|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Hogger i stein
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Krigshelter eller lovbrytere?
Jeg synes fremdeles Lykken, som jeg har all mulig respekt for, bedriver en nokså forutsigbar argumentasjon langs linjen "alle syter". Jeg sier ikke "alt" eller "ingen ting" - som Lykken forsøker å få fram. Det jeg ber om er en litt mer ydmyk holdning til resten av landet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
frakoblet
|
Dette er en ganske kraftig påstand, og bidrar vel ikke akkurat til noen nedtrapping av konflikt. Kanskje du skulle ta ditt eget råd?
Jeg er født og oppvokst i Oslo, men min mor er vokst opp i Troms og følte krigen på kroppen. Hun har fortalt mange historier som har gjort sterk inntrykk. Hvordan de smuglet mat til magre russerfanger, hvor lite mat de selv hadde fordi tyskerne tok mat og kua fra hennes mor, som var enke. Hvordan de eldre brødrene hennes ble banket opp av tyskerne, hvordan de fikk beskjed om å evakuere husene sine fordi alt skulle brennes. De ble sendt på flukt sørover i en liten båt, og ble gang på gang sendt videre fra småstedene nedover kysten - de lot dem ikke engang gå i land.
![]() |
#43 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Krigshelter eller lovbrytere?Jeg er rett og slett drittlei sånne påstander om Oslofolk, det er urettferdig og lite begrunnet, og jeg lurer egentlig på hvor du tar det fra? Med all respekt å melde.
![]() |
#44 |
Hogger i stein
Ja, huff, eksempelvis blodveien i Skibotn. Der døde det flere russerfanger enn hva det i hele tatt var nordmenn innom på Grini. Og det på en totalt meningsløs vei. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Hogger i stein
Tar hva fra hvor? Vel i motsetning til deg, så har vel jeg i det minste forsøkt å belegge mine påstander. Du kommer vel mest av alt med følelser, ubegrunnede påstander, og at du er drittlei maset fra resten av landet. Det blir ikke mye kjøtt på beina av den slags. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Nek er allrighte dyr
![]() Sv: Krigshelter eller lovbrytere?Eh, du prater om føleri, ubegrunnede og stereotype oppfatninger? Ditt siste innlegg har flust av stereotype holdninger.
![]() |
#47 |
Superaktiv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() |
Det at det er rolig og stabilt i Oslo, til tross for at det er mange mennesker og stor gjennomfart der, er vel et godt argument for å ha en hovedstad der. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Lysende norsk flaskekoker
|
Hvor tror du de tyske soldatene i Oslo bodde? |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Nek er allrighte dyr
Ja, og tro det eller ei, men det fantes&finnes også mange storgårder, smågårder, småbruk etc over hele Østlandet, også i Osloområdet, som opplevde det samme som man forteller om fra resten av landet. De fikk tilsendt folk som bodde der gjennom krigen, beslaglagt hjemmene av tyskerne, razziaer osv
![]() |
#50 |
Lysende norsk flaskekoker
|
![]() Sv: Krigshelter eller lovbrytere?Mitt inntrykk er for øvrig at de fleste som drev med motstandsarbeid, satt fengslet eller ble sendt til konsentrasjonsleirer under krigen ikke snakket så høyt om det i ettertid. Ikke alle historier er fortalt, hverken de fra Oslo eller landet for øvrig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Leser
|
![]() Sv: Krigshelter eller lovbrytere?Fargo, du snakker om en underholningsfilm, ikke en dokumentar. Klart hadde vi snakket om en dokumentarfilm om krigen i Norge, så hadde det vært skandaløst å bare snakke om Oslo. Men nå skal jo dette være en film om Max Manus og Oslogjengen og da kan vi hverken ha med blodveien eller kampene i Narvik. Skulle filmen ha dreid seg om Rinnan, så måtte den vel ha foregått i Trondheim? Kan ikke tenke meg annet.
![]() |
#52 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Krigshelter eller lovbrytere?Jeg syns Fargo har mange gyldige poenger. Nå skal det sies at det hadde vært mye mer aktuelt for 10-20 år siden enn i dag. Jeg syns det har blitt gjort mye for å rette opp i ubalansen fra de første tiårene, de siste årene. Det var jo ikke bare det at Oslo-gjengen fikk skrive krigshistorien. De fikk jo også dominerende innflytelse på politikken i hele etterkrigstiden. Planer lagt under krigen ble gjennomført til punkt og prikke. Inkludert noe som var nært på et statskupp mot Nygaardsvoll. Det er nok også en grunn til at det ble viktig at oslogjengen var Heltene (TM).
![]() |
#53 |
Passiv
|
Virker som du leser det du vil lese av det Fargo skriver. Han sier ingenting om å flytte hovedstaden, han forteller om den gang det var andre steder i landet som var handelssentrum og hvorfor. |
![]() |
![]() |
#54 |
Nek er allrighte dyr
Nå har du vel kokt ned innleggene mine til å bety noe annet. Jeg har ingen problemer med å være med på det, selv om jeg synes det er malplassert å angripe Max Manus og denne filmen til inntekt for det synet. Det er en del som Fargo har skrevet som jeg har reagert på og som jeg har argumentert mot.
![]() |
#55 |
Ringskrømt
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Hogger i stein
Du har vel strengt tatt ikke argumentert, du har vel mest følt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Ringskrømt
|
Jeg kan ikke se at Fargo går til angrep på Max Manus, han prøver derimot å gi et mer nyansert fokus på det som skjedde under krigen. Fargo fikk for noen tråder siden tyn for å ikke beherske sarkasme, ironi og forumets tone på en tilfredstillende måte. At han nå skriver krasst og direkte betyr bare at integreringen i forumet var vellykket, at han er inne i sjargongen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Krigshelter eller lovbrytere?Jeg syns Polyanna sier det bra om om hvorfor vi hører så mye mer om Oslogjengen enn motstandsinnsatsen andre steder i landet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
|
Jepp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Passiv