Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Max Manus

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-12-08, 23:17   #11
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Max Manus

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Min mann løper rundt i naziuniform i den filmen, så jeg skal definitivt se den.

Satser på at han ikke gjør det til vanlig.

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg må forhøre meg om det er noen brutale/hjerteskjærende scener med barn i filmen, for da vet jeg ikke om jeg makter å se den nå.

Ingen barnescener - den er helt trygg.

Opprinnelig lagt inn av Tilde, her.

Kan vår sønn på 11 år se filmen med oss tror dere?

Hadde ikke betenkt meg på det - tåler han ringenes herre el så er denne helt ok.

Om det med hva som egentlig skjedde under krigen, hva Fossen mener, hva som var viktig og ikke viktig osv har jeg lyst til å si noe.

Jeg har vært opptatt av krigen i hele mitt liv. Jeg har lest mye og tenkt mye på dette med hvem som eier sannheten.

Historien om krigen ville sett meget annerledes ut om nazistene hadde skrevet den. Det er seierherren som har æren av å skrive historien, og dermed er det dennes privilegie å forme historien også.

Såvidt jeg kan skjønne kan man ha en diskusjon om hvorvidt aksjonene til kompani Linge var av betydning eller ikke rent militært sett. Og på om gutta på skauen lagde mest tull og problemer og fikk sivile straffehenrettet eller om de utførte arbeid av strategisk betydning.

Det eneste udiskutable som definitivt hadde betydning var antagelig aksjonen på Rjukan som forhindret tyskernes atomprogram. Den er ganske sikkert at var viktig.

Men nå er det altså slik at gutta på skauen ble Norges store helter. De er fremdeles et begrep i landet vårt mer en seksti år etterpå. Det henger sammen med den rollen de spilte i forhold til å gå foran. Å vise at noen fremdeles kjempet i landet vårt og ikke hadde gitt opp. Noen risikerte fremdeles livet og irriterte fletta av okkupantene - og klarte det gang på gang. De bevarte en stolthet for alle nordmenn som var av stor betydning for hele landet følelsesmessig. Vi trengte helter - de leverte heltegjerninger. De ga landet noen å være veldig stolte av da det var akkurat det som trengtes.

Jeg har sett filmen i dag. Den var veldig spennende. Jeg opplevde den som ærlig. Tyskerne ble ikke fremstilt som rene idioter - Max ble ikke fremstilt som feilfri. Jeg følte ikke at det ble fremstilt som noen dokumentarfilm - jeg følte at historien vi ble presentert for var Max sin historie slik han opplevde det som skjedde.

Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:00.