|
|||||||
| Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
| Se resultatene: Er noen dialekter finere enn andre? (spesifiser i tråden) | |||
| Ja |
|
130 | 90,91% |
| Nei |
|
5 | 3,50% |
| Det tør jeg ikke ha noen mening om |
|
3 | 2,10% |
| Vet ikke |
|
0 | 0% |
| Dustepoll |
|
5 | 3,50% |
| Deltakere: 143. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Stygge dialekter?
|
|
|
#3 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Stygge dialekter?Jeg synes norsk er stygt jeg, og synes vi enten skal gå over til svensk eller til gammelnorsk.
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Det er jeg igrunn veldig enig i. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Hogger i stein
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Den er ikke en kjedelig dialekt, om en ikke setter seg selv i sentrum for begivelsene og mener "det andre" er eksotisk. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Hogger i stein
Nei, nei. Det jeg mener er at østlandsdialekten er en dialekt, på lik linje med alle andre dialekter. Den er ikke kjedelig, og for en som meg, så låter den småeksotisk. Så svaret er, nei, hva du mener har ikke innvirkning. Men, jeg har ofte mått på folk fra Østlandet, som tror de ikke snakker dialekt. Ofte er nok det fordi de hører egen dialekt hele tiden og tror det er landsnormen. Det er det altså ikke. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Stygge dialekter?Jeg liker ikke bydialekter som dras ut i det ekstreme. Både den mest breiale bergensken, drassende Haugesundsk, fæle ålesundsken, intens trondheimer, Hallå-Montebello-oslo-vestkant eller bole-østkant er fælt å høre på. Samtidig som det finnes mennesker det er riktig fint å høre på fra alle disse stedene.
|
|
|
#9 |
|
Erfaren
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() |
signerer. vet ikke helt om jeg tør å skrive de dialektene jeg syns er stygge jeg.. Får vel halve forumet på nakken |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Dec 2008
![]() |
Sv: Stygge dialekter?Kan det være sånn at man danner seg et førsteinntrykk av en dialekt? Slik at det blir avgjørende hvem som bruker den og hvordan, mer enn lyden i den. Det er jo sjelden man missliker dialekten til noen man liker. Eller? |
|
|
|
|
|
#13 |
|
www.bomulls.no
|
Tja, det er nok mye i det. F.eks. hadde jeg problemer med dialekter fra Stavangerområdet tidligere, men etter at jeg ble kjent med flere og flere fra de trakter, synes jeg det er skikkelig sjarmerende.
|
|
|
#15 |
|
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
Sv: Stygge dialekter?Svensk?! Seriøst?
|
|
|
#16 |
|
Hogger i stein
Sv: Stygge dialekter?Finnmarkinger har ikke dialekt, unntatt de fra Alta. Og de har mest kopiert tromsødialekten, så de snakker stort sett ok. Hauge i Dalane, "Haua", har den for meg mest utilgjengelige dialekten. Å snakke med en innfødt der, sånn oppi dalstrøkene (det er jo der det kommer fra, "dalstråka innafor"), får meg til å tenke "Håhåjaja". Men, det er en rasende flott dialekt da. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
*sitter på hendene igjen*
|
|
|
|
#18 |
|
flisespikker
|
Det tror jeg alle gjør, egentlig. Det er i alle fall stort sett ganske lett å kjenne igjen både nord- og vestlendinger - for ikke å snakke om trøndere - når de snakker fremmede språk, med mindre de er usedvanlig flinke til å legge om tonefallet. Nordnorsk ligger litt nærmere engelsk (eller tysk) tonefall enn det østnorsk gjør, så det blir gjerne ikke fullt så tydelig, men det er bare fordi vi har flaks med dialekten, ikke fordi vi er så himla flinke. (Noen er såklart det også, da, men ikke de fleste.)
|
|
|
#19 |
|
Passiv
|
Tull og tøys, selvsagt er det fordi vi er himla flinke. Tsktsk. |
|
|
|
#20 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Sv: Stygge dialekter?Jeg er veldig glad i østfolding.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|