Sv: Opptøyene i Oslo
Opprinnelig lagt inn av bønna, her.
Det viktigste er å stoppe dette. Noen har blitt intervjuet i etterkant som var med - De syntes det var kult og var gjerne med igjen - det var jo ikke deres butikker som ble ødelagt. Sakser inn fra et intervju med en av de som deltok: "- Jeg gjorde ikke så mye, rev ned noen søppelkasser og sånn. Jeg var med for å skape kaos egentlig, sier Tony Andrè Thorstensen. - Fordi vi plutselig fikk mulighet til å gjøre det vi ville, selvølgelig møter jeg opp da. Og litt for å støtte Palestina.
Femtenåringen var med på Gaza-demonstrasjonen på lørdag og deltok i kaoset og opptøyene som oppstod i etterkant av aksjonen. Politiet pågrep ikke Thorstensen som sier at han underveis ikke tenkte at det han gjorde var galt. Han sier han ikke angrer på sine handlinger og at han gjerne kunne gjort det samme en gang til. - Jeg bryr meg ikke egentlig. Det er jo ikke mine butikker som blir ødelagt. Folk velger selv hva de gjør.
Han var heller ikke bekymret for at folk kunne komme til skade. - Folk må passe på seg selv, sier han.
- Jeg var ikke redd mens det stod på, for vi var så mange som holdt på. Og vi klarte å løpe fra politiet. Thorstensen sier han tror det vil komme mer uro fra gjengen som drev på. - I alle fall dersom krigen på Gaza fortsetter. Og nå vet folk at det er mulig å gjøre dette uten å bli tatt. Politiet gjorde en bra jobb, men de klarte ikke å stanse dette. Stemningen underveis ble aggressiv, og da politiet kastet tåregass ble kaoset større.
-Det er nok ikke bare krigen i Palestina som er grunnen til at jeg ble med. Vi ble inspirert av bråket på torsdag, og dro derfor ned til byen på lørdag. Thorstensen sier han håper det blir flere demonstrasjoner fordi det var gøy å være med på."
Og fordommene mine blir bekreftet på nytt.
|