|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#541 |
|
flisespikker
|
Sv: Politi med hijab?
Det er mange som oppfatter at det er rasisme i politiet, men det er kanskje særlig hos folk som er utsatt for rasisme selv, og hos folk som i utgangspunktet er kritiske til politiet, man mest finner den oppfatningen. (Jeg kan jo tenke meg at Asker og Bærum er et område der det er forholdsvis få mennesker som tilhører disse to gruppene, og det kan kanskje være noe av grunnen til at tilliten til politiet er såpass mye høyere enn landsgjennomsnittet akkurat der?) Så det trenger ikke nødvendigvis være sånn at befolkningen som helhet ser det sånn.
|
|
|
#542 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Politi med hijab?Jeg tror at i noen tilfeller er (urettmessige) anklager om fremmedfrykt/rasisme et like stort problem som rasisme/fremmedfrykt. Sist redigert av bønna : 13-02-09 kl 15:25. |
|
|
|
|
|
#543 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Politi med hijab?Verdinøytralt politi? |
|
|
|
|
|
#544 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() |
Politiet er jo ikke verdinøytralt (håper jeg), men de representerer verdier som er satt opp for polititet, av vårt samfunn. I noen tilfeller kan polititets verdier komme i konflikt med ulike religioner, og da kan det ikke råde tvil om hva hver enkelt i politiet forholder seg til av verdier. Det er nok det som ofte menes som nøytralt i denne sammenhengen, at hver enkelt person i politiet skal representere politiets verdier og ikke sine egne reigiøse eller kulturelle. |
|
|
|
|
|
#545 |
|
Deltidsmamma
|
|
|
|
|
|
|
#547 |
|
Glamorøs
|
Sv: Politi med hijab?Lederen i Morgenbladet i dag var også ganske god.
|
|
|
#548 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg synes ikke pøbel og mobb fra opptøyene er gode eksempler på de som ikke har tillit til politiet. Lurer på hvorfor de ikke har gode erfaringer? Kanskje det har noe med oppførsel og hva de faktisk gjør ute i gatene. Noe må man jo selv bidra med for å føle seg som fullverdige medlemmer av samfunnet.
|
|
|
#549 |
|
Superaktiv
Nå har det blitt sagt etterpå at dette f.eks kan komme av at folk som kommer fra andre land og samfunn, har helt andre erfaringer med politiet. |
|
|
|
|
|
#550 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Politi med hijab?Pressemelding angående verdinøytralitet: |
|
|
|
|
|
#551 |
|
Superaktiv
At uniformsreglementet er for politiet er verdinøytralt er vel litt anderledes enn om politiet var det. Med det forstår jeg at selve uniformen i seg selv ikke gir uttrykk for noen verdier, og det er vel riktig? Bortsett fra muligens statsvåpenet som impliserer de verdiene staten Norge står for da. |
|
|
|
|
|
#552 |
|
Deltidsmamma
|
Ja, og slik bør det være. |
|
|
|
|
|
#553 |
|
Ringskrømt
|
Jeg kan fremdeles ikke se at det dere viser til på noen måte gir uttalelsene deres mer gyldighet. Det blir et litt billig argument i en diskusjon å si at politiet har et imageproblem, for så å begrunne dette i at "mange" ser på dem som systematisk rasistiske. Det blir som å diskutere med et barn som argumenterer på nivået "hvorfor kan ikke jeg gjøre det når alle andre gjør det". Henviser man derimot til at politiet kan ha et imageproblem i enkeltemiljøer blir saken straks en annen, men et av problemene med en del slike miljøer er at de har en grunnleggende negativ holdning til alt som lukter av autoritet og overordnet styring. Foretar man f.eks. undersøkelser i kretser hvor det fremdeles eksisterer tro på den væpna revolusjonen (satt litt på spissen), tror jeg ikke det er problem å finne denne typen oppfatninger av ordensmakten.
Det finnes også muslimer som tørr å fronte litt politisk ukorrekte holdninger til hva som skaper fremmedfrykt og hindrer integrasjonsprossessen: http://www.dagbladet.no/magasinet/20...06/459862.html |
|
|
|
|
|
#554 |
|
flisespikker
|
Jeg kan ikke være enig i det - jeg mener at "mange ser på politiet som systematisk rasistiske" i stor grad betyr det samme som "politiet har et imageproblem". De par eksemplene jeg kom med (etter to minutters googling, så kanskje ikke de beste) er kanskje ikke de mest overbevisende for deg, men de er i alle fall eksempler på at en slik oppfatning finnes hos flere grupper, og jeg oppfattet deg som at det var det du ba om å få dokumentert. Med litt mer graving går det sikkert an å finne flere og/eller mer "etterrettelige" eksempler, men jeg tror ikke jeg tar den jobben nå. Jeg trodde det var såpass kjent at det er mange som opplever politiet som rasistiske (som ikke er det samme som å si at politiet generelt er rasistiske) at det skulle være ganske greit å nevne det i en diskusjon, særlig om man kommer med eksempler som underbygger det, men jeg tar med meg at det ikke ser ut til å være tilfelle.
|
|
|
#555 |
|
Deltidsmamma
|
Det er en interessant setning; at mange opplever politiet som rasistiske. |
|
|
|
|
|
#556 |
|
Ringskrømt
|
Dette blir jo egentlig bare flisespikking, det hele vil uansett koke ned til et definisjon / tolkingsspørsmål. Hva anser du som mange? Er mange mer enn 10? 100? 1000? Isolert sett så kan jo alle disse tallene regnes som "mange", men man må jo se de i forhold til andel av den totale befolkningen og andel av interessegrupper som faktisk finnes. |
|
|
|
|
|
#558 |
|
Superaktiv
På samme måte som en politikvinne ikke kan vise navelen selv om hun vil, eller en mann ikke kan dekke ansiktet om han vil... |
|
|
|
|
|
#559 |
|
flisespikker
|
Sv: Politi med hijab?Skremmern, jeg synes ikke de tingene du skriver henger sammen med de tingene jeg skrev. Jeg vet om mange som har oppfatningen at det finnes mye rasisme i politiet, jeg har fått med meg at det er mange andre som deler den oppfatningen, og jeg trodde det var ganske vanlig å være klar over at den oppfatningen finnes blant mange. I forbindelse med bl.a. Obiorasaken var jo dette mye oppe i media, og det har blitt sagt fra flere hold at antirasistisk arbeid er noe politiet trenger å jobbe med internt. Jeg ble overrasket over at du ikke så ut til å ha hørt om at en slik oppfatning finnes blant mange, og kom med et par eksempler for å underbygge det. Det er selvsagt vanskelig å "bevise" at mange mener noe, men jeg trodde som sagt akkurat dette var ganske velkjent. Når du så tilsynelatende avfeier eksemplene mine ved å si at det stort sett dreier seg om grupper som tror på væpna revolusjon og folk som sitter i fengsel, så skjønner jeg ikke helt hvor du vil hen, og tror ikke det har så mye for seg å fortsette akkurat denne sidedebatten.
|
|
|
#560 |
|
Glamorøs
|
OK, så når politiets egne undersøkelser viser at minoritetsungdom har lavest tillit til politiet så er problemet egentlig at "innvandrerungdom" er folk som har grunnleggende negativ holdning til autoriteter?
|
![]() |
|
|