Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinnoff av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-11-08, 13:34   #61
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Morsomt å se hvor forskjellig man definerer sitt syn på tro, kirke og denslags. Er det rart det blir krig i væla, dere!

Men om resten av verden hadde kunnet nøye seg med fiskedasking som vi gjør, så hadde nok krigene blitt litt mindre farlige ihvertfall.

Gammel 24-11-08, 13:35   #62
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Men om resten av verden hadde kunnet nøye seg med fiskedasking som vi gjør, så hadde nok krigene blitt litt mindre farlige ihvertfall.

Ikke for fisken.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 13:36   #63
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Personlig liker jeg meg svært dårlig i kirker og ville aldri valgt å gifte meg eller gjøre noe som helst tradisjonelt rituale som vedkommer meg i en kirke. Det blir helt feil og jeg ville følt meg hyklersk. Også når jeg er i andres kirkebryllup som gjest så føler jeg at det er ubehagelig å være tilstede i kirken, høre på prestens tale osv.

Jeg pleide å gjøre det da jeg var agnostiker. Nå har jeg samme følelsen som jeg skulle ha vært på en fotballkamp, bingotilstelning eller en moteoppvisning. Litt sånn: «Jaja, alt hva folk finner på å bruke tiden sin til, jeg tenker på noe annet til det er ferdig»

Gammel 24-11-08, 13:37   #64
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi er kristne og giftet oss i "vår" kirke. Jeg ville ikke byttet lokale, samme hvor fint alternativet måtte være. Presten som viet oss er en god venninne, organisten var ektemannen til forloveren min.

Selv før jeg ble kristen tror jeg at jeg kunne valgt vielse i kirken. Fordi jeg ikke har noe problem med ekteskapsløftene en avlegger overfor hverandre. Siden jeg da ikke trodde på noen Gud, så hadde jeg antagelig heller ikke brydd meg om hans eventuelle nærvær...

Gammel 24-11-08, 13:37   #65
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Ikke for fisken.

Vi kunne ha lagd krigsfisker i gummi.

Gammel 24-11-08, 13:39   #66
Slettet bruker
Passiv

Standard

Etter min oppfatning er det å døpe barnet sitt det samme som å melde det inn i en religiøs bevegelse. Det har jeg valgt å ikke gjøre uansett hva eks-svigermor mente om den saken. :kremt:

De får velge selv om og hvilket trossamfunn de vil høre til i når de blir eldre synes jeg. De er ikke så syndige i barneårene at de må ha velsignelsen med seg fra starten av.

Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 13:41   #67
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Slik jeg har oppfattet det, "forlanger" ikke den norske kirken at man skal la det kristne budskapet forkynnes i en bryllupsseremoni. Talen presten holdes i et bryllup er ikke en preken, men en tale til brudeparet, og jeg synes det er rimelig at presten da prøver å si noe som gjelder det aktuelle brudeparet. Dersom hverken brud eller brudgom er kristne, kan vel presten nekte å vie dem dersom han/hun ønsker det - det ville jeg i alle fall synes var helt greit - men å nekte å vie dem fordi de har bestemte ønsker om hvordan talen skal utformes og hva det skal legges vekt på, det ville jeg synes var ganske urimelig.

Det det var snakk om i Fadeses innlegg var et par som ikke var kristne som ba presten "om å ikke vektlegge det kristne budskapet så veldig mye i vielsen". Det er mye ved vielsen som brudeparet kan være med å utforme, det gjorde vi også og det gjør det til en ekstra fin opplevelse, men hvis man ikke er kristen og helst ikke vil ha det kristne budskapet som en del av vielsen, forstå jeg fortsatt ikke hvorfor man vil ha en religiøs handling i et "religiøst rom" som ramme for det å inngå ekteskap.

Det er dessuten en liturgi som skal følges, og slik jeg leser det, kan ikke det kristne budskapet tas ut av en vielsessermoni i kirken. Et eksempel fra liturgien (min uthevelse):

Sitat:

L: Kom nå fram til Herrens alter, så vi kan høre deres løfter til hverandre og be om Guds velsignelse over dere og over hjemmet deres. Brudeparet går fram til alterringen.

Slik jeg ser det er det nettopp det som er poenget med vielsen i kirken, å få Guds velsignelse. Hvis man ikke tar det på alvor, synes jeg det er rart at man vil gifte seg i kirken. Hvis den ene tror, kan jeg forstå at man ønsker det, men hverken bruden eller brudgommen mener noe med det, blir det hyklersk for meg.

Ellers står det:

Sitat:

Både når det gjelder medvirkning fra andre kirkesamfunn og kulturelle innslag, skal disse tilpasses vigselshandlingens gudstjenestlige karakter og ikke bryte med Den norske kirkes trosgrunnlag.

Gammel 24-11-08, 13:41   #68
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I mitt hode er dåp komplett uaktuelt, og hvis jeg mot formodning skulle fått fler barn og faren hadde ønsket det, vil jeg at mitt standpunkt skal telle like mye som hans, selv om jeg er den som "ikke vil". Det er ikke bare for å være trassig, liksom. Det er noe med å velge en tro for sine barn som jeg, naturlig nok, er litt allergisk mot.

Gammel 24-11-08, 13:45   #69
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?

Jeg hadde heller aldri i livet gått med på dåp, nå er både jeg og mannen ateister da, men sånn dersom og hvisomatte.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 13:45   #70
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Det det var snakk om i Fadeses innlegg var et par som ikke var kristne som ba presten "om å ikke vektlegge det kristne budskapet så veldig mye i vielsen".

Vi tolket det sikkert bare forskjellig. Siden man, som du sier, ikke kan fjerne det religiøse innholdet helt, så tenkte jeg meg at det paret hadde bedt om, var at talen og det andre "personlig tilpassede" innholdet ikke skulle vektlegge det kristne budskapet i særlig grad. Og det synes jeg er en helt grei ting å be om.

Dersom presten skulle nektet å vie dem, mener jeg det måtte være fordi ingen av dem var kristne, og ikke spesifikt fordi de ikke ønsket seg at det skulle legges stor vekt på det kristne budskapet under seremonien.

Gammel 24-11-08, 13:45   #71
noen
This is normal!

noen sin avatar

Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi kunne ha lagd krigsfisker i gummi.

Jeg synes det norske forsvar skal satse på dette. Tenk så mange gummifisker (gjerne i kamuflasjefarger) man kan få hvis man kjøper det i stedet for amerikanske jagerfly! Men det forutsetter kanskje at en evt. fiende gjør samme prioriteringer?

Gammel 24-11-08, 13:46   #72
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Men det forutsetter kanskje at en evt. fiende gjør samme prioriteringer?

Ellers hadde det blitt feige lag.

Gammel 24-11-08, 13:47   #73
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg synes det norske forsvar skal satse på dette. Tenk så mange gummifisker (gjerne i kamuflasjefarger) man kan få hvis man kjøper det i stedet for amerikanske jagerfly! Men det forutsetter kanskje at en evt. fiende gjør samme prioriteringer?

Jeg ser for meg badeender for maritim krigføring og papirfly for luftvåpenet, kanskje?

Gammel 24-11-08, 13:47   #74
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I mitt hode er dåp komplett uaktuelt, og hvis jeg mot formodning skulle fått fler barn og faren hadde ønsket det, vil jeg at mitt standpunkt skal telle like mye som hans, selv om jeg er den som "ikke vil".

Jeg synes ofte den som ikke vil noe, er den som bør få bestemme mest, og så synes jeg ofte at den som mener noe sterkest er den som bør få bestemme. Jeg har ingen sterk mening mot barnedåp, og ville ikke synes det var vanskelig å gå med på det i det hele tatt (men jeg ville naturligvis ikke tatt eget initiativ til å melde inn barnet mitt i en klubb jeg ikke selv er medlem av).

Gammel 24-11-08, 13:47   #75
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er mer på linje med Kasia og Aminta her. Jeg har landet på at jeg nok er ateist, men har ikke helt samme innstilling som Esme likevel. Jeg føler meg veldig hyklersk i kirka.

Hos oss var dåp fullstendig uaktuelt, og jeg insisterte også på at det skulle sendes inn skjema sånn at poden ikke hører inn under statskirka.

Gammel 24-11-08, 13:49   #76
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg synes ofte den som ikke vil noe, er den som bør få bestemme mest, og så synes jeg ofte at den som mener noe sterkest er den som bør få bestemme. Jeg har ingen sterk mening mot barnedåp, og ville ikke synes det var vanskelig å gå med på det i det hele tatt (men jeg ville naturligvis ikke tatt eget initiativ til å melde inn barnet mitt i en klubb jeg ikke selv er medlem av).

Jepp. Det er noe med at man skal ha en grunn for å mene ting sterkt om denslags, og et "dåp er koselig fordi det er tradisjon" hadde ikke holdt lenge mot en mer... logisk begrunnet tankerekke. :smigrer meg selv skamløst:

Gammel 24-11-08, 13:50   #77
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nei, men føler du ikke at det blir feil å bruke et lokale som er så til de grader kristent, og en kristen seremoni, når man ikke er kristen? Selv om man tror på (en) Gud?

Og atter en gang, dette er en kjepphest og jeg skjønner (og er glad for) at ikke alle er like bastante på sine definisjoner som meg.

Nå har jeg ikke lest hele tråden, bare ned til dette innlegget, men jeg må skynde meg å kommentere det.

Jeg syns nemlig det er morsomt å lese mitt argument fra en som har en helt motsatt bakgrunn enn meg selv. (Om jeg har fått med meg rett ut fra hva jeg har lest om deg og din bakgrunn i andre tråder her inne). Mine foreldre er ikke kristne, ingen av oss barn er døpt eller konfirmert (i kirken) og for meg føles det som en hån mot de som har kirken som gudshus å skulle bruke det som en ramme på en hendelse i mitt liv.

Gammel 24-11-08, 13:52   #78
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Re: Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Åh, det er godt å høre at vi er fler, jeg trodde det bare var meg.

Jeg melder meg rett inn i klubben!

Gammel 24-11-08, 13:52   #79
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sol, her.

Nå har jeg ikke lest hele tråden, bare ned til dette innlegget, men jeg må skynde meg å kommentere det.

Jeg syns nemlig det er morsomt å lese mitt argument fra en som har en helt motsatt bakgrunn enn meg selv. (Om jeg har fått med meg rett ut fra hva jeg har lest om deg og din bakgrunn i andre tråder her inne). Mine foreldre er ikke kristne, ingen av oss barn er døpt eller konfirmert (i kirken) og for meg føles det som en hån mot de som har kirken som gudshus å skulle bruke det som en ramme på en hendelse i mitt liv.

Jeg har heller aldri blitt døpt eller konfirmert, men har en religiøs bakgrunn, ja. Dog ikke i kirken.

Gammel 24-11-08, 13:53   #80
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er ateist og fadder for min niese. Vi spurte presten om det var et problem, og jeg sa at jeg kom til å prøve å hjelpe til å oppdra barnet i takt med kristne verdier (for de er så sammenfallende med mine siden jeg er vokst opp i en kristen familie), men ikke aktivt i den kristne tro og det syntes han var helt ok.

Er du medlem av statskirken?

Jeg synes ofte den som ikke vil noe, er den som bør få bestemme mest, og så synes jeg ofte at den som mener noe sterkest er den som bør få bestemme.

Høres ut som oss det. :klappermannensinpåkinnet:

Nei møtte mannen som 19 åring og under intervjurunden fikk vi tidlig avklart hvorvidt kirkelige sermonier var viktig for ham. "Det er vel noe man blir enig om", sa han diplomatisk, og det ble jeg.

Sist redigert av Dronningen : 24-11-08 kl 14:03.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
kirke, kirkekjole, krigsfisker, religion, vielse

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:01.