Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bør asylsøkere få oppholdstillatelse når de begår kriminelle handlinger?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-12-08, 08:21   #21
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bør asylsøkene få oppholdstillatelse når de begår kriminelle handlinger?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg syns at mennesker som driver med organisert kriminalitet bør lempes loddrett ut. For meg er det stor forskjell på diverse bander fra Øst Europa eller hvor de måtte komme fra og f.eks. denne trikkedrapspersonen. Selv om sistnevnte handling var verre, så var den et resultat av manglende oppfølging fra Norge. En sigøynerkjerring fra Romania som tigger penger på gata mens gubben, broren, onkelen, faren, datteren, sønnen og tretten barnebarn bedriver røykerobberier på bensinstasjoner, der er iallfall min forståelse liten og iom at jeg anser faren for statlig henrettelse om de shippes ut som liten, så bør de det. Om de er asylsøkere eller ikke, det spiller ingen rolle.

Forøvrig syns jeg godt en del på mottak også kunne fått smake pisken innimellom, for slik som jeg er bekjent med mottak, så er det en del der (spesielt unge, enslige menn) som ikke er så jævla produktive at det gjør noe.

Enig i dette!

Gammel 14-12-08, 12:08   #22
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns at mennesker som driver med organisert kriminalitet bør lempes loddrett ut. For meg er det stor forskjell på diverse bander fra Øst Europa eller hvor de måtte komme fra og f.eks. denne trikkedrapspersonen. Selv om sistnevnte handling var verre, så var den et resultat av manglende oppfølging fra Norge. En sigøynerkjerring fra Romania som tigger penger på gata mens gubben, broren, onkelen, faren, datteren, sønnen og tretten barnebarn bedriver røykerobberier på bensinstasjoner, der er iallfall min forståelse liten og iom at jeg anser faren for statlig henrettelse om de shippes ut som liten, så bør de det. Om de er asylsøkere eller ikke, det spiller ingen rolle.

Fair enough, bare du også inkluderer lovbrudd på større skala. Tobakksran og tigging ødelegger tross alt ikke flere av de som utsettes for det enn å kjøre et selskap i grøfta med underslag og triksing, eller å importere varer som ødelegger mennesker og miljø i produksjonslandet. Poenget mitt er at små lovbrudd ikke bør straffes strengere enn store. :Venter på scenene med gråtende utvisningssaker fra Holmenkollåsen:

Forøvrig syns jeg godt en del på mottak også kunne fått smake pisken innimellom, for slik som jeg er bekjent med mottak, så er det en del der (spesielt unge, enslige menn) som ikke er så jævla produktive at det gjør noe.

Får man lov til å søke jobb mens man sitter på mottak..? Er ikke litt av problemet med at den norske staten holder folk så lenge i mottak at de da sliter litt med å komme videre med jobb, utdannelse, sosialt nettverk osv der de sitter i limbo? Selv etterpå er det en del stygge utvisningssaker av hardtarbeidende og velintegrerte mennesker.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 12:15   #23
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er en del stygge utvisningssaker, uten tvil. Jeg kjenner til mennesker som har sittet i 8 år på et mottak, det er rett og slett umenneskelig. Men; en god del av unge, enslige menn gir en god faen. De har ingen tilbud, ergo gidder de ikke heller. Det ser ut til, ut fra min begrensede erfaring, at familier er uten tvil de som klarer å integrere seg best. Og den samme erfaringen sier at de som ønsker å bli integrerte, klarer det til en viss grad. Det virker som om, når mennesker sitter i et mottak alene, så er det en stor fare for at apatien blir rådende. En "jeg gidder ikke, for jeg vet ikke om jeg får bli" mentalitet. Så klart, ut fra min mening, så bør det være langt, langt kortere behandlingstid, iallfall under ett år.

Gammel 14-12-08, 14:35   #24
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Får man lov til å søke jobb mens man sitter på mottak..? Er ikke litt av problemet med at den norske staten holder folk så lenge i mottak at de da sliter litt med å komme videre med jobb, utdannelse, sosialt nettverk osv der de sitter i limbo? Selv etterpå er det en del stygge utvisningssaker av hardtarbeidende og velintegrerte mennesker.

Nei, man får ikke lov å jobbe i Norge før man har opphold og arbeidstillatelse. I asylmottak har man ikke det. Noen kommuner har noe tilbud til de som sitter i asylmottak, men jeg tror det er veldig lite. Her i Trondheim ble det skikkelig brudulje for at noen foreslo norskkurs (som selvfølgelig måtte dekkes av kommunen) for de som satt i asylmottak. Hovedargumentet var vel (lett omskrevet): At vi ikke måtte gjøre det så trivelig å være i mottak at flere ville dit. Mulig det var den tabloide fremstillingen av hva politikerene mente.

Gammel 14-12-08, 14:40   #25
Matir
Aktiv

Medlem siden: Nov 2008
Matir er litt kul
Standard

De bør eskortes ut av Norge og nektes innreise igjen.

Det samme synes jeg skal gjelde nordmenn i utlandet.

Matir er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 14:41   #26
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Nei, man får ikke lov å jobbe i Norge før man har opphold og arbeidstillatelse. I asylmottak har man ikke det. Noen kommuner har noe tilbud til de som sitter i asylmottak, men jeg tror det er veldig lite. Her i Trondheim ble det skikkelig brudulje for at noen foreslo norskkurs (som selvfølgelig måtte dekkes av kommunen) for de som satt i asylmottak. Hovedargumentet var vel (lett omskrevet): At vi ikke måtte gjøre det så trivelig å være i mottak at flere ville dit. Mulig det var den tabloide fremstillingen av hva politikerene mente.

Må bare bekrefte dette og jeg blir så oppgitt og sint.
Jeg har ved flere anledninger vært på besøk på et mottak like utenfor byen vår og det burde jaggu meg enkelte politikere gjøre også og ikke minst andre forståsegpåere. Det er ikke mye hygge å finne der. Ikke rart at det bikker over for mange som bor der og som fra før har vonde opplevelser.
En småbarns familie jeg fikk treffe hadde bodd i ei rønne til hytte i flere år.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 21:34   #27
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

HAr reglene blitt endret når det gjelder dette? For jeg vet at asylsøkere for 4-5 år siden kunne få/fikk midlertidig arbeidstillatelse når de ventet på svar.

Gammel 14-12-08, 21:42   #28
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

HAr reglene blitt endret når det gjelder dette? For jeg vet at asylsøkere for 4-5 år siden kunne få/fikk midlertidig arbeidstillatelse når de ventet på svar.

Dette er det UDI skriver om saken:

Opprinnelig lagt inn av UDI

Midlertidig arbeidstillatelse:

En asylsøker kan gis midlertidig arbeidstillatelse inntil søknaden om asyl er avgjort.

For at en slik tillatelse kan gis må det vært foretatt asylintervju av søkeren. Det må videre ikke være tvil om søkerens identitet, og i tillegg må det ikke være aktuelt å bortvise søkeren eller fremme tilbaketakelsesbegjæring overfor et annet land.

Søkeren må i utgangspunktet være fylt 18 år for å få utstedt midlertidig arbeidstillatelse. Det kan imidlertid også gis slik arbeidstillatelse til søkere mellom 15 og 18 år. Da kreves det samtykke fra foreldrene eller andre som utøver forelderansvaret.

Dersom søkeren skulle få avslag på sin søknad om asyl, kan søkeren beholde den midlertidige arbeidstillatelsen til endelig vedtak foreligger i saken, dersom søkeren klager og klagen gis oppsettende virkning.

For min del høres dette ut som om noe man kan få når man så og si er "inne". Hvis det ikke skal være aktuelt å sende søkeren tilbake, er vel saken så og si avgjort?

Gammel 14-12-08, 21:47   #29
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Nei, jeg synes asylsøkere som begår kriminelle handlinger bør utvises. Det er f.eks ikke lenge siden et boligområde på Grünerløkka i Oslo var invadert av asylsøkere som solgte narkotika. Helt uakseptabelt! Norge er vel nærmest berømt blant kriminelle for vår naivitet. Eksempler bør settes! La oss hjelpe de som virkelig trenger det, og ikke de som har som mål å utnytte vår godtroenhet. Som også nevnt av andre, så bør forøvrig psykriatrien styrkes betraktelig. Er det egentlig vits i å la enda flere mennesker med stort behov for psykiatri få opphold i Norge, så lenge vi ikke kan hjelpe dem? Da er det i så fall stor sjanse for flere trikkedrap.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 21:47   #30
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Det kommer vel an på lovbruddet og hva man søker asyl for. Synes det er dobbeltmoral å straffe folk anderledes avhengig av hvilket land man kommer fra.

Enig med Ulvefar.
Og samtidig så ser jeg at det må være beintøft å gå her og vente på en avgjørelse, som vil få så store konsekvenser for livet ditt.
Ikke at det er noen unnskyldning, men ja - jeg kan forstå at ting kan gå på tverke.

Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 22:06   #31
Kanutte
interlektuell

Kanutte sin avatar

Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jentemamma, her.

Nei, jeg synes asylsøkere som begår kriminelle handlinger bør utvises. Det er f.eks ikke lenge siden et boligområde på Grünerløkka i Oslo var invadert av asylsøkere som solgte narkotika. Helt uakseptabelt! Norge er vel nærmest berømt blant kriminelle for vår naivitet. Eksempler bør settes! La oss hjelpe de som virkelig trenger det, og ikke de som har som mål å utnytte vår godtroenhet. Som også nevnt av andre, så bør forøvrig psykriatrien styrkes betraktelig. Er det egentlig vits i å la enda flere mennesker med stort behov for psykiatri få opphold i Norge, så lenge vi ikke kan hjelpe dem? Da er det i så fall stor sjanse for flere trikkedrap.

Jeg har uthevet det eneste som jeg nesten er enig i her (bortsett fra at jeg ville ha skrevet "psykiatrien"). Ellers er jeg helt uenig i menneskesynet som kommer til uttrykk i innlegget. Vi åpner for asyl for mennesker som flykter fra vanskelige forhold. Disse menneskenes psykiske helse (som sikkert er påvirket av deres erfaringer) bør ikke være avgjørende for asylsøknaden.

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 22:32   #32
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For min del høres dette ut som om noe man kan få når man så og si er "inne". Hvis det ikke skal være aktuelt å sende søkeren tilbake, er vel saken så og si avgjort?

Dublinere får ikke arbeidstillatelse, f.eks.

Gammel 14-12-08, 22:39   #33
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Hvor: Oslo
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanutte, her.

Jeg har uthevet det eneste som jeg nesten er enig i her (bortsett fra at jeg ville ha skrevet "psykiatrien"). Ellers er jeg helt uenig i menneskesynet som kommer til uttrykk i innlegget. Vi åpner for asyl for mennesker som flykter fra vanskelige forhold. Disse menneskenes psykiske helse (som sikkert er påvirket av deres erfaringer) bør ikke være avgjørende for asylsøknaden.

Jeg sier meg enig ang. stavemåten. Videre forstår jeg at alle asylsøkere kommer fra vanskelige forhold.MEN; jeg mener også at vi må skille mellom de som f.eks flykter fra krigsområder og de som "bare" søker seg et bedre liv i Norge. Jeg har faktisk forståelse for sistnevnte gruppe - jeg ville vel trolig ønsket meg et bedre liv i vesten hadde jeg kommet fra et fattig og belastet land selv - men kan Norge ta i mot alle som søker seg dette? Har vi kapasitet til det? Er det vår oppgave? Mitt poeng er at vi må prioritere nettopp de som virkelig trenger det - de som flykter fra krig, tortur, dødsstraff etc. Jeg synes også det må være lov å påpeke at mange asylsøkere trenger akutt psykiatrisk oppfølging, og at det i så måte også er lite humant å ikke kunne tilby dette. Og ja, jeg synes heller ikke det er rett overfor samfunnet at mange traumatiserte mennesker går rundt som tikkende bomber. Jeg synes synd på disse som ikke får hjelpen de trenger, og jeg synes synd på de som kan være så uheldige å være på feil sted til feil tid. Derfor tør jeg også sette spørsmålstegn ved denne praksisen. Det er kanskje like mye et sleivspark til norske politikere som bevilger altfor lite penger til psykiatrien. Sagt på en annen måte; dersom Norge gir oppholdstillatelse til mennesker med behov for hjelp, så må vi også sørge for at de får akkurat den hjelpen de trenger! Og når jeg først er i gang, så synes jeg også at man bør opprette egne mottak for kvinnelige asylmottakere!

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 23:22   #34
Dinochef
Aktiv

Dinochef sin avatar

Dinochef er litt kulDinochef er litt kul
Standard

Sv: Bør asylsøkere få oppholdstillatelse når de begår kriminelle handlinger?

Send de på hodet ut igjen og tilbake der de kom fra, det er ikke nødvendig å importere kriminalitet heller, om de er invandrere eller på "ferie" / jobber her.

Gammel 14-12-08, 23:36   #35
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg synes det blir veldig enkelt å snakke om utvisning eller ikke. Asylsøkere kommer fra flere land. Det skal mye til å få innvilget asyl her til lands og noen av de landene enkelte kommer fra vil jeg ikke at folk skal bli sendt tilbake til uten videre. Risikerer en person tortur eller dødsstraff i hjemlandet synes jeg heller ikke man skal sende personen ut. Skal for eks en homofil iraner som risikerer å dø pga sin legning sendes ut av landet hvis han blir tatt for tyveri? Jeg synes det er veldig vanskelig å si at asylsøkere på generelt grunnlag skal sendes ut dersom de begår kriminelle handlinger.

Vet du, jeg har lite empati for lovbrytere som VET at de kan få et bra liv i et nytt land uten forfølgelse og som VET at de kan gjøre både det ene og det andre her, fordi de får bli likevel. Hva med en smule strengere regler, slik at det ikke er så jævla lukrativt å begå forbrytelser?

Gammel 15-12-08, 09:05   #36
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg vet ikke, jeg vet bare at asylsøkere som senere har fått avslag har hatt midlertidig arbeidstillatelse.

Gammel 15-12-08, 10:01   #37
him
Leser

him sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Jeg vet ikke, jeg vet bare at asylsøkere som senere har fått avslag har hatt midlertidig arbeidstillatelse.

Ja, det kan godt være at det er du som har rett. Jeg har en oppfatning av at midlertidig arbeidstillatelse er vanskelig å få, men jeg er helt åpen for at jeg tar feil.

Gammel 15-12-08, 11:01   #38
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Ja, det kan godt være at det er du som har rett. Jeg har en oppfatning av at midlertidig arbeidstillatelse er vanskelig å få, men jeg er helt åpen for at jeg tar feil.

Som sagt så er dette 4-5 år siden, så reglene kan jo være endret/strammet inn siden den gang.

Gammel 16-12-08, 01:25   #39
Dinochef
Aktiv

Dinochef sin avatar

Dinochef er litt kulDinochef er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg synes det blir veldig enkelt å snakke om utvisning eller ikke. Asylsøkere kommer fra flere land. Det skal mye til å få innvilget asyl her til lands og noen av de landene enkelte kommer fra vil jeg ikke at folk skal bli sendt tilbake til uten videre. Risikerer en person tortur eller dødsstraff i hjemlandet synes jeg heller ikke man skal sende personen ut. Skal for eks en homofil iraner som risikerer å dø pga sin legning sendes ut av landet hvis han blir tatt for tyveri? Jeg synes det er veldig vanskelig å si at asylsøkere på generelt grunnlag skal sendes ut dersom de begår kriminelle handlinger.

Ja, hvis de er klar over konsekvensene før de begår en straffbar handling så er det helt greit å sende tilbake.

Skal en aleneforsørger slippe fengselstraff fordi det vil medføre at barna blir plassert i barnehjem eller fosterfamilie ?

Det kan ikke samenlignes på noen måte, men det handler å ta og å være bevisst på konsekvensene, de er ulike fra person til person.

Utlendinger om de er flyktninger eller på ferie, fra U-land eller fra I-land som begår ALVORLIGE straffbare handlinger i Norge bør sendes ut og nektes innreise igjen på livstid.

Jeg er overhodet ikke rasistisk, jeg mener det bør gjelde alle utlendinger som ikke klarer å følge Norsk lov.

Gammel 16-12-08, 13:47   #40
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

I tillegg bør vi sende alle homofile til Finnmark.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:55.