Sv: Steinerskolen og nasjonale prøver
Opprinnelig lagt inn av DM, her.
Men det finnes jo mange forskjellige privatskoler. Jeg synes det blir rart å sette alle privatskoler sammen opp mot offentlig skole. Er Levende Ord elever flest barn av ressurssterke foreldre? Steiner-barn? Montessorri? Kristne privatskoler?
På de private skolene som figurerte på topp ti-lister når det gjaldt de nasjonale prøvene - i stor grad Montessoriskoler og internasjonale/fremmedspråklige skoler - vil jeg tro at det i stor grad er ressurssterke foreldre. Eller i alle fall at foreldrene på disse skolene er gjennomsnittlig mer ressurssterke (det vil si har bedre råd og bedre utdanning, og er mer opptatt av skolegang og oppfølging) enn foreldre generelt. På de religiøse privatskolene er det antagelig i mindre grad sånn, gjetter jeg, uten at jeg egentlig vet noe om det. 
(En annen sak er jo at de private skolene ikke "betjenes" av PPT, og at de som har barn med lærevansker eller funksjonshemninger kanskje derfor oftest vil velge en offentlig skole, og bare det i seg selv vil jo gjerne gjøre at snittet på slike prøver blir høyere på de private.)