Sv: Stemmer du FrP?
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Det kan man selvfølgelig si. Og det har jeg ikke tenkt å protestere mot. Jeg håper at jeg ikke er blitt oppfattet dithen.
Men jeg har til hensikt å protestere hvis man sier at det bare er idioter som stemmer Frp. Eller hvis man sier at alle svarte bare er noen kriminelle jævler.
Siden jeg nå er opptatt av det postmoderne samfunnet heller jeg mer til den siden at kulturen i det postmoderne samfunnet er blitt så fragmentert at det er vanskelig for "folk flest" å danne seg et helhetlig inntrykk at man oppfatter virkeligheten mer og mer fragmentert og at enkeltsakene blir derfor viktigere enn helheten.
:hvem har den lengste setningen på Fp: 
Det vil alltid være grunner til at folk gjør som de gjør og stemmer som de stemmer. Når du beskriver slaveeierne i USA så er de fleste enige i at det er forståelig at de gjorde som de gjorde i den settingen. Nazismen og andre verdenskrig er også mulig å skjønne hvorfor fant sted.
Men hva videre? Vi skjønner motivasjonen til dem som handler. Det virker som om samfunnet, kulturen og samtiden ikke muliggjør å tenke anderledes, å gjøre andre valg. Når skal en person da stilles til ansvar for sine handlinger?
I det fragmenterte postmoderne samfunn er det vanskelig å orientere seg. Det er lett å føle seg uengasjert. Det er lettere å velge det som er til eget beste framfor hva som er til fellesskapets beste. Vi har ikke lenger en følelse av en kollektiv offentlig forpliktelse. Kunnskapen er ikke lenger forbeholdt de "lærde". Mannen i gata har like stor uttalelsesrett. Ingen skal vite bedre enn andre. Alle er "eksperter" og en blir indignert om noen påstår å besitte større kunnskap. Dermed får kassadama på Rimi like mye å si i komplekse politiske spørsmål, som en professor i statsvitenskap. Dette fører igjen til en anti-intellekualisme og kunnskapsfiendtlighet.
På tross av at alle disse trekkene er forståelige i dagens (post)moderne samfunn blir det jo en total resignasjon fra ansvar å bare forklare fenomener i samfunnet med at det nærmest er uunngåelig at folk handler som de gjør. Det å frastå fra å ta ansvar er også en handling, som krever et valg. I prinsippet blir da ethvert valg et spørsmål om moral og dermed om ansvar.
Nettopp derfor synes jeg det er viktig og riktig å kritisere de valg andre gjør og samtidig være åpen for den samme kritikken. Jeg påstår gjerne at de som stemmer FrP er enten umoralske eller uansvarlige.
|