Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinnoff av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-11-08, 13:34   #1
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Morsomt å se hvor forskjellig man definerer sitt syn på tro, kirke og denslags. Er det rart det blir krig i væla, dere!

Men om resten av verden hadde kunnet nøye seg med fiskedasking som vi gjør, så hadde nok krigene blitt litt mindre farlige ihvertfall.

Gammel 24-11-08, 13:35   #2
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1283
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Men om resten av verden hadde kunnet nøye seg med fiskedasking som vi gjør, så hadde nok krigene blitt litt mindre farlige ihvertfall.

Ikke for fisken.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 13:37   #3
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke for fisken.

Vi kunne ha lagd krigsfisker i gummi.

Gammel 24-11-08, 13:45   #4
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi kunne ha lagd krigsfisker i gummi.

Jeg synes det norske forsvar skal satse på dette. Tenk så mange gummifisker (gjerne i kamuflasjefarger) man kan få hvis man kjøper det i stedet for amerikanske jagerfly! Men det forutsetter kanskje at en evt. fiende gjør samme prioriteringer?

Gammel 24-11-08, 13:46   #5
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Men det forutsetter kanskje at en evt. fiende gjør samme prioriteringer?

Ellers hadde det blitt feige lag.

Gammel 24-11-08, 13:59   #6
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Litt avsporing/reflektering/jabbing: Er det egentlig rart at ateister gifter seg i kirken? For dem så finnes det jo ingen gud, det er jo bare et pent, tradisjonsrikt bygg.

Dette var slik jeg tenkte da jeg giftet meg i kirken. Jeg var dengang fortsatt medlem av statskirken, men ikke troende. Min mann har aldri vært medlem. Vi drøftet det en stund, men vi klarte ikke å komme opp med et annet passende sted å ha bryllupet enn i kirken, da vi ikke ville ned til Tinghuset i sentrum.

I ettertid (det har gått noen år) har jeg reflektert mer over avgjørelsen vi tok, og jeg er ikke like glad for det nå. Både fordi jeg synes det var fantasiløst av oss (vi kunne for eksempel valgt et Las Vegas-bryllup) og fordi jeg ser aCs poeng:

(og siden jeg er rar, synes jeg det er litt respektløst ovenfor de som har sterke følelser for bygget og den opprinnelige måten det er ment brukt for.)

Jeg anså kirken å være et pent rom, hvor en prest kunne foreta vielsen av bekvemmelighetsgrunner for oss, ikke fordi hennes ord betydde noe særlig for oss. (Med unntak av generelle visdomsord da, som jeg syntes hun var god på.) Men vi måtte blant annet velge salmer og sånt noe, og det ble veldig rart.

Det er nok slik at kirken i veldig mange år har "eid" vielsen i Norge, og andre løsninger er ikke alltid så tilgjengelige for folk. Jeg må vel derfor si at jeg har forståelse for at folk velger som de gjør, selv om jeg da altså selv ville gjort det annerledes i dag.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 13:47   #7
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 1283
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Jeg synes det norske forsvar skal satse på dette. Tenk så mange gummifisker (gjerne i kamuflasjefarger) man kan få hvis man kjøper det i stedet for amerikanske jagerfly! Men det forutsetter kanskje at en evt. fiende gjør samme prioriteringer?

Jeg ser for meg badeender for maritim krigføring og papirfly for luftvåpenet, kanskje?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 14:07   #8
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Forresten kan man få det både borgerlig og i tradisjonell stil.

Vi valgte å holde vielsen i lokale der vi hadde festen. Det var stoler på begge sider i rommet, og en midtgang å gå opp. Alle gjestene var til stede, pappa fulgte meg, jeg var fin, og vi ble viet av "Judging Amy"-dommerfullmektig, i kappe og det hele. Alle ble fornøyd.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 14:12   #9
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det kan virke rart at ikke-kristne velger dåp for barna sine, og lurer noen ganger på motivasjonen. Men som kristen er det greit for meg at folk kommer til kirken for å døpe og gifte seg, om enn med uklare motiver. Ordet vender aldri tomt tilbake, sies det. Jeg tror ikke man trenger å frykte å håne kirken på noe vis, i den forstand?

Svar

Emneord
kirke, kirkekjole, krigsfisker, religion, vielse

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:49.