Sv: Elg i boligområder, OK at de skytes?
Opprinnelig lagt inn av Dååris, her.
Elg er mat ja, og skytes, men da i spesielle tider på året, og kontrollert i henhold til bestand.
Prinsippet her er om man bare kan skyte et dyr, fordi det er ett problem? Elg, Ulv, whatever, bør man ikke respektere dyrene våre bittelitt? Gjøre tiltak for å holde dem unna byen?
Jeg er enig elg ikke hører hjemme her, men jeg tror lksom ikke elgen har forutsetninger for å forstå det. Jeg mener det er feil at den skal bøte med livet, bare fordi vi er redd for den..
Jeg syns det er teit å være redd for elgen. Ur-teit. Elgen er ikke et luskende rovdyr med mennesker på menyen.
Men "respektere dyrene"? Hva legger du i det? Og hvilke tiltak skal man gjøre? Langs med veiene er det mange steder milevis med vilt-gjerder, og med tilhørende overganger og underganger, slik at elg og andre dyr kan ferdes trygt. Men vi kan ikke gjerde inne byene våre heller.
Elgjakta regulerer bestanden, og jeg kan ikke forestille meg at noen "by-elger" fra eller til vil ødelegge bestanden. Skulle det bli mye av det får man jo heller redusere kvotene til elgjakta.
|