|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Truth is in the x-files
|
Sv: Angående barnevernetDet ideelle med rusbabyer ville vært å fatte midlertidige vedtak der mor fikk være sammen med barnet på institusjon under oppsyn til endelig avklaring og oppfølging var avklart. Men sånt koster jo penger. . . Problemet er vel at det er vanskelig å fatte vedtak om mellomting mellom overtakelse og å gjøre ingenting.
|
|
|
#22 |
|
Passiv
|
Sv: Angående barnevernet
Er det ikke det vi har sånt som Aline spedbarnssenter til da? |
|
|
|
#23 |
|
Aktiv
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Sarpsborg
![]() ![]() |
Sv: Angående barnevernetJeg har ett familiemedlem på 13 år hos meg akkurat nå.. Der har det foregått omsorgsvikt i maange år, ikke direkte mishandling, men foreldre som er psykisk syke, osv. Politiet godtok at søsteren min tok vare på jenta da foreldrene sloss hjemme. Vi venter jo på hva som vil skje, men sannsynligvis, desverre, er det ikke mye som blir gjort der.... |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Bladibladiblaah!
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Angående barnevernetDenne artikkelen er dessverre ikkje veldig sjokkerande! Ein får jo håpe det beste for denne babyen, men er stygt redd for at h*n hamnar i ein eller annan kjip statistikk etterkvart som h*n veks opp...
|
|
|
#25 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Angående barnevernetJeg synes vi (=FP) i veldig liten grad diskuterer saker om barnevernet som urettmessig tar barn fra foreldrene, men i langt større grad om mangel på inngripen i helt åpenlagte saker (som den omtalte).
|
|
|
|
#26 |
|
saftig
|
Er det feil, mener du?
|
|
|
#27 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Angående barnevernetDet jeg mener er at vi på FP sjelden har innlegg av typen "barnevernet er så grusomt og tar fra uskyldige foreldre barna sine". Det er langt oftere "barnevernet griper ikke inn selv om det trengs".
|
|
|
|
#28 |
|
Ustabil
|
Sv: Angående barnevernetGenerelt og prinsippielt mener jeg at barnevernet MÅ ha faktiske beviser før omsorgsovertagelse. Om både barnevernets folk, namsmann og leger har "vond klump i magen" er ikke - og bør ikke være - nok. Når man overlater slikt til magefølelsen blir det helt klart rom for mange urettmessige omsorgsovertagelser. |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Peppy!
|
Selvfølgelig må de ha bevis før de vedtar omsorgsovertalelser. Men når alle involverte parter i saken sitter med klump i magen og skjønner at noe er feil - da mener jeg at man bør ha virkemidler for å trygge barnet mens de har tid til å utrede saken nok til å enten a) ha beviser nok for at barnet vil få et trygt liv hos foreldrene eller b) ha beviser nok til at omsorgsovertakelse er det eneste rette. Denne "enn så lenge har vi ikke nok beviser, hun har jo ikke fått prøvd seg som mor ennå" synes jeg virker farlig. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Ustabil
|
Sv: Angående barnevernetJeg syns det blir galt å snu bevisbyrden. Jeg tipper mange av oss ville fått problemer med å fremlegge beviser for omsorgsevne. Det koker ned til subjektive vurderinger, samt at "andre sier at...". Bevisbyrden må ligge på de som skal ta barnet fra foreldrene. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() |
Sv: Angående barnevernetHvis man er ansatt i barnehage, har man ikke lov å sende barna hjem med foreldre som virker ruspåvirket. Hvorfor i alle dager skal dette da være lov på sykehus, med en nyfødt? (eller leste jeg for fort? var ikke moren ruspåvirket på det gjeldende tidspunk kanskje..) |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Peppy!
|
Dersom bevismengden som kreves for å kunne beskytte barnet betyr at barnet først må skades - da fungerer ikke systemet. Det må du vel være enig i? |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
I dette tilfellet det er linket til har barnet kraftige abstinenser som leger utelukker kan komme av vanlig medisinbruk foreskrevet av lege (hun har også født et barn med abstinenser tidligere) og hun møter opp ruset på sykehuset for å hente spebarnet. Det vil si at hun har vært ute å ruset seg mens barnet har ligget i abstinenser på sykehuset.
|
|
|
#34 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Angående barnevernetKlart loven er vrangbrukt. Ja til et sterkere barnevern.
|
|
|
#35 |
|
Aktiv
Medlem siden: Jan 2009
![]() |
Sv: Angående barnevernetDenne saken synes jeg var veldig merkelig. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Angående barnevernetTjorven: Det var en diskusjon nå nettopp - derfor innledningen.
|
|
|
#37 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Angående barnevernetJeg har sett en del foreldre som har fått altfor mange sjanser, og hvor barnet ikke blir flyttet før de blir ganske store. Det er ikke lett å starte på nytt om man er tenåring, har store hull i skolegangen og må flytte fra vennene sine. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Angående barnevernetFryktelig trist artikkel du lenker til, Polyanna.
|
|
|
#40 |
|
Passiv
|
Det som er problemet med å fatte et slikt midlertidig akuttvedtak er at det ikke finnes plasser til denne gruppen mødre. De få plassene som er i vårt land er okkupert om du vil, de aller yngste mødrene blir naturlig nok prioritert ved sentrene.
Det må være en omsorgssvikt over tid før man kan fatte et vedtak som vil kunne gå gjennom i fylkesnemden. Desverre er det slik at barnets rettigheter i følge barnekonvensjonen og barneloven står langt svakere enn foreldrenes rettigheter.
Det finnes muligheter for samarbeid der man har en ung mor. Når mor er over en viss alder (23 år) blir det helt og holdent sosialtjenestens ansvar, her har de også ansvaret for rusmidelavhengige og desverre er dette en gruppe mennesker med meget svake rettigheter til medisinsk hjelp og plassene er få.
Selvsagt er traumet mye større jo eldre barnet er. Et spedbarn som får beredskapshjem/forsterhjem har også en større sjanse til å få et velfungerende liv dersom man titter litt på statistikken i dette også. Når barn vokser opp med rusmiddelavhengige foreldre er det som regel slik desverre at barna selv kommer i samme kategori, de blir tidlig kasteballer i systemet, de er relasjonsskadde, unndrar seg omsorg og ofte får de problemer med aggressjon eller får diagnostisert ulike personlighetsforstyrrelser. Heldigvis er det noen unntak som motbeviser disse dystre statistikkene også da. |
|
![]() |
|
|