|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bør asylsøkene få oppholdstillatelse når de begår kriminelle handlinger?
Enig i dette!
![]() |
#22 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bør asylsøkene få oppholdstillatelse når de begår kriminelle handlinger?
Fair enough, bare du også inkluderer lovbrudd på større skala. Tobakksran og tigging ødelegger tross alt ikke flere av de som utsettes for det enn å kjøre et selskap i grøfta med underslag og triksing, eller å importere varer som ødelegger mennesker og miljø i produksjonslandet. Poenget mitt er at små lovbrudd ikke bør straffes strengere enn store. :Venter på scenene med gråtende utvisningssaker fra Holmenkollåsen:
Får man lov til å søke jobb mens man sitter på mottak..? Er ikke litt av problemet med at den norske staten holder folk så lenge i mottak at de da sliter litt med å komme videre med jobb, utdannelse, sosialt nettverk osv der de sitter i limbo? Selv etterpå er det en del stygge utvisningssaker av hardtarbeidende og velintegrerte mennesker.
![]() |
![]() |
#23 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Bør asylsøkene få oppholdstillatelse når de begår kriminelle handlinger?Ja, det er en del stygge utvisningssaker, uten tvil. Jeg kjenner til mennesker som har sittet i 8 år på et mottak, det er rett og slett umenneskelig. Men; en god del av unge, enslige menn gir en god faen. De har ingen tilbud, ergo gidder de ikke heller. Det ser ut til, ut fra min begrensede erfaring, at familier er uten tvil de som klarer å integrere seg best. Og den samme erfaringen sier at de som ønsker å bli integrerte, klarer det til en viss grad. Det virker som om, når mennesker sitter i et mottak alene, så er det en stor fare for at apatien blir rådende. En "jeg gidder ikke, for jeg vet ikke om jeg får bli" mentalitet. Så klart, ut fra min mening, så bør det være langt, langt kortere behandlingstid, iallfall under ett år.
![]() |
#24 |
Leser
|
Nei, man får ikke lov å jobbe i Norge før man har opphold og arbeidstillatelse. I asylmottak har man ikke det. Noen kommuner har noe tilbud til de som sitter i asylmottak, men jeg tror det er veldig lite. Her i Trondheim ble det skikkelig brudulje for at noen foreslo norskkurs (som selvfølgelig måtte dekkes av kommunen) for de som satt i asylmottak. Hovedargumentet var vel (lett omskrevet): At vi ikke måtte gjøre det så trivelig å være i mottak at flere ville dit. Mulig det var den tabloide fremstillingen av hva politikerene mente.
![]() |
#25 |
Aktiv
Medlem siden: Nov 2008
![]() |
![]() Sv: Bør asylsøkene få oppholdstillatelse når de begår kriminelle handlinger?De bør eskortes ut av Norge og nektes innreise igjen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
X First Lady
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Tittel og tittel....
|
HAr reglene blitt endret når det gjelder dette? For jeg vet at asylsøkere for 4-5 år siden kunne få/fikk midlertidig arbeidstillatelse når de ventet på svar.
![]() |
#28 |
Leser
|
Dette er det UDI skriver om saken:
For min del høres dette ut som om noe man kan få når man så og si er "inne". Hvis det ikke skal være aktuelt å sende søkeren tilbake, er vel saken så og si avgjort?
![]() |
#29 |
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bør asylsøkene få oppholdstillatelse når de begår kriminelle handlinger?Nei, jeg synes asylsøkere som begår kriminelle handlinger bør utvises. Det er f.eks ikke lenge siden et boligområde på Grünerløkka i Oslo var invadert av asylsøkere som solgte narkotika. Helt uakseptabelt! Norge er vel nærmest berømt blant kriminelle for vår naivitet. Eksempler bør settes! La oss hjelpe de som virkelig trenger det, og ikke de som har som mål å utnytte vår godtroenhet. Som også nevnt av andre, så bør forøvrig psykriatrien styrkes betraktelig. Er det egentlig vits i å la enda flere mennesker med stort behov for psykiatri få opphold i Norge, så lenge vi ikke kan hjelpe dem? Da er det i så fall stor sjanse for flere trikkedrap. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Passiv
|
Enig med Ulvefar. |
![]() |
![]() |
#31 |
interlektuell
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg har uthevet det eneste som jeg nesten er enig i her (bortsett fra at jeg ville ha skrevet "psykiatrien"). Ellers er jeg helt uenig i menneskesynet som kommer til uttrykk i innlegget. Vi åpner for asyl for mennesker som flykter fra vanskelige forhold. Disse menneskenes psykiske helse (som sikkert er påvirket av deres erfaringer) bør ikke være avgjørende for asylsøknaden.
![]() |
#32 |
Absolut ateist
|
Dublinere får ikke arbeidstillatelse, f.eks.
![]() |
#33 |
Erfaren
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg sier meg enig ang. stavemåten |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Aktiv
![]() ![]() |
![]() Sv: Bør asylsøkere få oppholdstillatelse når de begår kriminelle handlinger?Send de på hodet ut igjen og tilbake der de kom fra, det er ikke nødvendig å importere kriminalitet heller, om de er invandrere eller på "ferie" / jobber her.
![]() |
#35 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Bør asylsøkere få oppholdstillatelse når de begår kriminelle handlinger?
Vet du, jeg har lite empati for lovbrytere som VET at de kan få et bra liv i et nytt land uten forfølgelse og som VET at de kan gjøre både det ene og det andre her, fordi de får bli likevel. Hva med en smule strengere regler, slik at det ikke er så jævla lukrativt å begå forbrytelser?
![]() |
#36 |
Tittel og tittel....
|
Jeg vet ikke, jeg vet bare at asylsøkere som senere har fått avslag har hatt midlertidig arbeidstillatelse.
![]() |
#37 |
Leser
|
Ja, det kan godt være at det er du som har rett.
![]() |
#38 |
Tittel og tittel....
|
Som sagt så er dette 4-5 år siden, så reglene kan jo være endret/strammet inn siden den gang.
![]() |
#39 |
Aktiv
![]() ![]() |
![]() Sv: Bør asylsøkere få oppholdstillatelse når de begår kriminelle handlinger?
Ja, hvis de er klar over konsekvensene før de begår en straffbar handling så er det helt greit å sende tilbake.
![]() |
#40 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Bør asylsøkere få oppholdstillatelse når de begår kriminelle handlinger?I tillegg bør vi sende alle homofile til Finnmark.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|