Sv: Angående barnevernet
Det forunderlige her var at barnevern og sykehus sammen mente at det var uforsvarlig å sende barnet hjem med moren. Legen skriver en erklæring om at russkadene på barnet var betydelige, og barnevernet stemmer i om tiltak. Men så blir det stoppet av namsmannen fordi bevisene ikke var tilstrekkelige. Hæ? Det skjønner jeg ikke. Det er jo mennesker som er partene her. De må vel kunne bruke skjønn?
Jeg mener - namsmyndighetene består jo av mennesker. Og de menneskene må vel også kjenne en diger klump i magen av å høre hva leger og barnevern sier - så hvorfor ingen drastiske tiltak? Det forbauser meg at man kjører regelrytteri i en slik akuttsituasjon. Helt fair at man må ha tilstrekkelig dokumentasjon på en varig omsorgsovertakelse, men hva med en "midlertidig forføyning", hvor man for eksempel tvinger mor og barn på institusjon slik at barnet kan passes på innenfor trygge rammer mens man jobber videre med saken? Eller noe i den duren. Man kan jo ikke slippe barnet avgårde mens man skal fortsette å sanke bevis? Det er jo snakk om et spedbarn. En holdning om at vi først må sørge for at barnet ikke blir alvorlig skadet eller dør, og deretter skal vi sørge for å ivareta mors og barns rettigheter på en forsvarlig måte må vel kunne være fornuftig? Eller?
|