|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#481 |
|
Glamorøs
|
Sv: Politi med hijab?
Haha, jeg begynte på en setning om at jeg i prinsippet skulle ønske det ikke var "behov" (hvis det egentlig er det) for hijab i politiet, men slettet den. For meg så er det omvent i denne saken, jeg syns at hvis det kan øke rekrutteringen så er det bra.
|
|
|
#482 |
|
Deltidsmamma
|
hm, fint at du skrev det, du ser hva jeg mener også |
|
|
|
|
|
#483 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sentrale stikkord: Noen generasjoner siden og forrige århundre.
Nettopp, islam er en svært livstilstyrende religion. En politisk styresett som griper for mye inn i det privat liv, kalles diktatur. Need I say more?
Jeg er så utolig, utrolig enig med Nebbia og bønna her. Det handler nettopp om misforstått PK- het. (Det må da holde å være PK når det i det minste kommer noe godt ut av det?) I mange såkalt "åpne og tolerante" miljøer er det kristendommen som er den store stygge ulven. Man klikker i vinkel ved tanke på at barna skal delta i en skolegudstjeneste, men ønsker
Han sto vel for det som av en del her blir betraktet som den siden av debatten der de gode og saklige argumentene er. |
|
|
|
|
|
#484 |
|
Ringskrømt
|
Har jeg tolket feil, altså? |
|
|
|
|
|
#485 |
|
Halloen!
Jeg er rimelig sikker på at du ikke har tolket feil. Jeg skrev riktignok "mørkhudede" da jeg siterte han. |
|
|
|
|
|
#486 |
|
En skrue løs
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Sv: Politi med hijab?http://www.dagbladet.no/2009/02/12/n...itiet/4812650/
|
|
|
#487 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
Ja, jeg tror du har tolket meg feil. Jeg syns ikke det gjør så mye, men jeg kan sikkert prøve å klargjøre; kommentaren min henspilte på den første delen av Polyannas innlegg, der hun fortalte historien om en mørkhudet mann med dyr sykkel som over en lengre periode daglig ble stoppet av politiet i Oslo, og at denne, og andre episoder, har ført til at mange oppfatter oslopolitiet som systematisk rasistiske. Siden akkurat denne historien var bakgrunnen for diskusjonen om «dem-mot-oss» her, syns jeg i det var urimelig av deg å kun fokusere på hva minoritetene bør gjøre for å bedre dette motsetningsforholdet. Jeg mener det er åpenbart at det er politiet som må gjøre noe med akkurat dette problemet, og det mener jeg uavhengig av om det faktisk ligger rasisme hos politiet bak disse hendelsene eller ikke; politiet har uansett et imageproblem, og det er iallefall ingenting minoritetsrepresentanten i denne sammenhengen kan gjøre, utover det han allerede hadde gjort, annet enn å slutte å bruke sykkelen sin. Dette sa jeg på en skarp, politisk ukorrekt og lite diplomatisk måte; det var med vilje, og jeg angrer ikke på det. Det var ikke meningen å insinuere at du var rasistisk, og jeg ser heller ikke at det er en rimelig tolkning av det jeg skrev. |
|
|
|
|
|
#488 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Sv: Politi med hijab?Rine sa mye av det har prøvd å si i denne debatten. Og det er selvfølgelig bare de som er helt politisk korrekte som har saklige og gode argumenter, andre er bare fulle av muslimforakt og fremmedfrykt. Er det lizzom det debatten skal koke ned til? Det synes jeg ingen av de som har deltatt her har fortjent.
|
|
|
#489 |
|
Halloen!
Og hvis man ikke klarer å være helt enig med de man, etter alle solemerker, burde være enig med, ja da "sitter man på gjerdet." Heller det enn å slumpe til å si noe som ikke er helt politisk korrekt. (Etter den noe absurde oppfattelsen PK- het som hersker her inne for øyeblikket.) |
|
|
|
|
|
#490 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Politi med hijab?Jeg har virkelig prøvd å være saklig og fornuftig, nettopp med tanke på at det skal så lite til før man får fremmedfrykt/rasist-stempel på seg, og jamen fikk jeg ikke en liten "intolerant"-merkelapp tidligere her. |
|
|
|
|
|
#491 |
|
Ringskrømt
|
Hvorfor gjør det ikke så mye? Fordi det er uinteressant for debatten?
Jeg skjønner ikke hva det betyr.
Herlighet, hvorfor skulle du angre på noe sånt? |
|
|
|
|
|
#492 |
|
-
Jeg syns generelt ikke det gjør så mye om ikke alle skjønner hva jeg mener så lenge noen gjør det. Det er vanligvis vanskelig å vurdere om å forsøke å oppklare en misforståelse er interessant for debatten, og min erfaringen med nettdebatter er at den typen metadiskusjon/oppklaringsrunde vi er inne i nå ofte bare eskalerer, skaper mer støy og avsporer diskusjonen (denne diskusjonen kunne forsåvidt ha godt av så mye avsporing som mulig når man ser hvor stor storm det har blitt i hele landets vannglass, så det er mulig det ikke er et argument mot her).
I denne sammenhengen betyr «politiet har et imageproblem» at mange ser på dem som systematisk rasistiske, problemet er altså hvordan de blir oppfattet, og det mener jeg at de bør prøve å gjøre noe med. I den grad de faktisk gjør det har jeg ikke inntrykk av at de gjør det riktig. Og igjen: dette problemet eksisterer uavhengig av graden av faktisk rasisme i politiet, men det vil antagelig være vanskeligere å gjøre noe med det hvis rasisme faktisk er utbredt i etaten. |
|
|
|
|
|
#493 |
|
flisespikker
|
Jeg synes ikke det er en rimelig tolkning av diskusjonen, slik den har pågått. Jeg kan ikke komme på at noen har sagt at de ikke kan se at det finnes rimelige argumenter mot bruk av hijab i politiet, og jeg har heller ikke sett at noen av debattantene har blitt beskyldt for å være fulle av muslimforakt og fremmedfrykt. At man synes noen av argumentene som blir brukt ikke holder mål må jo være lov til å si? (Og det gjelder naturligvis begge sider i debatten.) Jeg ser flere gode argumenter mot å innføre hijab (det har jeg også sagt hele tiden) og det er det mange andre som også har sagt, selv om de faller ned på "ja"-siden eller ikke er helt sikre på hva de mener enda. Og flere på "nei"-siden har også sagt at de kan se argumentene for å tillate hijabbruk, selv om de selv mener at motargumentene veier sterkest.
|
|
|
#494 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Politi med hijab?Dette er nå en av de mer ryddige diskusjoner som har vært her på FP syns nå jeg. Gode og saklige argumenter både for- og imot, stort sett.
|
|
|
#495 |
|
Halloen!
Sv: Politi med hijab? |
|
|
|
|
|
#496 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#497 |
|
Deltidsmamma
|
Da jeg begynner å arumentere mot at dette nødvedigvis ikke handler om fremmedfrykt får jeg høre at jeg gjør en dårlig jobb i å overbevise om at jeg og jentemamma ikke er fulle av fremmedfrykt. Greit nok at jeg skriver dårlig, men man har faktisk ikke så mye spillerom dersom man har de "feile" meningene.
Den tar jeg også til meg. |
|
|
|
|
|
#498 |
|
flisespikker
|
Jeg skal selvsagt ikke nekte deg å ta til deg ting du mener handler om deg, men jeg synes det er ganske stor forskjell mellom å si at man tror at noe av motstanden bunner i en form for «fremmedfrykt» og å beskylde andre for å være fulle av muslimforakt og fremmedfrykt. Én av forskjellene er mellom å "tro" og å "beskylde", én av forskjellene er mellom å snakke generelt og å beskylde konkrete enkeltpersoner, og en tredje forskjell er mellom formuleringen "en form for fremmedfrykt" (som jeg tror ganske mange av oss har i en eller annen form) og det mer ekstreme "full av muslimforakt og fremmedfrykt" (som høres mer ut som renspikket rasisme). Du kan gjerne si at dette "bare" er snakk om gradsforskjeller, men jeg synes nettopp denne typen gradsforskjeller - både i hvordan man selv formulerer seg, og i hvordan man velger å tolke andre - er akkurat det som gjør en debatt mer eller mindre tabloid eller polarisert.
|
|
|
#499 |
|
Passiv
|
Sv: Politi med hijab?Litt på siden av selve hijaben. |
|
|
|
#500 |
|
Mother of Dragons
|
Dette er så viktig at jeg har lyst å gjenta det. Jeg synes at debatter om spørsmål som ikke for meg har et umiddelbart svar, som denne, er svært nyttige for å få frem argumenter som er saklige for og imot, sånn at jeg kan lettere bestemme meg for hva jeg synes. På FP så er det heldigvis også flere som synes det og prøver å holde debatten saklig. Men blir det for mye spissformuleringer, overdrivelser når man siterer tilbake og lange tær så går debatten til dagblad-nivå raskt.
|
![]() |
|
|