Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinnoff av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-11-08, 13:53   #1
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg er ateist og fadder for min niese. Vi spurte presten om det var et problem, og jeg sa at jeg kom til å prøve å hjelpe til å oppdra barnet i takt med kristne verdier (for de er så sammenfallende med mine siden jeg er vokst opp i en kristen familie), men ikke aktivt i den kristne tro og det syntes han var helt ok.

Er du medlem av statskirken?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg synes ofte den som ikke vil noe, er den som bør få bestemme mest, og så synes jeg ofte at den som mener noe sterkest er den som bør få bestemme.

Høres ut som oss det. :klappermannensinpåkinnet:

Nei møtte mannen som 19 åring og under intervjurunden fikk vi tidlig avklart hvorvidt kirkelige sermonier var viktig for ham. "Det er vel noe man blir enig om", sa han diplomatisk, og det ble jeg.

Sist redigert av Dronningen : 24-11-08 kl 14:03.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 13:58   #2
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Electronica, her.

Er du medlem av statskirken?

Jepp. Så lenge prestene også er offentlige embetsmenn ønsker jeg å være stemmeberettiget i lokale menighetsråd.

Gammel 24-11-08, 14:02   #3
Dronningen
Pauset

Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Jepp. Så lenge prestene også er offentlige embetsmenn ønsker jeg å være stemmeberettiget i lokale menighetsråd.

Da teller vel ikke "ateismen" sånn egentlig. Hadde du vært utmeldt derimot, så hadde det vel ikke gått. Her snakker vi kontigent.

Gammel 24-11-08, 14:15   #4
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da teller vel ikke "ateismen" sånn egentlig. Hadde du vært utmeldt derimot, så hadde det vel ikke gått. Her snakker vi kontigent.

Hm? Hvordan da mener du?

At det at jeg er ateist ikke vises på statistikken? Det er helt ok det, det bryr jeg meg ikke om.

At "kirkeskattepengene" mine går til Den norske kirken? Det synes jeg også er helt ok, fordi de har en enorm byrde med vedlikehold av bygninger, fordi de utfører også tjenester for min familie som begravelser etc, og fordi jeg absolutt ikke har mer sansen for hedningesamfunnet eller humanetisk forbund, og om jeg ikke melder meg inn i noen av disse (og det er ikke aktuelt, for der er det mange gærne fanatikere der) så går pengene uansett til kirken.

Gammel 24-11-08, 14:16   #5
Dronningen
Pauset

Standard

Hm? Hvordan da mener du?

Du kan ikke være gudmor om du er utmeldt av statskirken.

Gammel 24-11-08, 14:17   #6
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jo, det kan man. Men man kan ikke tilhøre et trossamfunn som forkaster barnedåp.

Gammel 24-11-08, 14:21   #7
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Åja, sånn ja, i forhold til å være fadder ja.

Men da snakket vi jo om at det å være ateist og fadder var å lyve, og da fortalte jeg om at man trenger ikke å lyve om det, det kan godt være at presten syntes det var ok uansett. Man er jo ikke ateist utfra om man er medlem av statskirken eller ei.

Gammel 24-11-08, 14:22   #8
Dronningen
Pauset

Standard

Åja, sånn ja, i forhold til å være fadder ja.

Men da snakket vi jo om at det å være ateist og fadder var å lyve, og da fortalte jeg om at man trenger ikke å lyve om det, det kan godt være at presten syntes det var ok uansett. Man er jo ikke ateist utfra om man er medlem av statskirken eller ei.

Nei men hadde du vært ateist og utmeldt så hadde det ikke gått, selv om du ønsket det. Det er noe med den formelle koblingen.

Gammel 24-11-08, 14:29   #9
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Man kan være gudmor, men man kan ikke stå oppført som fadder dersom man ikke er medlem av kirken eller er kristen som ikke forkaster barnedåp.

Jo, det kan man hvis presten tillater det. Et vennepar av oss sjekket det med presten før de spurte oss (som er utmeldt av statskirken) om å være faddere i dåpen deres. Og presten godtok det så de kunne bruke oss.

(Vi sa jo nei da, men.)

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 14:51   #10
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hvordan mener du at man bekjenner at man tror gjennom ekteskapsinngåelse og begravelsesritualet, men ikke gjennom å være til stede under f.eks. en gudstjeneste? (Hvis du altså ikke synes det er relevant å skille mellom hva som er sakramenter og ikke?)
Det heter "liturgi". Sånn hvis du trenger en ekstra kvote.

Liturgismitlurgi...

Det er forskjell på å være til stede under en gudstjeneste og det å delta aktivt. Hvis man er til stede ved en vielse, trenger man ikke delta i bønn, trosbekjennelse osv, men står man der som brud, ber man faktisk om Guds velsignelse. Jeg synes det er en stor forskjell.

Gammel 24-11-08, 15:13   #11
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Re: Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint d

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Og det sier noe om hvordan praksis er. En ting er hva som står i reglene, en annen ting er at prester og biskoper kan vurdere hvorvidt andre kan være faddere eller ikke, men retningslinjene er slik jeg beskrev.

Retningslinjer må det være ja, for hvis det hadde vært regler så kunne de vel ikke uten videre brutt dem.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
kirke, kirkekjole, krigsfisker, religion, vielse

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:29.