Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen
Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.
Fortelle hva? At gudstjenester ble tatt for gitt, religionsundervisning het "Kristendom" i dagligtale blant både lærere og elever? Aktivt skolelag osv?
Ikke at Jessheim var kjent som bibelbeltet, men en viss polarisering av miljøet: Dophue/råner, friidretts/fotball-jock eller Kristen.
Men det var jo tross alt på det fjerne 90-tallet.
Mer bekymringsverdig at storesøster kommer hjem og forteller at hun ikke får leke med noen jevnaldrende venner fordi hun har sagt hun ikke tror på gud, og at den ellers veldig hyggelige læreren arrangerer skolegudstjeneste for klassen og har et temmelig uforstående forhold til at ikke Kristendommen er en felles verdensforståelse hun skal bygge all RLE-undervisning på. Andre trossamunn? Nei, de presenters i forbifarten, og Skapelsen undervises for barn som ikke skal høre om mildt sagt konkurrerende teorier innen evolusjon og astronomi på flere år ennå.
Jaja, Jessheim er jo bøgda. Jeg er overrasket over at flere her har opplevd det som press og en påtvunget greie fra skolen, og jeg finner det merkelig at lærere ikke er forstår at de skal være nøytrale.
|