Sv: Stemmer du FrP?
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Jeg gjør det jeg også - det hender jeg tenker at alle som medlemmer Vigrid rett og slett er mindre inteligente, men jeg vet samtidig at jeg tar feil. Jeg kan ikke predikere inteligensen til medlemme i Vigrid, det er umulig.
Og jeg vet også at hvis jeg gjør det samme med Vigrid som de gjør med fargete - ja da er den eneste forskjellen mellom meg og dem at de er i mindretall ...
Jeg er fremdeles ikke enig. Hvis jeg sier at "folk som mener at svarte er mindre verdt enn hvite, er rasister", så er ikke dette en fordom, men et faktum, eller kanskje heller en tautologi. Hvis jeg sier "folk som mener og gjør onde ting, er onde (eller i alle fall ondere enn folk flest)", så mener jeg at dette heller ikke er en fordom, men en tautologi, ut fra en forholdsvis rimelig definisjon av hva det vil si å være ond. Dersom en gruppe er definert ut fra en bestemt egenskap, så er det ikke en fordom å påstå at medlemmer av gruppen har den egenskapen.
Så finnes det naturligvis en eviglang gråsone med påstander, som strekker seg fra rene tautologier til rene fordommer. En uttalelse som "folk som stemmer FrP er dumme(re enn andre folk)" er ikke helt i tautologi-enden, men den er heller ikke på linje med "negre er mindre verdt enn hvite", som er en uttalelse som er utelukkende basert på fordommer.