Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-12-08, 09:42   #11
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg mener også at det presten sier i en skolegudstjeneste er lite å bli "feit av" hvis det er forkynnelse man er ute etter. Min erfaring er at det er rimelig nøytralt.

Er ikke litt av poenget med hele greia det fantastiske med at Gud sender sin eneste sønn til jorda? Akkurat hvor diskuteres det at dette er også et motiv fra et par dusin andre religioner og at hele greia med jomfrufødselen antakelig bygger på en oversetterfeil? Nøytral? I hvilken betydning av ordet da?

Jeg synes det er litt rart at du lar din datter gå i en begravelse der liturgien er så til de grader opptatt av fortapelse og evig liv, når du tror at en enkel julegudstjeneste kan gjøre skade på et barn. Og ja, jeg tillater meg å humre litt når en begravelsesliturgi er det beste eksempelet du kan komme opp med.

Det var et ikke-poeng som bare viste at så lenge du ikke forstår diskusjonen fordi du ikke begriper problemet, langt mindre motstanderens posisjon og argumenter, kan du holde humringa di for deg selv

Prøver du i det hele tatt å skjønne hva jeg sier? Begravelsesliturgi er ikke "det beste eksemplet" jeg har, men det siste hvor mine barn var til stede, fordi, sjokk, de og jeg ikke så ofte er i kirken.

Og før du gjør et billig poeng ut av at "da vet du vel heller ikke hva du snakker om" så jo, jeg har vokst opp i et kristent hjem og vært i vesentlig flere religiøse tilstelninger enn gjennomsnittsnordmannen både med familie og som aktiv kristen selv helt til slutten av tenåra.

Akkurat her er jeg usikker på hva du mener? Hvis du har opplevd svovelprekener på barnegudstjenester, har jeg selvfølgelig stor forståelse for at du vil skåne dine barn for det.
Det kan i det hele tatt virke som om vi har helt forskjellige oppfatninger av (erfaringer fra) hva som foregår i en skolegudstjeneste og hvor stor betydning dette vil ha for et barns valg senere i livet. Tror nok ikke vi kommer til å bli enige om noe.

Nei, nei, og atter nei! Det er IKKE, som sagt over, svovelinnholdet som er primærproblemet med barnegudstjenester. Prøv et øyeblikk å tenke utenfor den boksen hvor kristendommen er den normale, snille, ufarlige bakgrunnsforståelsen som alle deler. Tenk deg at det finnes mennesker som ser et videre perspektiv i tid og rom slik at de ser andre religioner og andre sider ved kristendommen, og som tilogmed bryr seg om hva som er sant og ikke rundt sentrale spørsmål om liv og etikk og derfor ikke er komfortable med ulne påstander og uangripelig tro samme hvor koselig innpakningen er når den presenteres for deres barn?

(Jo, jeg er enig med deg i at dette bør være frivillig, og at det bør finnes OK alternativer for de som velger å ikke delta. Det er da noe! )

Det er da enda godt.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat

Emneord
religion, tro

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:42.