Sv: Max Manus
Opprinnelig lagt inn av guniss, her.
Men for meg blir det litt sånn "etterpåklokskap". Kanskje gjorde de ikke alt bra, men hvem vet hva man ville gjort i en sånn situasjon?
De aller fleste prøvde iallefall, de ønsket å gjøre en forskjell. Jeg synes det er greit at også denne siden kommer frem gjennom en film.
Ja, for all del. Jeg syns bare det er denne siden som har kommet frem i det meste av bøker, film og historieoverlevering siden krigens slutt. For meg er det nok nå. Mulig filmen har bra skuespillerprestasjoner (selv det har jeg mine tvil om at de er overraskende bra - Hennie/Broch er en meget forutsigbar duo) og en god historie, men jeg syns temaet er oppbrukt og kanskje også feilaktig fremstilt. Derfor har ikke jeg lyst til å se filmen.
HI spurte jo om vi skulle se filmen, og jeg svarte nei og ble bedt om å begrunne det. Det har jeg gjort og det må da være en ærlig sak å være kritisk til fremstillingen av norsk motstandskamp? Jeg syns ikke det at jeg selv ikke har vært i situasjonen er grunn nok til å stoppe videre refleksjon rundt saken. Hvorvidt motstandskampen var nyttig og betydningsfull er interessant for meg selv om jeg selvsagt har flere kort på bordet enn de hadde de som befant seg midt i den.
|