|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?
Siden jeg ikke tror på noen gud, så ville jeg ikke ha hatt store personlige kvaler med å la barna bli døpt. Men jeg har store problemer med å melde dem inn i et trossamfunn før de selv kan ta stilling til det. Hvis man kunne døpe uten at det medførte noen innmelding i kirken, så hadde det kunnet la seg gjøre. (Selv har jeg visst stått som medlem i kirken fra en gang på 90-tallet og frem til nå, uten at jeg har tatt direkte skade av det
![]() |
#82 |
This is normal!
|
![]() Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?
Kanskje det er bra at jeg ikke er prest siden jeg ikke er særlig tilpasningsvillig i denne sammenhengen?
![]() |
![]() |
#83 |
Mother of Dragons
|
Jepp. Så lenge prestene også er offentlige embetsmenn ønsker jeg å være stemmeberettiget i lokale menighetsråd.
![]() |
#84 |
Peppy!
|
Dette var slik jeg tenkte da jeg giftet meg i kirken. Jeg var dengang fortsatt medlem av statskirken, men ikke troende. Min mann har aldri vært medlem. Vi drøftet det en stund, men vi klarte ikke å komme opp med et annet passende sted å ha bryllupet enn i kirken, da vi ikke ville ned til Tinghuset i sentrum.
Jeg anså kirken å være et pent rom, hvor en prest kunne foreta vielsen av bekvemmelighetsgrunner for oss, ikke fordi hennes ord betydde noe særlig for oss. (Med unntak av generelle visdomsord da, som jeg syntes hun var god på.) Men vi måtte blant annet velge salmer og sånt noe, og det ble veldig rart. |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Skinner
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Upresist av meg, ja. For min bakgrunn er ikke-religiøs.
![]() |
#86 |
Peppy!
|
Det betinger jo at andres bruk av det kristne rom gjør at kristne ikke får deltatt som de selv ønsker, hvis konfekteskesammenligningen din skal gjelde. Og det er vel ikke slik at en ateists vielse i kirken gjør at en troende ikke får giftet seg? |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Da teller vel ikke "ateismen" sånn egentlig. Hadde du vært utmeldt derimot, så hadde det vel ikke gått. Her snakker vi kontigent. |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
|
Jeg tror vi tenker veldig likt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Passiv
|
Duh - det er sikkert ikke så mange innom en kirke sånn i det daglige - tror du ikke de lemper litt bare for å få noen innom da? |
![]() |
![]() |
#90 |
|
Poeng. |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
This is normal!
|
Jeg ville altså vært en frustrert og ensom svovelpredikant... Ja, ja, jeg hadde vel fått tiden til å gå ved å rocke litt med alterringen og røyke en orgelpipe eller to...
![]() |
![]() |
#92 |
Pauset
![]() Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?Forresten kan man få det både borgerlig og i tradisjonell stil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
flisespikker
|
Jeg synes at det må være opp til det enkelte trossamfunn hvor sterk tro/tydelig trosbekjennelse de "krever" for at folk skal få delta. Det er ikke uvanlig at folk som selv ikke definerer seg som kristne synes at mange andre har en for "lettvint" innstilling til det å f.eks. bruke kirken til jul og bryllup og dåp, men jeg synes at så lenge man er åpen om hva man mener og ønsker, så må det være opp til kirken og den enkelte prest om den bruken man ønsker seg er akseptabel eller ikke. Den norske kirke er ganske romslig på den måten, slik jeg opplever den (det er også en viktig del av grunnen til at jeg syntes det var OK å gifte meg der, og til at jeg er såvidt velvillig innstilt til barnedåp).
![]() |
#94 |
Pauset
Men kjennetegnes ikke den Lutherske kristendommen at det holder bare å tro? |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
This is normal!
|
Jeg innså at jeg var litt på vidvanke med sammenlikningen min, men det jeg prøvde å få fram var det som aC skrev...
![]() |
![]() |
#96 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?Jeg giftet meg i kirken fordi jeg ville ha en kristen vielse. Jeg vet ikke helt hva jeg er, men jeg tror på det som står i bibelen, på en måte. Hadde jeg vokst opp der mamma kommer fra hadde jeg vært trofast medlem av menigheten der for å si det sånn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Mother of Dragons
|
Jeg skjønner denne litt, men samtidig så er jo ingen religioner "direkte" fra Gud, de er jo alle vært tolket av mennesker, og de må det jo være lov å være uenige med. En pave fra 1200-tallet visste jo ikke mer om hva Jesus mente (dersom man skal holde seg til kristendommen da) enn hva en teolog i dag gjør.
![]() |
#99 |
flisespikker
|
Synes ikke du at trossamfunn og religioner skal få bestemme sånt selv, altså? Jeg synes liksom det må være noe av vitsen ved å være en religion, jeg.
Jada, det har du.
![]() |
#100 |
|
![]() Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?Jeg bare skjønner ikke hva man baserer troen, eller sitt kristne verdigrunnlag på, om det er nok å stille opp en gang i blant og si "joa, fint med gud og Jesus og være snille mot hverandre", vet man egentlig hva man snakker om? Har man lest bibelen? Er det et reelt valg, eller er det mer tradisjon og |
![]() |
![]() |
![]() |
Emneord |
kirke, kirkekjole, krigsfisker, religion, vielse |
|
|