|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
| Se resultatene: Hva svarer dere barna? | |||
| Ja, julenissen finnes. |
|
36 | 48,00% |
| Nei, han finnes ikke. |
|
26 | 34,67% |
| Unngår å svare, eller vrir sannheten på andre måter |
|
1 | 1,33% |
| Annet ... |
|
12 | 16,00% |
| Deltakere: 75. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
klossemajor
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Finnes julenissen?Men dere som sier at dere ville svart sant (i betydning "nei, nissen finnes ikke") hvis dere får spørsmålet, VET dere at nissen ikke finnes? Har dere bevis? Eller er det noe dere mener fordi dere ikke har sett ham selv?
|
|
|
#2 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Sv: Finnes julenissen?Hos oss, med barn på 11, 14 og 16, finnes nissen fortsatt. Det er han som henger opp julekalenderen natt til 1. desember og som ordner julestrømpe natt til julaften. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
|
Sv: Finnes julenissen?
"Jeg har aldri sett ham, men hvis han finnes har han solgt sjelen sin til The Coca Cola Company, så han er uansett død for meg. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
|
|
|
#5 |
|
flisespikker
|
Jeg ville nok i en sånn situasjon snakket litt om myter og mytologiske figurer, og at man kan tro på forskjellige ting på forskjellige måter, det være seg julenissen, Jesus, Spiderman eller Bilbo Baggins. Og at når det gjelder julegavene, så får man dem fra andre mennesker - men at julenissen finnes i fortellingene om julenissen, og at man godt kan tro på dem, på en måte, selv om man ikke egentlig tror at han bor på den egentlige Nordpolen og kommer flyvende i en slede med gaver. Men jeg er meg (og Poden er Poden og ville antagelig verdsette en slik forklaring).
|
|
|
#6 |
|
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
"Morsomt" å se Jesus nevnt i samme setning som Spiderman og Bilbo Baggins, og bli kalt en mytologisk figur. Det er ingen som betviler at Jesus engang har levd på denne jorden. Om han var Guds Sønn er det eneste som det ikke er enighet om.
|
|
|
#7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei, det er selvsagt ikke det eneste det er tvil om. Men det er hendelser som dette som havner inn under om han er guds sønn eller ikke. ER han Guds Sønn, er det stor sannsynlighet for at det har skjedd, er han en vanlig snekkersønn er det ikke det. Men jeg ser poenget ditt, og kan være enig i at det kan knyttes en viss mytologi til begge skikkelsene. Men da må man se på St. Nicholas, for julenissen slik han er i dag må vel alle være enige om at er oppspinn.
|
|
|
#9 |
|
flisespikker
|
Ja, litt på samme måte som med Jesus, synes du ikke?
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|