|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
| Se resultatene: Hva svarer dere barna? | |||
| Ja, julenissen finnes. |
|
36 | 48,00% |
| Nei, han finnes ikke. |
|
26 | 34,67% |
| Unngår å svare, eller vrir sannheten på andre måter |
|
1 | 1,33% |
| Annet ... |
|
12 | 16,00% |
| Deltakere: 75. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Bedreviter
|
Sv: Finnes julenissen?Spørsmålet har aldri kommet opp; i fjor var det åpenbart at Frøkna ikke hadde vurdert det som et alternativ at nissen ikke var ekte: |
|
|
|
|
|
#23 |
|
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Finnes julenissen?
"Morsomt" å se Jesus nevnt i samme setning som Spiderman og Bilbo Baggins, og bli kalt en mytologisk figur. Det er ingen som betviler at Jesus engang har levd på denne jorden. Om han var Guds Sønn er det eneste som det ikke er enighet om.
|
|
|
#24 |
|
www.bomulls.no
|
Sv: Finnes julenissen?Jeg liker barnetro, og jeg liker å tro litt på nissen selv fortsatt - så jeg kommer ikke til å overbevise mine barn hverken om at han finnes eller ikke finnes, for jeg vet jammen ikke sikkert selv - og synes troen på bl.a julenissen er veldig koselig!
|
|
|
#25 |
|
Bedreviter
|
Jeg tror ikke det er universell enighet om at Jesus var en historisk person, nei. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#27 |
|
flisespikker
|
Ja, litt på samme måte som med Jesus, synes du ikke?
|
|
|
#28 |
|
I gapestokken
Det er flere historikere som er enige om at han har levd, og det er flere enn de kristne som levde på hans tid som har skrevet om ham, blant annet romerne. Og både jødene, kristne og muslimer er alle enige om at han har levd. Jeg vil si at det er lite tvil om at han en gang har levd.
|
|
|
#29 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#30 |
|
Bedreviter
|
Jeg synes likevel det er et langt sprang derifra og til å hevde at "ingen betviler". |
|
|
|
|
|
#31 |
|
I gapestokken
Nei, det er selvsagt ikke det eneste det er tvil om. Men det er hendelser som dette som havner inn under om han er guds sønn eller ikke. ER han Guds Sønn, er det stor sannsynlighet for at det har skjedd, er han en vanlig snekkersønn er det ikke det. Men jeg ser poenget ditt, og kan være enig i at det kan knyttes en viss mytologi til begge skikkelsene. Men da må man se på St. Nicholas, for julenissen slik han er i dag må vel alle være enige om at er oppspinn.
|
|
|
#32 |
|
I gapestokken
Det vil jeg ikke si. På samme måte kan jeg si at St. Nicholas har levd, men jeg har aldri sett noen historikere eller forskere si at julenissen har levd.
|
|
|
#33 |
|
I gapestokken
Ja, men hvis man ikke velger å tro på det som har blitt nedskrevet på den tid, kan man ikke tro på noe som har blitt skrevet ned for mange år siden. Da må man samtidig si at mange andre historiske personer ikke nødvendigvis har levd, selv om det står nedskrevet. Man har jo ikke nødvendigvis andre bevis på at de har levd enn skrifter.
|
|
|
#34 |
|
|
Det går jo rett og slett på dine definisjoner av hvor sannsynlig det er at Jesus utførte alle de handlingene som jeg vil karakterisere som mytologiske. |
|
|
|
|
|
#35 |
|
flisespikker
|
Ja, jo. Men det er litt fordi det er to forskjellige navn - St. Nicholas er en historisk person, mens "julenissen" er en mytologisk figur. Hvis vi hadde kalt julenissen for "St. Nicholas" (slik de forsåvidt gjør det på engelsk), ville ikke skillet mellom den historisk "beviselige" personen og den mytologiske skikkelsen være så åpenbar. Igjen synes jeg parallellen til Jesus er ganske god - at historikere mener at denne sektlederen er historisk dokumentert, sier jo absolutt ingenting om hvorvidt f.eks. juleevangeliet er sant. Jeg synes "den historiske Jesus" og "Jesus, Guds sønn" er omtrent like langt fra hverandre som St. Nicholas og julenissen, og det at den ene antagelig har eksistert, sier egentlig ingenting om den andre (som åpenbart er en religiøs/mytologisk skikkelse).
|
|
|
#36 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Finnes julenissen?Selvfølgelig finnes nissen
|
|
|
#37 |
|
saftig
|
Omtrent sånn har vi gjort det her i huset også.
Ikke sant? Barna mine har fått vite at de kan tro på hva de vil, men at vi ikke tror at Jesus har vært annet enn en helt vanlig mann.
|
|
|
#38 |
|
i tåkeheimen
|
Sv: Finnes julenissen?Jeg spurte 8-åringen nettopp: "Finnes julenissen?" Hun svarte: "Hæ? Nei! Men, så du noe i vinduet? Så du nissen ute nå????" Så helt overbevist om at han er oppspinn er hun nok ikke. Jeg ser ingen grunn til å ødelegge "barnetroen" og på direkte spørsmål snur jeg spørsmålet tilbake til ungene, så jeg slipper å snakke usant. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Passiv
|
Sv: Finnes julenissen?Julenissen finnes. Han kommer innom på julaften og leverer fra seg gaver. |
|
|
|
#40 |
|
re:designer
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Finnes julenissen?Maisi (snart 4) sier det er HELT greit at storebror kler seg ut som nissen i år.. |
|
|
|
![]() |
|
|