|
|||||||
| Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Max ManusKommer nok an på modenheten til 11-åringen. At noen blir skutt i krig er jo en realitet. Som foreldre vet man nok litt om hva ungen tåler og forstår og kan forholde seg til. |
|
|
|
|
|
#82 |
|
Multitaskingmaniac
|
Sv: Max Manus
Vel, dau blir du uansett.
|
|
|
#83 |
|
saftig
|
Jeg skjønner ikke hvordan du resonnerer, for å være helt ærlig. Har du sett denne filmen? Har du sett hvordan de blir stilt opp på geledd og ser inn i geværmunningene før de blir pepret? Hvordan blodet pumper ut av kulehullet? Det å vite at noen blir skutt i krig er noe langt annet enn å se det grafiske ved det. Dette bør barn bli skånet fra, og vettuge foreldre tar ikke med barna sine på denne, uansett modenhet.
|
|
|
#84 |
|
Pauset
Sv: Max Manus** dobbelt |
|
|
|
|
|
#85 |
|
Pauset
|
|
|
|
|
|
#86 |
|
Pauset
Sv: Max Manus** dobbelt |
|
|
|
|
|
#87 |
|
Skriv og skriv og skriv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Sv: Max ManusMedietilsynet om Max Manus:
|
|
|
#88 |
|
Passiv
|
Sv: Max ManusDet var jeg som svarte at jeg ville latt en 11-åring som ble beskrevet som å ha stor interesse for 2. verdenskrig å se filmen. Ut fra min oppfatning var den vesentlig mindre ille enn Ringenes herre feks. |
|
|
|
#89 |
|
Er frisk!
|
Sv: Max ManusSå den i romjula! Fantastisk film, og for historisk interesserte meg også en film som jeg følte framstilte Max Manus på en ærlig og alt annet enn glorifiserende måte. Syntes dog at Gunnar Sønstebys karakter var en utrolig interessant birolle, tenk for en innsats den mannen gjorde! (Ikke for utfallet av krigen, men for spiriten til den norske befolkning (i Oslo og omegn kanskje...)).
|
|
|
|
#90 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Sv: Max ManusVi skal se filmen nå i kveld, gleder meg, og kan jo melde senere hva vi synes.
|
|
|
#91 |
|
guru advisor
|
Sv: Max ManusHar ikke fått sett den ennå jeg. :snufs: Og med den puppegale lille jenta mi her som har vært syk i jula, og nå bare sover i halvtimers økter før hun må lukte at mamma er i nærheten, så blir det nok en liten stund til. Men gleder meg etter å ha lest at mange her syns den var bra. |
|
|
|
|
|
#92 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Max ManusIkke fått sett den vi heller, har også syke barn nå, så da er ikke barnevakt så kjekt.
|
|
|
#93 |
|
saftig
|
Denne filmen har som sagt veldig direkte og grafiske scener som 11-åringer bør skånes for. En forelder som vurderer at så små barn fint kan se denne filmen har store problemer med dømmekraften. Man utsetter ikke de små barna sine for grusomme krigsscener, det gjør man bare ikke.
At det fins små barn som ser Ringenes Herre eller CSI betyr vel ikke at det er lurt å utsette dem for dette?! Sånn argumentasjon har jeg vanskelig for å forstå. Og igjen - å lese om noe er noe helt annet enn å se det i bilder. Nærbilder.
|
|
|
#94 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Sv: Max ManusDa har vi sett filmen, og den var veldig bra! Jeg er glad jeg så den, det var en del jeg ikke hadde fått med meg. Den innsatsen enkelte gjorde under krigen er absolutt ingenting å kimse av.
|
|
|
#96 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Max ManusJeg og eldstegutten min så den i dag.
|
|
|
#97 |
|
strikker
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Max ManusHar sett filmen vi også.
|
|
|
#98 |
|
Jordbærpiken
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Max ManusTakk for tilbakemeldinger. |
|
|
|
|
|
#99 |
|
Ringskrømt
|
Ringenes Herre og JP er filmer basert på fantasi - og barn har en unik evne til å skille mellom fantasi og virkelighet. Så jeg synes det er en vesentlig forskjell her, og fordi Max Manus er en realistisk film synes jeg elleveåringer ikke har noe med å se den. Mennesker som lines opp og blir skutt er i min bok langt mer "alvorlig" enn en Ork som dreper en alv. |
|
|
|
|
|
#100 |
|
Er frisk!
|
Sv: Max ManusJeg ville forøvrig ikke vist den til elevene mine som er 12-13 - uansett om aldersgrensen hadde vært 11. Spesielt torturscenene kan gi litt for sterke inntrykk tror jeg. Jeg har også vært utrolig opptatt av 2. verdenskrig fra jeg var liten og har LEST bøker i bøttevis om emnet. Likevel synes jeg inntrykkene fra levende bilder er så mye sterkere.
|
|
![]() |
|
|