Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Politi med hijab?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-02-09, 12:10   #10
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Det jeg har litt problemer med å svelge, er hvordan enkelte personer legger frem sine argumenter når det er tydelig at argumentene er veldig farget av deres eget ståsted i debatten. Mitt poeng er at det blir feil å gi inntrykk av at det eksisterer en generell oppfatning i den norske befolkningen av at vår politistyrke er systematisk rasistisk. Det er også temmelig nedlatende mot meg som motdebattant når uttalelsene kommer på nivået at hvis du ikke deler min oppfatning eller mine erfaringer ser jeg ikke noen grunn til å utdype nærmere.

Som jeg skriver i et tidligere innlegg så har jeg full forståelse for at ens egne erfaringer og bakgrunn kan være med på å farge det synet en har på forskjellige ting, men det blir feil hvis det blir så farget at man bare kan avfeie alle som ikke deler dette synet. Jeg nekter ikke for at det i enkelte grupper kan eksistere et negativt syn på ordensmakten, både på den ene og andre måten, men man er allikevel nødt å se dette i et litt større bilde, ikke bare svart-hvitt.

Selv anser jeg meg selv for å være ganske liberal og åpen for det meste, men det jeg tenker er at denne åpenheten må gå begge veier. Man må klare å beholde et litt nyansert syn selv om det er politiet eller andre statlige institusjoner som blir diskutert. Som enkelte feilaktig hevder er ikke mine innlegg en benekting av at det ikke eksisterer rasistiske holdninger hos enkelte personer innenfor politiet, eller at politiet ikke bør legge ned ressurser for å bedre sitt forhold til enkelte grupper i samfunnet. Det som skurrer sånn hos meg er at det fremstilles som at den systematiske rasismen i politiet er et omfattende samfunnsproblem.

Oslo politiet har fått enormt mye midler for å bekjemte den institusjonelle rasismen som er innefor politiet Skremmeren. De har til og med egne stillinger som jobber kun med dette, med holdninger innad i politiet. Husk at vi er et land der til og med politimestere sier det er helt ok å kalle svarte folk for negere. Det politiet skal ha er at de har tatt tak i problemet og dette arbeidet er nå tatt inn som del av politiutdannelsen så jeg tror det vil bli bedre med årene. Problemet er forøvrig at det er en stor grad av bygdeidioter som ender opp å jobbe på gatene etter endt utdannelse og de har jo heller ikke vokst opp i et flerkulturelt samfunn nødvendigvis så de møter disse "skumle" utlendingene de har lest om i media for første gang når de jobber på gata i Oslo ...

Ellers så blir jeg så provosert av det du skriver i denne debatten at jeg har holdt meg unna men jeg vil si en ting til deg Skremmeren.
Jeg jobber innenfor dette feltet i Oslo og jobber mye med minoritetsungdom og forebyggende arbeid. HVER DAG hører jeg frustrasjoner over alt skitet de opplever av indirekte rasisme fra det offentlige Norge, deres holdniner til politiet er elendig og det er fordi de får masse dritt av polititet, KONTINUERLIG. Når man vokser opp som en borger i et land og blir behandlet som "dritt" så går det ikke alltid så bra ... i Norge har vi en systematisk rasisme som er svært inngrodd og det vil ta veldig mange år å forandre på den.
Jeg snakker også ut fra et veldig personlig perspektiv. Jeg er gift med en svart brite og vi har bodd her i 10 år. Hvis du vil ha en PM fra meg med eksempler fra hverdagslivet til svarte mennesker her i Norge Skremmeren, om det så er hvordan ansatte på posthuset eller politiet snakker til deg hvis du oppholder deg i Sofienbergparken så kan jeg skrive mange sider opp og ned til deg. Jeg kan også fortelle deg om hvordan helsestasjonen, passkontorllen på Gadermoen osv. behandler meg når jeg har med meg mitt "brune" barn. Det er helt skremmende og vi er som noen sier, vi er på det stadiet de var i UK på 60 og 70 tallet.

Når det gjelder hijab i politiet så snakker folk om "dem", om innvandrerene. Vet dere, dette NORSKE jenter, født og oppvokst her som spør om å få ha hijaben på seg. Det er ikke DE andre, det er oss ... kanskje det er et utgangspunkt å begynne med? Det er ingen som har landet fra outer space som ønsker å ta over makta i Norge, det er NORSKE jenter vi snakker om så vær så snill å slutte å snakke om innvandrere.

Men hvor ligger sakligheten i debatten her? Noen sidestiller det å bære hijab med sharia lover? Hva faen er det? Hvor i alle dager er sammenhengen? Jeg lurer på om folk som kan si slike idiotiske ting i det hele tatt kjenner noen muslimske kvinner som bærer hijbab? Det er ikke til å tro, det er bare så ufattelig trist at folk går rundt med slike holdninger.

Ellers så får jeg bare gåsehud av debatten her som jeg lovet å holde meg selv unna og jeg kommer ikke til å skrive mer en dette ene innlegget. Her linkes det til websider som drives av Hans Rustad og Hege Storhaug som kilder, vet dere hvem disse personene er? Har dere hørt de snakke på seminarer? vet dere at til og med Fritt Ord trekker støtten til de? La meg si det slik, Siv Jensen er LIBERAL og som en SV'er å regne i forhold til Rustad, herregud, document.no som kilde? Les litt der inne da for faen å finn ut hva slags kilder dere bruker ...

Ellers ble dette bare et personlig sukk fra min side på en lørdagsmorgen. Dette blir veldig personlig for meg da jeg jobber med det har gjort i mange år og føler det ikke minst personlig på kroppen gjennom min familie. Jeg blir bare trist trist trist trist over folks uvitenhet og tar det veldig personlig desverre. Men for all del, ignorance is bliss.

Sist redigert av Lisa : 14-02-09 kl 12:22.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:41.