet.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 10:13   #24
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Mange av de private barnehagene klarer ikke å gi lønninger som kan konkurrere med de kommunale barnehagene. Det er jo trist at en barnehage som gir samme tilbudet til barn ikke blir behandlet som en annen barnehage som gir samme tilbud.

1800 kroner pr. barn, pr. måned er mye penger på årsbasis. Tall fra private barnehagers landsforbund.

Gammel 17-10-08, 10:42   #25
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil ikke signere. :vrangpeis™:

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Statssekretær ved Kunnskapsdepartementet Lisbet Rugtvedt mener det finnes ulike forklaringen på at noen barnehager går med underskudd.
- Kostnadsanalysen viser at de fleste private barnehagene får dekket sine kostnader. Blant barnehager som leverer regnskap med underskudd, er det store variasjoner i størrelsen på underskuddene, og i gjennomsnitt utgjør underskuddet en relativt liten andel av barnehagens samlede kostnader.
Rugtvedt peker videre på at underskuddet i flere tilfeller skyldes ulike regnskapstekniske forhold, og legger til at:
- Analysen viser også at flere av barnehagene som går med underskudd har høye kostnader til fremmedtjenester, kontortjenester og husleie. Høye kostnader på slike poster vil ofte være et uttrykk for at eierselskapet belaster barnehagen for konsernkostnader.

Inntrykket mitt fra flere private barnehager i vår kommune, er at mye av pengene går til kunstig høy husleie og lignende utgifter som gir gode inntekter til barnehageeieren (som påpekt i innlegget over) og dårligere omsorg til barna. I de samme barnehagene har de billigst mulig arbeidskraft (unge, ufaglærte så langt det er mulig/lovlig). Nå er det forskjell på private barnehager også ( "vår" er privat, men drevet av organisasjon som kun skal dekke reelle utgifter), men jeg vil altså ikke skrive under på oppropet fordi jeg mener det ikke skal være automatikk i at private tilbud skal få samme sum penger som offentlige så lenge det er mulig for de private å hente ut overskudd på mer eller mindre synlige måter.

Gammel 17-10-08, 10:50   #26
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Jeg vil ikke signere. :vrangpeis™:
Nå er det forskjell på private barnehager også, men jeg vil altså ikke skrive under på oppropet fordi jeg mener det ikke skal være automatikk i at private tilbud skal få samme sum penger som offentlige så lenge det er mulig for de private å hente ut overskudd på mer eller mindre synlige måter.

Amen.

Og jeg tenker som så: Når Kanvas klarer det, så burde de andre også klare det. Forskjellen er vel bare det at Kanvas bruker evt. overskudd og utbytte på å bygge nye barnehager. I tillegg er vel så og si 100% av de ansatte organisert og de har tariffavtale i samtlige barnehager. Det er gjennomført ordentlig.

Gammel 22-10-08, 01:19   #27
Nebbia
Passiv

Standard

Jeg forstår ikke hvorfor det er så kontroversielt at eiere av private barnehager tar ut utbytte. De private aktørene stiller opp med risikokapital for å fylle et behov som kommunene ikke klarer eller ønsker å dekke. Jeg synes det er egoistisk å kreve at private aktører må oppføre seg som helgener, samtidig som ingen kommuner er i stand til å nå målet om full barnehagedekning uten hjelp fra de private.

Og ja, de private har en høyere andel av ufaglærte, men hvordan kan de private øke denne når de kun får 85% av tilskuddet og ikke har andre inntektsmuligheter pga maksprisen?

Svar med sitat
Gammel 22-10-08, 22:07   #28
Lilleville
Superduperaktiv

Lilleville sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Lilleville er populærLilleville er populærLilleville er populær
Standard

Har signert!

Om man skal nå målet om full barnehagedekning er man avhengig av at private aktører bidrar med nye, gode barnehager. Da må det være mulig å starte og holde hjulene igang om folk skal gidde å ta iniativ!

Har til nå hatt ungene i privat barnehage men etter flytting blir det nok kommunal... Er litt spent på det!

Lilleville er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-08, 00:55   #29
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tertitten, her.

At private barnehager får 85 % er en sannhet med modifikasjoner. Det stemmer at kommunene gir "sine" barnehager mer i støtte enn private men samtidig får private barnehager ca 10.000 kr mer per barn over 3 år per år enn en kommunal barnehage.

Hvor har du dette tallet fra?

Opprinnelig lagt inn av Tertitten, her.

Når det gjelder punket om overskudd så kan man ikke se på en privat barnehage på lik linje som hvilken som helst annen privat bedrift. Tross alt kommer hovedinntekten fra Staten/kommunen og når da enkelte aktører tar ut hele foreldrebetalingen i utbytte samtidig som de klager på dårlig økonomi så graver de sin egen grav.

Det er ingen som tar ut hele foreldrebetalingen som utbytte. For en småbarnsplass dekker foreldrebetalingen ca. 25 % av kostandene ved plassen, mens den dekker ca. 50 % for de store barna. Det er ikke mulig å drive en barnehage kun basert på subsidiene.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:05.