Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Elg i boligområder, OK at de skytes?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-01-09, 22:44   #21
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Elg i boligområder, OK at de skytes?

At elg viser "farlig" adferd er vel ikke så rart når den befinner seg i et område den normalt ikke skulle vært ...?

Når det gjelder flytting av elgen tror jeg det dreier seg litt om ressurser.
Bedøvelse, helikopter (eller hva man regner som et egnet fremkomstmiddel for elg), 4-5 mann, osv.
Eller -PANG- middag!

Mange opplever å få elg, og andre dyr, i hagene sine vinterstid. Det er jo fordi det er lettere for dem å finne mat der.
Når dere er ute og går i skogen, rist snøen av trær og busker, da finner de lettere mat der de er vant til å være. Skal dere legge ut mat, ikke gjør det på parkeringsplassen nær boligmiljøet, ta den med litt lenger inn i skogen.

Gammel 14-01-09, 22:45   #22
Tåtti
klossemajor

Tåtti sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Vi hadde disse to stadig innom på besøk i hagen en sommer. De forsvant da elgjakta begynte.

Gammel 14-01-09, 22:51   #23
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg har aldri hørt om elger som blir bedøvet og satt fri. Jeg har hørt at de har gjort det på moskus på avveie.

Hvis elger er hundevonde kan man ikke være sikker på at de ikke er mannevonde. Dessuten er det særdeles ukult å gå tur med hunden i gata hvis elgen angriper hund (og evt. dreper den slik som skjer av og til).

Jeg er oppvokst med elger i skogen og fra jeg var ganske så liten gikk jeg alene gjennom skogen, gikk forbi elger og var aldri redd dem. Elger midt i et boligområde med trafikk rundt hadde jeg vært mer skeptisk til. Jeg er også mye mer redd for å møte elg hvis jeg går med hund enn når jeg går uten.

Hadde en elg slått seg til like utenfor skolen her på litt mer permanent basis ser jeg IKKE for meg at viltnemnda hadde bedøvet den og fraktet den tilbake til skogen igjen.

Det har vel vært tilfeller her i byen at bedøvelse er prøvd, men det er jo en stor sjanse for at dyrene vender tilbake, og da er man jo like langt.

At elgen gjør anslag mot hunder, synes jeg ikke er et tegn på mannevondhet. Den markerer jo bare sin skepsis, når de kommer for nær. Jeg tør nesten vedde på at den aggresjonen disse elgene har vist i saken i avisa her, var at de hadde stilt seg opp og stampet i bakken, og snøftet litt ekstra, mot hundene, og det er vel egentlig ikke et tegn på aggresjon, men et varsel om at NÅ er du litt vel nære...

Jeg tror generelt at det skal mye til før en elg blir mennevond. Når de gjør anslag mot folk og fe, så er det fordi at de føler seg presset og/eller truet. Dermed forsvarer dyret seg, og det synes jeg jaggu den har lov til.
I de tilfellene man snakker om uprovoserte "angrep", så er det ofte snakk om syke eller skadde dyr.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 22:51   #24
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Her har vi masse elg mellom husene. De er trygge her, fordi det ikke er noe vall her.
Det har aldri hendt at elgene har angrepet noen.
Selv er jeg livredd elg, og har all respekt for dem. Men jeg synes de er noen flotte dyr og vil ikke skyte dem. Desstuen er det ikke lov å skyte i tettbygd strøk.

En av hundene våre ble sparket av en elg for 2 år siden. Men jeg tror den sprang rett på den. Hunden var løs i skogen da det hendte.

Gammel 14-01-09, 23:11   #25
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Boligområdet hvor elgene var, ligger klin inn til marka. Det er liksom ikke rart at man finner elg der. Jeg synes likevel det var litt skummelt i og med at unger hadde klappet elgen f.eks. Om barna ikke har respekt for elgen og tirrer den, kan det jo gi et veldig stygt utfall.

Likevel tenker jeg at de burde da ha fått fraktet den elgen ut til marka igjen...

Gammel 16-01-09, 11:20   #26
Siw
Twinsouls

Siw sin avatar

Hvor: Sørlandet
Siw er populærSiw er populærSiw er populærSiw er populær
Standard

Nei det er ikke ok.
Jeg selv livredd elg har stor respekt for de.
At barn kasta stein og snøballer etter dem er ikke lurt og dem de gjelder burde ha blitt snakket til å blitt lært at man gjør ikke sånt uansett hvilket dyr det det er snakk om.Man skal ha respekt for alle dyr og behandle dem deretter!

"The way you make mee feel"
Siw er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-09, 12:11   #27
Dååris
Aktiv

Dååris sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Sarpsborg
Dååris er litt kulDååris er litt kul
Standard

Elg i boligområder kan være farlig ja, men det er ikke elgen sin skyld...

VI mennesker bør innse at naturen er til for alle, vi har ikke enerett til å gjøre som vi vil.

Om man bare skal skyte etthvert individ som er ett problem har nå jeg ganske mange jeg kunne tenke meg å skyte, og elgen er ikke på førsteplass...

Dååris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-09, 12:13   #28
Siw
Twinsouls

Siw sin avatar

Hvor: Sørlandet
Siw er populærSiw er populærSiw er populærSiw er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dååris, her.

Elg i boligområder kan være farlig ja, men det er ikke elgen sin skyld...

VI mennesker bør innse at naturen er til for alle, vi har ikke enerett til å gjøre som vi vil.

Om man bare skal skyte etthvert individ som er ett problem har nå jeg ganske mange jeg kunne tenke meg å skyte, og elgen er ikke på førsteplass...

Som jeg skulle ha sagt det selv!!

"The way you make mee feel"
Siw er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-09, 12:21   #29
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Nei huff, elger er skumle rovdyr som jakter i flokk, og hovedretten er skremte byfolk. Det er dem eller oss - og da vet jeg hvem jeg stemmer for!

Når det er sagt - elg er mat. Hver høst jaktes det elg, og hver vinter blir elg kjørt ihjel langs veiene. Jeg greier derfor ikke å se hvorfor det er dramatisk at de blir skutt.

Elgen hører ikke hjemme i boligområdene, og vil ha stor risiko både for påkjørsel og for andre skader når den ferdes i tettbygd strøk. Jeg mener derfor at det er riktig å skyte elgen i disse tilfellene.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-09, 12:30   #30
Dååris
Aktiv

Dååris sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Nei huff, elger er skumle rovdyr som jakter i flokk, og hovedretten er skremte byfolk. Det er dem eller oss - og da vet jeg hvem jeg stemmer for!

Når det er sagt - elg er mat. Hver høst jaktes det elg, og hver vinter blir elg kjørt ihjel langs veiene. Jeg greier derfor ikke å se hvorfor det er dramatisk at de blir skutt.

Elgen hører ikke hjemme i boligområdene, og vil ha stor risiko både for påkjørsel og for andre skader når den ferdes i tettbygd strøk. Jeg mener derfor at det er riktig å skyte elgen i disse tilfellene.

Elg er mat ja, og skytes, men da i spesielle tider på året, og kontrollert i henhold til bestand.

Prinsippet her er om man bare kan skyte et dyr, fordi det er ett problem? Elg, Ulv, whatever, bør man ikke respektere dyrene våre bittelitt? Gjøre tiltak for å holde dem unna byen?

Jeg er enig elg ikke hører hjemme her, men jeg tror lksom ikke elgen har forutsetninger for å forstå det. Jeg mener det er feil at den skal bøte med livet, bare fordi vi er redd for den..

Gammel 16-01-09, 12:41   #31
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En stresset og småsint elg i et tettbebygd strøk? Jeg tenker elgstek heller en bedøvelse og helikopter. :kynisk:

Når jeg ser/hører/lukter de tre kattene som løper rundt husveggen vår, har jeg også mest lyst til å ta frem hagla, men stekepanna ville jeg ikke ta i bruk. :kresen:

Gammel 16-01-09, 12:42   #32
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dååris, her.

Elg er mat ja, og skytes, men da i spesielle tider på året, og kontrollert i henhold til bestand.

Prinsippet her er om man bare kan skyte et dyr, fordi det er ett problem? Elg, Ulv, whatever, bør man ikke respektere dyrene våre bittelitt? Gjøre tiltak for å holde dem unna byen?

Jeg er enig elg ikke hører hjemme her, men jeg tror lksom ikke elgen har forutsetninger for å forstå det. Jeg mener det er feil at den skal bøte med livet, bare fordi vi er redd for den..

Jeg syns det er teit å være redd for elgen. Ur-teit. Elgen er ikke et luskende rovdyr med mennesker på menyen.

Men "respektere dyrene"? Hva legger du i det? Og hvilke tiltak skal man gjøre? Langs med veiene er det mange steder milevis med vilt-gjerder, og med tilhørende overganger og underganger, slik at elg og andre dyr kan ferdes trygt. Men vi kan ikke gjerde inne byene våre heller.

Elgjakta regulerer bestanden, og jeg kan ikke forestille meg at noen "by-elger" fra eller til vil ødelegge bestanden. Skulle det bli mye av det får man jo heller redusere kvotene til elgjakta.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-09, 12:48   #33
Dååris
Aktiv

Dååris sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg syns det er teit å være redd for elgen. Ur-teit. Elgen er ikke et luskende rovdyr med mennesker på menyen.

Men "respektere dyrene"? Hva legger du i det? Og hvilke tiltak skal man gjøre? Langs med veiene er det mange steder milevis med vilt-gjerder, og med tilhørende overganger og underganger, slik at elg og andre dyr kan ferdes trygt. Men vi kan ikke gjerde inne byene våre heller.

Elgjakta regulerer bestanden, og jeg kan ikke forestille meg at noen "by-elger" fra eller til vil ødelegge bestanden. Skulle det bli mye av det får man jo heller redusere kvotene til elgjakta.

Pass deg, snart kommer mutant-elgen, den er nært beslektet med slag-bjørnen, og eelsker mennesker...

Jeg mener respekt i den forstand, at vi mennesker bør se dyr som individer. Ok, ikke helt på linje med oss selv, det ville jo ikke fungert særlig godt, men man kan prøve. Dyr er mat, men det bør ikke være slik at de kan plaffes ned så fort de går i veien for OSS! Selv om vi anser oss som herskere, kan vi prøve å være litt ålreite herskere..

Gammel 16-01-09, 13:46   #34
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶

Silence sin avatar

Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er ikke så begeistret for elg, og har liten lyst til å møte på noen her. Nå er jo sjansen ganske stor, siden det er mye elg her, og elg er til og med observert inne i vindfanget hos oss. (Vi var ikke hjemme da.) Jeg synes likevel ikke at det er greit å skyte elgen med mindre den er mannevond uten grunn, og kommer tilbake gjentatte ganger.

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-09, 13:50   #35
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Bedøv - flytt - sett fri.

Ja.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-09, 22:24   #36
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Ville du ikke vært redd for å la barnet ditt leke like ved en elgku med kalv? Elger har ikke mennesker på menyen, men det er vel ikke bare å bli spist som er farlig?

Å komme nær ei ku med kalv er ikke farlig. Det som kan være farlig, er om du kommer mellom ku og kalv. Da kan kua føle seg truet, med tanke på kalven, og hun kan gå til angrep.

Men, en elg går ikke til angrep sånn uten videre. Den varsler deg ganske heftig, ved å stampe i bakken, og rett og slett advare deg.

Så det beste man da gjør, er å bare trekke seg stille og rolig tilbake.

I fjor sommer var jeg på tur oppe i marka her. Kom ned en sti, og rundt en sving. Jeg går med blikket i bakken, for det er ujevnt underlag, men da svingen er rundet, så kikker jeg fremover på stien, og der, ca 15-20 meter fra meg står det ei elgku, med kalv...

Jeg bråstopper såklart, og oppdager fort kalv nr to rett bortom den andre. Jeg trekker meg litt tilbake, og stopper ved en "sti" som går bratt opp mot et hus, og der blir jeg stående.

Kua er obs på meg, men hun beiter videre, og kaster bare et blikk mot meg en gang i blant. Kalvene beiter også, og holder seg nær sin mor.

Jeg blir stående der et kvarters tid, før elgfamilien trekker seg såpass langt unna stien at jeg tør passere.

Ikke et sekund var jeg redd. Jeg nøt bare det fantastiske synet dette var.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-09, 22:40   #37
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg støtter Sitron.

En elg som er så "avslappet" at den med ro tråkker rundt i en by tviler jeg på er særlig stresset, mannevond eller farlig. At den blir urolig når barn/vokne prøver å skremme dem, nærme seg dem, bråke rundt dem er en annen sak.

Elg spiser ikke folk. Den kan nok angripe, men det er ytterst sjelden. Man kunne godt lagt litt mer arbeid i saken, og bedøvd de og fått de tilbake til skogen.

Jeg sender ikke ut Hannah når vi har en elg i hagen jeg heller. Jeg lar den være i fred. Den går etter en stund.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-09, 22:58   #38
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi bor i elgland, og jeg har aldri opplevd aggressive elger, men jeg vet jeg fungerer bra som elgskremsel Ungene leker ute hele året uten at jeg bekymrer meg for at de skal bli tatt av bjørn, elg eller andre dyr, selv om vi stadig merker hvor tett innpå oss de er.

Hvis elgen er mannevond, skjønner jeg at man vil ha elgen fjernet. Men om de ikke gjør noe galt, er det drøyt å avlive den.

Elgkjøtt er godt.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-09, 22:59   #39
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg laget elgkarbonader/kjøttkaker fra bunnen av igår.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-09, 23:26   #40
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Elger er fine dyr. Jeg skulle gjerne hatt en naboelg.

Da skulle du bodd her
Vi ser elg flere ganger i uka. ofte ligger det noen døde etter veien her også, som har blitt påkjørt. Mannen har vraket 2 biler etter elgpåkjørsel.
Hadde en møbelselger fra Eigersund på besøk her i høst, han er en ivrig fotograf, men har vel tatt flere bilder av løver og leoparder enn av elg. så mannen min tok han med seg en tur for å se om de fant noen elg å ta bilde av, og på ei strekke på 2 mil så kunne han fotografere 11 elger.

Det er foresten noen ulver som har lusket rundt her i vinter også.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:29.